Home Innovatie & Strategie 5 trends in digitale transformatie die groei stimuleren

5 trends in digitale transformatie die groei stimuleren

112

Een economische recessie, een wereldwijde ontwrichte supply chain, een pandemie of een barst in de huizenbubbel. Wat het ook is, bedrijven worden continu geconfronteerd met mogelijke disrupties. Het verleden laat zien dat de manier waarop organisaties omgaan met veranderingen bepalend is voor het succes. Om een organisatie te worden die snel kan inspelen op kansen en uitdagingen, is digitale transformatie essentieel. De focus zou hierbij dan moeten liggen op de volgende vijf elementen.

1. Composability 

‘Composable thinking’ is een manier van kijken naar je bedrijfsarchitectuur om te zien hoe je aanpassingsvermogen en wendbaarheid kunt ondersteunen met technologie. Meer aanpassingsvermogen betekent heroverwegen van aspecten van de organisatie die moeilijk te veranderen zijn. Dit kunnen verouderde software of processen zijn die te kwetsbaar of rigide zijn om te herstructureren. Organisaties maken steeds meer gebruik van adaptieve oplossingen en software-bouwstenen, ook wel PBC’s (Packaged Business Capabilities) genoemd, om systemen te ontwerpen die flexibeler en veelzijdiger zijn. 

Met PBC’s beschikken ondernemingen over een verzameling bouwstenen waaruit ze oplossingen kunnen samenstellen, aanpassen, uitbreiden of nieuwe digitale ervaringen mee kunnen creëren, in plaats van vast te zitten aan het gebruik van inflexibele software-monolieten. Hiermee kan het aanpassingsvermogen worden verbeterd en sneller worden gereageerd op verstoringen en kansen in de markt. Gartner geeft zelfs aan dat organisaties die een composable-benadering hebben, de concurrentie met 80 procent kunnen overtreffen in de snelheid van de implementatie van nieuwe functies.

In 2023 wordt composability een constante factor in het succes van digitale transformatie. In het rapport “Innovation Insight for Composable Modularity of Packaged Business Capabilities” voorspelt Gartner dat in 2023 60 procent van de reguliere organisaties de composable enterprise als een strategische doelstelling zal zien en meer PBC’s zullen gebruiken.”

2. Fusion teams

Het remmen van transformatie door rigiditeit bestaat niet alleen binnen monolithische systemen of handmatige processen. De manier waarop organisaties zijn gestructureerd om software-producten te creëren en verzoeken hiervoor in behandeling te nemen, kan ook een belangrijke beperking zijn voor digitale transformatie. De manier waarop de business  software aanvraagt, IT dit verzoek toevoegt aan hun backlog en vervolgens met de vele andere verzoeken die er al liggen prioriteiten stelt, is onhoudbaar voor een bedrijf dat zich snel en vaak moet aanpassen.

Fusion-teams zijn een enorme factor in digitale transformatie. Fusion-teams gaan de typische scheiding tussen IT en de rest van het bedrijf, die typisch is voor legacy-organisaties, doorbreken. Fusion-teams bestaan uit business professionals met technische kennis en diepgaande domeinkennis (business technologen), en professionele ontwikkelaars die samenwerken aan software-ontwikkeling.

De Fusion teams-beweging is al in opkomst. Gartner zegt in het rapport ‘Fusion Teams: Democratized and Distributed Technology Delivery for Digital’ dat het strategische bereik van CIO’s groeit naarmate IT anderen in staat stelt om digitale tools te gebruiken en te bouwen. Het rapport geeft ook aan ook dat IT-medewerkers in 2021 al meer samenwerkingen met business technologen meldde.

3. Interne marktplaatsen

Om oplossingen uit verschillende PBC’s samen te stellen, moeten organisaties een online omgeving bouwen om ze te hosten. In 2023 zul je zien dat veel bedrijven gebruikmaken van interne marktplaatsen waar leden van Fusion-teams kant-en-klare componenten kunnen zoeken om oplossingen te bouwen.

Een goede interne marktplaats bevat componenten die al vooraf zijn getest op kwaliteit en veiligheid, zodat Fusion-teams zich kunnen richten op het samenstellen en uitbreiden van hun oplossingen. Het feit dat ontwikkelaars bepaalde aspecten van een oplossing niet opnieuw hoeven te testen, betekent dat Fusion-teams snel oplossingen kunnen ontwikkelen om te helpen reageren op veranderingen in de markt.

4. Organische governance

Als de manier waarop je software bouwt verandert dan kun je verwachten dat de manier waarop je die methoden en oplossingen beheert, ook zal veranderen. Governance-modellen uit het verleden lijken veel op de systemen die ze besturen: stijf, kwetsbaar en rigide. Fusion-teams en oplossingen die zijn gebouwd door het samenstellen van PBC’s, vereisen een governance-model nodig dat geschikt is voor elke situatie, zodat Fusion-teams snel kunnen handelen en risico’s kunnen vermijden.

Een infographic van Gartner vat het scenario goed samen: er zijn veel meer digitaal onderlegde werknemers – zogenaamde business technologen – die buiten IT oplossingen aanpassen of bouwen dan binnen de IT. Dat moet je omarmen, vooral wanneer business technologen tussen de 28 en 55 procent van het personeelsbestand uitmaken.

Daarom met het governance-model worden heroverwogen, dat nog steeds alle controlepunten bevat die bij DevOps horen, maar aanpasbaar is aan de behoeften van elk team. Zo zal een Fusion-team op de marketingafdeling hele andere behoeften hebben dan een team bij Finance, maar er zullen regels zijn rond de implementatie die beide teams zullen moeten volgen.

Zorgen dat je klaar bent om snel in te spelen op veranderingen betekent erkennen dat er niet langer maar één manier is om alles te doen – ik zou zeggen dat dat nooit zo was. Maar dit betekent niet dat iedereen zomaar iets kan bouwen op welke manier dan ook. Forrester sprak in 2020 al op Mendix World over de verschillende modellen waarmee een organisatie ontwikkelteams kan structureren en besturen om bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen. In deze verschillende scenario’s was IT nauw betrokken bij het samenstellen van de platformen en de basisregels rond ontwikkeling en implementatie.

5. Samenwerking = community

Samenwerken is geen nieuw idee. Dus waarom neem ik het op in een lijst met belangrijke elementen voor digitale transformatie? Omdat organisaties nieuwe manieren van samenwerking moeten creëren en bevorderen om composability te garanderen, Fusion-teams te laten slagen en succesvol interne marktplaatsen en governance in te richten.

Met productiviteits- en samenwerkingstools die de communicatie verbeteren, zie ik dat communities een prominentere rol gaan spelen bij software-ontwikkeling en het gebruik van technologie. Individuen met een gedeelde interesse in een bepaalde discipline of tool komen samen en maken gebruik van portals om projecten, tips en oplossingen te delen. 

Organisatie als levend organisme

Als de afgelopen jaren ons iets hebben geleerd dan is het wel dat organisaties zich moeten aanpassen en klaar moeten zijn voor verandering om te overleven en succesvol te zijn. Om dit te doen, is het van belang goed te kijken naar hoe je technologie bouwt en levert. Zie een organisatie als een levend organisme waarvan de natuurlijke groei het best kan worden ondersteund door het hele bedrijf te betrekken bij de digitale transformatie ervan.

Gordon van Huizen, Senior Vice President Strategy bij Mendix

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in