Home data & storage 2019: het jaar waarin data de dienst uitmaken

2019: het jaar waarin data de dienst uitmaken

23
2019

Het komende jaar (2019) staat in het teken van data. We produceren met zijn allen meer data dan ooit. Wie al die informatie beheert en beheerst, krijgt steeds meer macht in handen. Voor sommigen is dat een aantrekkelijk en veelbelovend vooruitzicht. Anderen bekijken het met achterdocht. Feit is wel dat we in het komende jaar opnieuw enorme stappen gaan maken. Daarom wil ik even goed op een rijtje zetten welke trends zich het komende jaar gaan ontwikkelen. Omdat het geen kleine ontwikkelingen zijn, ben ik zo vrij daar twee blogs lang de ruimte voor te nemen. Vandaag blog één: van gedistribueerde services tot externe innovatie.

Trend 1: Kubernetes en microservices

Kubernetes en microservices zijn onderdeel van misschien wel de grootste trend waar je nog te weinig van gehoord hebt. De twee lijken op het eerste gezicht niet eens direct met elkaar te maken te hebben. Dat is echter schijn. De opkomst van microservices, voor alle duidelijkheid, is een ontwikkeling in app development waarbij grote toepassingen worden samengesteld uit diverse kleinere modulaire componenten (de microservices). En Kubernetes is, héél kort samengevat, een oplossing om apps en workloads in containers te managen.

Waar het om gaat is dat zowel microservices als Kubernetes helpen workloads schaalbaar te maken. Dergelijke oplossingen zorgen ervoor dat data zowel lokaal als aan de randen van het netwerk (edge computing) verwerkt kunnen worden. Hierdoor wordt het veel eenvoudiger met data te werken op plaatsen waar de grote BI-platformen tot voor kort simpelweg niet konden worden toegepast. Steeds meer software development teams omarmen die benadering. Zo worden microservices en container-orkestratie straks standaard onderdelen van iedere architectuur voor BI en analytics.

Trend 2: Multicloud, hybrid cloud en edge komen samen

Multicloud is een feit. Steeds meer IT executives stappen over naar cloudoplossingen, zelfs voor de meest bedrijfskritische data. Het hele idee van capaciteit naar behoefte, lage opslagkosten en aantrekkelijke tools blijkt onweerstaanbaar – maar dat wil niet zeggen dat alles op één hoop wordt gegooid.

Niemand riskeert graag een lock-in, iedereen blijft graag flexibel en bovendien vereisen beleid en wetgeving als de AVG dat voor sommige toepassingen en data specifieke normen worden gehanteerd. Het managen van data in verschillende (hybride) cloudoplossingen en diverse toepassingen vergt wel aandacht, want als dat niet zorgvuldig gebeurt, kun je zomaar in een draaikolk van kosten, complexiteit en beveiligingsproblemen terechtkomen die alle voordelen van de cloud teniet doen.

Daar komt nog bij dat ook buiten de cloud, aan de randen van het netwerk, belangrijke ontwikkelingen plaatsvinden. Edge computing komt steeds vaker in beeld voor toepassingen waar bijvoorbeeld snelheid en security belangrijk zijn. Edge, cloud en hybride cloud constructies hebben elk hun eigen bestaansrecht en zullen dus voorlopig naast elkaar blijven bestaan. Des te urgenter wordt het om de data uit al deze bronnen effectief te combineren. In 2019 gaan we dan ook de opkomst zien van platformen waarin multicloud, hybride en edge oplossingen samenkomen.

Trend 3: Eén overzicht van alle data

Er is lang geprobeerd data op één plek te verzamelen. De realiteit is echter dat data uit steeds meer verschillende richtingen op ons af komen. In allerlei vormen, van steeds meer verschillende bronnen. Dat geheel onder controle krijgen wordt bepalend voor succes. Daarom concentreren we ons in 2019 op oplossingen om alle data op één manier te kunnen bekijken. Ongeacht waar de data vandaan komen,

Jarenlang leek het verstandig data samen te brengen in data warehouses of zelfs lakes, en eigenlijk werd de cloud ook op die manier bekeken. Maar het is bijna niet te doen. De realiteit is dat er altijd nieuwe data blijven binnenkomen, en als je de flexibiliteit wilt behouden die je in de huidige snelle wereld nodig hebt, ontkom je er bijna niet aan die data dicht bij de bron te verwerken. Maar dan dreigen alsnog datasilo’s en governance problemen te ontstaan die we zo graag willen vermijden.

Consistentie

Gelukkig zijn er nu twee trends die het mogelijk moeten maken dat dilemma te vermijden. De eerste trend is dat verschillende leveranciers nu samen overeenstemming proberen te vinden over standaarden voor datamodellen. Met name voor cloudgebaseerde databronnen betekent dit dat er veel meer consistentie ontstaat. De tweede ontwikkeling is de ontwikkeling van enterprise data catalogues, en dat is misschien nog wel belangrijker.

Dergelijke catalogi geven toegang tot data uit de hele organisatie, waardoor er effectief een soort marktplaats voor bedrijfsgegevens ontstaat. Hoe meer zo’n verzamelplaats gebruikt wordt om data te delen en samen met data te werken, hoe groter de waarde voor de business. Bovendien wordt het hierdoor een stuk eenvoudiger één strategie uit te rollen waarin data management en data analyse worden gecombineerd. Al die ontwikkelingen samen zorgen ervoor dat we de worsteling om alle data op één plek op te slaan kunnen opgeven, terwijl we alsnog één bruikbaar data overzicht krijgen waar we waarde uit kunnen halen.

Trend 4: Overal realtime analytics

Op zich is het niet nieuw om analytics op te nemen in bedrijfsprocessen – maar het begint nu wel steeds gewoner te worden. Gebruikers vinden het prettig om direct in hun workflow over data te kunnen beschikken die recent en relevant is. Dankzij machine learning en AI wordt het steeds eenvoudiger acties voor te stellen en inzichten mee te geven die direct aansluiten op de taak waar je mee bezig bent. Dat zijn de eerste stappen op het pad naar “continuous analytics”, waarbij realtime analyses worden opgenomen in de bedrijfsvoering of gekoppeld aan een IoT apparaat, zodat het bedrijf of het apparaat direct kan reageren.

De komende vijf jaar zullen we applicaties dankzij analytics steeds ‘intelligenter’ zien worden. Denk bijvoorbeeld aan het aannemen, uitvoeren en afrekenen of doorbelasten van online bestellingen. Al dat soort processen kunnen met behulp van analytics sterk worden verbeterd, met dank aan nieuwe technologieën zoals procesautomatisering en process mining (de analyse van bedrijfsprocessen voor geautomatiseerde procesoptimalisatie). Dat betekent dat processen zelf gaan leren hoe ze bepaalde sub processen zelfstandig – en vervolgens steeds efficiënter – kunnen afhandelen.

Trend 5: Externe ecosystemen versnellen innovatie

Een onderneming kan over het algemeen maar over een beperkt aantal mensen beschikken die in staat zijn te innoveren met nieuwe technologie. Maar als je een sterk ecosysteem opbouwt rond je onderneming, valt die beperking eigenlijk helemaal weg. Iedereen richt zich graag op interne innovatie, al was het maar omdat dat goed is voor de integratie – maar uiteindelijk heb je wellicht meer aan mensen die dichter op de zakelijke uitdagingen zitten, als je waarde wilt creëren door bedrijfsprocessen te verbeteren met behulp van analytics.

Helaas zijn intern gerichte BI-tools daar niet altijd even geschikt voor. Daarom is de verwachting dat dergelijke gesloten BI-oplossingen plaats gaan maken voor open platforms die toegankelijk zijn voor externe ecosystemen. In 2019 dringt het besef door dat open API’s en extensies onmisbaar zijn: de verwachting is dat open platformen en hun ecosystemen komend jaar al tweemaal zoveel innovatie zullen opleveren dan de oude intern gerichte oplossingen! Nog beter wordt het als die extensies ook doorstromen van extern naar intern, zodat niet-ondersteunde innovaties gecertificeerd kunnen worden en vervolgens opgenomen in het standaardpakket.

2019 wordt een geweldig jaar voor data en data analytics. Ik zie nog minstens vijf andere trends die het komende jaar grote veranderingen teweeg gaan brengen. Data en de inzichten die voortkomen uit analytics worden bijvoorbeeld nog veel laagdrempeliger en toegankelijker. Hierdoor neemt de waarde voor de business alleen maar verder toe. In mijn volgende blog (deel 2 van ‘2019: het jaar waarin data de dienst uitmaken’) kom ik daar graag op terug!

Emmanuel Vanderhaegen is Sales Director Benelux bij Qlik

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here