Home Innovatie & Strategie 14 manieren om de brandstofkosten voor uw bedrijf te verlagen 

14 manieren om de brandstofkosten voor uw bedrijf te verlagen 

Descartes Systems Group -
44
dainamics

Hoge brandstofkosten zijn een wereldwijd probleem. En voor logistiek georiënteerde bedrijven zoals detailhandelaars, distributeurs, transporteurs en logistieke dienstverleners zijn het pijnlijke tijden. Gelukkig zijn er heel wat manieren om de gevolgen van hoge brandstofkosten te verzachten. De meeste vragen weinig van je tijd en de voordelen zullen nog lang merkbaar zijn, ongeacht de verwachte brandstofprijzen.

Uitdaging voor hele bedrijf

Bedenk bij alle strategieën dat hoge brandstofkosten een probleem zijn voor het hele bedrijf, en niet alleen voor de transportafdeling. Veel van de oorzaken van een hoog brandstofverbruik ontstaan namelijk buiten de transportafdeling om. Zo moet je er bijvoorbeeld teams die verantwoordelijk zijn voor de relatie met de klant bij betrekken, want zij kunnen een grote invloed hebben op het terugdringen van hoge brandstofkosten door slimmere afspraken met de klant te maken.
Een ander belangrijk team om hierbij te betrekken is Finance, dat kan helpen bij het bepalen van de impact van strategieën om de brandstofkosten te beperken die waarschijnlijk een grote invloed heeft op andere delen van het bedrijf.

Quick wins zonder extra kosten:

  1. Toeslag voor toenemende brandstofkosten.

    Veel bedrijven hebben al brandstoftoeslagen in hun klantencontracten ingebouwd. Ben niet bang om ze te gebruiken; pas ze toe op nieuwe contracten of onderhandel opnieuw over bestaande overeenkomsten. Sommige klanten zullen hierover in discussie gaan maar zelfs een percentage van wat oorspronkelijk werd gevraagd, kan al een groot verschil maken.

  2. Bied een aangepast niveau van klantenservice.

    Dit is een van de strategieën die hand in hand moet gaan met brandstoftoeslagen. Klanten willen misschien niet meer betalen, maar ze zullen waarschijnlijk een aangepast serviceniveau accepteren als de kosten daardoor niet stijgen. Kies voor alternatieve transportmodi en flexibiliteit in leveringstermijnen. Stel zendingen uit om te zoeken naar consolidatiemogelijkheden met andere orders van de klant of klanten in de buurt. Wijzig de optimalisatieparameters van het transportbeheersysteem (TMS) of routeplanningssysteem om te focussen op het selecteren van alternatieve modi en het beperken van de afstand.

  3. Focus op de prestaties van de chauffeur.

    Chauffeurs kunnen door slim rijgedrag bijdragen aan het besparen van brandstof. Door te focussen op het verminderen van de snelheid, stationair draaien, kan het brandstofverbruik aanzienlijk worden verminderd.

  4. Optimaliseer de prestaties van het voertuig.

    Regelmatige inspectie van het voertuig om ervoor te zorgen dat de motor is afgesteld en de banden de juiste spanning hebben, helpt ook het brandstofverbruik te verlagen.

  5. Beoordeel kritisch brandstoftoeslagen.

    Zorg ervoor dat de brandstoftoeslagen van de transporteurs rechtstreeks voortvloeien uit hun gestegen brandstofkosten. Zorg ervoor dat zij de details overleggen die de voorgestelde verhogingen rechtvaardigen.

  6. Werk samen met vervoerders en klanten.

    Verhoogde brandstofkosten bieden een uitstekende gelegenheid om samen te werken bij het aanpassen van de bestaande praktijken, formele afspraken, en verwachtingen die het brandstofverbruik kunnen verminderen. Bespreek met zowel vervoerders als klanten over hoe uw bedrijf het brandstofverbruik kan verminderen en daarmee de impact van de gestegen brandstofkosten.

Kleine prijs, groot gewin:

  1. Optimaliseer het netwerk.

    In de loop van de tijd worden logistieke netwerken suboptimaal, bijvoorbeeld omdat klanten komen en gaan, aankooppatronen veranderen en nieuwe producten en diensten worden aangeboden. Netwerkoptimalisering kan de veranderingen opvangen en het logistieke netwerk opnieuw in evenwicht brengen om het brandstofverbruik te verminderen. Concentreer netwerkoptimalisering op servicebeleid, operationele strategieën en andere ‘zachte’ overwegingen in plaats van op de “hardware” om sneller resultaten te boeken – en ga dan pas kijken naar de ‘harde’ dingen voor nog grotere voordelen.

  2. Klantensegmentatie

    Dit is meer dan een evaluatie van het klantenservicebeleid, het is significanter omdat het ook de logistieke strategieën meeneemt. Zo is het maken van een hybride routeplanning door het combineren van vaste en dynamische leveringen een strategie die het brandstofverbruik zal verminderen.

  3. Herbekijk transportcontracten met de nadruk op brandstofkostenreductie.

    De zwakte in verschillende transportmodaliteiten en regio’s biedt een kans om contracten opnieuw aan te besteden. Bestaande contracten hebben misschien niet zoveel rekening gehouden met brandstofkosten omdat ze werden opgesteld toen de brandstofkosten veel lager waren, maar nu benadelen ze de organisatie aanzienlijk gezien de veel hogere brandstofprijzen van vandaag.

  4. Implementeer transport- of routeplanningsoptimalisatie.

    Nog steeds maken te weinig bedrijven gebruik van optimalisatietechnologie, terwijl de besparingen in afgelegde afstand en brandstofkosten behoorlijk groot kunnen zijn. Maar ook als er al een systeem in gebruik is, vergelijk het dan met modernere oplossingen. Legacy-technologieën zijn niet alleen minder efficiënt, maar ook moeilijker te gebruiken, waardoor handmatige workarounds gebruikt worden die niet zo effectief zijn om de brandstofkosten te verlagen.

  5. Klant/verkoopsturing om de leveringsdichtheid te verhogen.

    Klanten en verkopers kunnen leverafspraken maken die de uitvoering minder efficiënt maken, waardoor meer brandstof verbruikt wordt. Geef klanten de mogelijkheid om voor leveringen te kiezen waarbij de afgelegde afstand per stop wordt verminderd en de brandstofkosten dalen.

  6. Dynamische leveringsprijzen.

    Niet alle leveringen kosten evenveel. Bied klanten daarom een specifieke leverprijs aan tijdens de koop om de werkelijke kosten van de levering beter weer te geven. Klanten zullen zelf bepalen of ze voor de premium bezorgtijden willen kiezen of voor een goedkopere optie. Veel klanten zullen voor het laatste kiezen; deze aanpak zal de uitvoering productiever maken, waardoor de brandstofkosten en het aantal werkuren zullen dalen.

  7. Milieuvriendelijke leveringen.

    Steeds meer klanten kiezen voor bezorgopties die het milieu helpen. Milieuvriendelijke leveringen verminderen de koolstofvoetafdruk door een lager brandstofverbruik. Het is een win-win-win. Klanten zijn tevreden, het milieu vaart er wel bij en de verkoper heeft lagere kosten.

  8. Telematica.

    Telematicaoplossingen zijn essentieel om de prestaties van de bestuurder en het voertuig te verbeteren. Ze controleren de status van het voertuig en het rijgedrag. Dankzij telematica kunnen wagenparkbeheerders meer proactief optreden bij afnemende voertuigprestaties en kunnen ze de bestuurder coachen om gedrag te vermijden dat leidt tot onnodige pieken in het brandstofverbruik.

Al deze methoden zullen de brandstofkosten vandaag en tot ver in de toekomst doen dalen.

Albert Van Roekel, Director, Solutions Consultancy EMEA at Descartes Systems Group

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here