Home Innovatie & Strategie In 2014 versnelt het digitaliseringsproces binnen ondernemingen

In 2014 versnelt het digitaliseringsproces binnen ondernemingen

46

In een aantal opzichten verloopt het digitaliseringsproces binnen de consumentenmarkt sneller dan in de zakelijke omgeving. Enterprise App stores en BYOD zullen dit jaar echter spectaculair groeien. En nog veel belangrijker: de ‘interne’ klant wil dezelfde goede digitale ervaring hebben die hij als consument ook heeft. Er komt, kortom, veel op de CIO’s af dit jaar. Ik schetst graag 10 trends.

1 Opkomst van digitale business processen
In een wereld waarin iedereen met elkaar verbonden is, ontdekken ondernemingen dat traditionele business processen tekort schieten om aan de behoeften van de zogenaamde digital natives te voldoen. Daarnaast lukt het hen niet te profiteren van de kracht van het ‘Internet of Things’. Ondernemingen die actief zijn in proces- en services markten, zoals telecom, retail bankieren, verzekeringen, etc., zullen moeten investeren in het digitaliseren van hun zakelijke processen. Voor deze verticals moet een strategie bedacht worden die real time communicatie, real time samenwerking en real time inzicht biedt. Op die manier kunnen klanten, medewerkers en partners hun werk overal en altijd effectief doen.

2 Nieuwe vaardigheden
Het technologielandschap verandert snel en het gebruik van social media, mobile technieken, analyse toos, cloud en M2M neemt toe. Nieuwe vaardigheden en nieuw leiderschap is nodig bij het ontwikkelen en lanceren van Digital Apps. Haast is geboden bij het afstemmen van alle nieuwe technieken op de behoefte van de business. Inkoopafdelingen moeten hun huidige strategie heroverwegen, met extra aandacht voor hun leveranciersportfolio en outsourcing partners. De veranderingen die ze moeten ondergaan zullen dramatisch zijn, maar alleen zo kunnen ze hun organisatie voorbereiden op de digitale wereld.

3 Customer Experience Management
Digitale consumenten verwachten steeds meer van hun producent. Klanten verlangen onmiddellijk een persoonlijke reactie op hun vragen en wensen. Ze kopen producten of services pas na een uitgebreide online oriëntatie. Ondernemingen moeten hierop inspelen door hun focus te leggen op de manier waarop consumenten aan informatie over producten of diensten komen. Daarvoor is het belangrijk te analyseren hoe klanten zich gedragen op de verschillende channels. Tools die daarbij kunnen helpen moeten toegespitst zijn op die specifieke channels. Denk daarbij aan het gebruik van stemanalyse bij de helpdesk, het analyseren van klantgedrag door het volgen van uitingen op sociale media en tekstanalyse in tekstberichten. CIO’s krijgen er een harde dobber aan om aan de verwachtingen van de CMO’s te voldoen en de gewenste superieure klantervaring te bieden.

4 Nieuwe enterprise architectuur
Leidinggevenden in de business blijven druk uitoefen op de CIO’s en verwachten innovatie. Meer concreet: de infrastructuur moet klaar zijn voor de digitale business. Dit leidt ertoe dat CIO’s hun Enterprise Architectuur moeten vernieuwen. Veel initiatieven zullen CIO’s aanzetten om een nieuw technisch fundament te creëren voor digitale business. Denk daarbij aan het opnieuw ontwerpen van netwerken (wired, wireless, M2M), dynamische opslagomgevingen, flexibele computerkracht en vooral het nieuw opzetten van datamodellen die de convergentie van gestructureerde, semi gestructureerde en ongestructureerde data ondersteunen wordt belangrijk. Nieuwe user interfaces moeten gemaakt worden die te gebruiken zijn met verschillende devices. Op die manier ontstaat een omnichannel architectuur. De druk voor de CIO’s wordt hoog. Levert hij niet, dan zal de business steeds vaker uitwijken naar externe partners.

5 Hoge verwachtingen van BI en Analyse
Terwijl technologieën snel opkomen die met gestructureerde, semi gestructureerde en ongestructureerde data kunnen omgaan, zijn leidinggevenden in de industrie nog steeds niet in staat competitief voordeel te behalen met de informatie die al deze data opleveren. Dit jaar zal veel tijd en moeite worden gestoken in het transformeren van ruw materiaal (data) naar concreet inzicht. Hierdoor wordt de business performance verbeterd.

6 Apps steeds belangrijker in de zakelijke omgeving
Nu mobiele toestellen steeds goedkoper worden en de telecom providers in meer landen sterke 4G netwerken uitrollen, ontstaan nieuwe mogelijkheden voor ondernemingen. Zo zullen bedrijven maximaal kunnen profiteren van hun mobiele initiatieven als ze hun Mobile Enterprise Appstore goed inrichten en beheren.
Duidelijk is dat het ontwikkelen van mobile Apps niet meer alleen gefocused zal zijn op consumenten. Apps gaan een rol spelen bij het verbeteren van de productiviteit van medewerkers. CIO’s zullen er en belangrijke taak aan hebben dit alles te beveiligen, en met name de back-office systemen te laten communiceren met de enterprise apps. Ze zullen daarbij steeds vaker Mobile Device Management en Mobile Apps Management inzetten.

7 Concretiseer de BYOD-richtlijnen
In 2014 zullen veel ondernemingen een BYOD-stretegie vaststellen. Daarmee is de impact van BYOD nog niet ten einde. BYOD heeft een groot effect op de cultuur van een onderneming. Én op het technische fundament van een bedrijf. CIO’s zullen moeten starten met het herontwerpen van de technologische infrastructuur en de applicaties om BYOD veilig te ondersteunen. BYOD stelt medewerkers in staat een groot aantal toestellen op elk moment en elk moment te gebruiken, wat de belasting van netwerken en andere IT-systemen aanzienlijk vergroot. Om privacy en security goed te regelen, zullen CIO’s een degelijk toestel management moeten opzetten. Zo zouden ze ervoor kunnen kiezen medewerkers slechts tot de allernoodzakelijkste Apps of applicaties toegang te geven.

8 Omarm programmeerbare Web API’s
Programeerbare Web API’s voor het gebruik door consumenten zijn inmiddels volwassen geworden. Ontwikkelaars ontwikkelden een groot aantal innovatieve Apps. Op dit moment zijn meer dan 10.000 programmeerbare Web API’s beschikbaar om mee te experimenteren en om nieuwe, innovatieve Apps mee te bouwen. In 2014 zal de focus op programmeerbare Web API’s voor ondernemingen sterk toenemen. Hiermee wordt het mogelijk bestaande IT applicaties te digitaliseren, of om geheel nieuwe digitale Apps te bouwen.

9 Gebruikerservaring staat centraal
De meeste digital natives (zowel klanten als medewerkers en partners) gebruiken meerdere apparaten naast elkaar: laptop, mobiel, tablet en tv. Deze digital natives verwachten elk moment en met elk apparaat een vergelijkbare userexperience. Transacties moeten afgehandeld kunnen worden via verschillende toestellen, met een naadloos op elkaar aansluitende en herkenbare ervaring. Stel je bijvoorbeeld de situatie voor, dat een klant een transactie start op zijn of haar mobiel maar het proces op een gegeven moment voortzet op een laptop of tablet – hij of zij wil dat echter kunnen doen zonder vertraging en zonder opnieuw gegevens te moeten invullen.

10 Versnelling Apps-ontwikkeling
De snelheid waarmee apps moeten worden ontwikkeld, getest en verspreid zal verkleind worden tot uren of hooguit dagen. Om die reden zullen oude methoden die het ontwikkelen van Apps ondersteunden antiek worden. Meer dan voorheen zullen Apps meerdere keren per jaar een update nodig hebben. Met name het inzetten van Agile en DevOps maakt het mogelijk op deze versnelling in te spelen.

V. Srinivasa Rao, Global Head Digital Enterprise Solutions bij Tech Mahindra

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in