Home Klantcases Zoek

Zoekresultaten klantcases

  • Sectoren

  • Categorie

  • Klantnaam

CORPUS optimaliseert bedrijfsvoering met workforcemanagementsoftware van Dyflexis

0
CORPUS optimaliseert bedrijfsvoering met workforcemanagementsoftware van Dyflexis

CORPUS, een interactieve en educatieve experience dat bezoekers meeneemt op een reis door het menselijk lichaam, heeft zijn bedrijfsprocessen geoptimaliseerd met de workforcemanagementsoftware van Dyflexis. Deze oplossing verbetert de personeelsplanning aanzienlijk en maakt datagedreven beslissingen mogelijk.

CORPUS ontvangt jaarlijks meer dan 200.000 gasten, mede ook dankzij alle conferenties en evenementen die ze organiseren. Het team bestaat uit bijna 40 vaste medewerkers en 85 flexwerkers. Deze medewerkers zijn verdeeld over 7 verschillende operationele afdelingen, die allemaal verschillende diensten en werktijden kennen.

Complexe planning

Omdat CORPUS verschillende openingstijden heeft op weekdagen en in het weekend, werken ze met acht verschillende standaardschema’s. Elke week kiezen ze het schema dat het beste past bij de capaciteit van het personeel en de verwachte drukte. Het spreekt voor zich dat de evenementen geen standaardtijden kennen, dus daarvoor maakt CORPUS altijd roosters op maat. Het opstellen van een effectieve planning was dus een complexe taak. CORPUS gebruikte hiervoor spreadsheets, maar dat was veel werk en gaf ook geen duidelijk beeld van de personeelsbezetting.

Workforcemanagementsysteem

Met het workforcemanagementsysteem van Dyflexis vond CORPUS een oplossing voor deze uitdagingen. Met deze software kan het museum de personeelsplanning optimaliseren. Het museum kan daarbij rekening houden met de beschikbaarheid van medewerkers en de wisselende behoeften van de verschillende afdelingen.

Het Dyflexis-systeem maakt het bijvoorbeeld mogelijk om werktijden af te stemmen op de bezoekersstromen. Bezoekers eindigen hun reis op de bovenste verdieping. Het is dan ook logisch dat de medewerker bij dat onderdeel later in de ochtend start. Het omgekeerde geldt aan het einde van de dag: de medewerker op de eerste verdieping kan eerder naar huis. Dankzij de inzichten die Dyflexis biedt, kan CORPUS zijn medewerkers efficiënter inzetten. Dat leidt weer tot aanzienlijke besparingen op de personeelskosten.

Rust en vertrouwen

Jannes Aalders, CEO bij CORPUS: “Dyflexis was precies de verbetering die we nodig hadden. Nu is het roosteren eenvoudig, snel en georganiseerd. Al onze operationele medewerkers, de technische afdeling en de financiële afdeling gebruiken het kloksysteem van Dyflexis. Hiermee weten we precies wie wanneer aanwezig is. We kunnen ook efficiënt uren goedkeuren. Dat geeft ons inzicht in de personeelskosten en de door de afdelingen gemaakte uren.”

Strategische inzichten

CORPUS maakt sinds kort gebruik van de geavanceerde dashboard- en rapportagefuncties van Dyflexis voor het optimaliseren van de verkoop. Door de verkoopgegevens te koppelen aan externe factoren zoals het weer, kan CORPUS de ticketprijzen aanpassen aan de omstandigheden. Zo kunnen zij bijvoorbeeld de prijzen verlagen als het mooi weer is, aangezien er dan altijd minder bezoekers zijn. Ook kan CORPUS rekening houden met zaken die de ticketprijzen beïnvloeden, zoals inflatie, energiekosten, pensioen- en personeelskosten. Met deze data kan CORPUS gebieden identificeren waarmee kostenbesparingen zijn te realiseren. Daarnaast kunnen zij zakelijke beslissingen nemen op basis van feitelijke informatie. Deze strategische inzichten zijn essentieel voor toekomstige groei en uitbreiding, onder meer voor nieuwe locaties in China, Orlando, Houston en elders in Europa.

Zo krijgt Singer Laren grip op workforce management

0
Zo krijgt Singer Laren grip op workforce management

Hoe zorg je voor strategische personeelsplanning en een goede productiviteit als je bedrijfsactiviteiten zowel sterk uiteenlopen als hecht met elkaar samenhangen? Creatieve duizendpoot Singer Laren maakte hiervoor allerlei processen slim inzichtelijker en efficiënter met behulp van workforce-managementoplossing Dyflexis. Met resultaat. “Met een efficiëntere planning kunnen we beter met drukte omgaan.”

Het in Laren gevestigde Singer Laren is veel dingen tegelijkertijd: een museum voor moderne kunst, een horecagelegenheid, een theater en een beeldentuin. Ook vinden er regelmatig zakelijke bijeenkomsten plaats. Inmiddels werken er 110 medewerkers en 130 vrijwilligers, verdeeld over alle verschillende afdelingen.

Handwerk

Die brede waaier aan activiteiten vraagt om grip en controle op workforce management. Tegelijkertijd was lange tijd het maken van een solide personeelsplanning juist door al die verschillende activiteiten niet vanzelfsprekend. “Roosters maakten we handmatig in Excel en op losse A4’tjes. Onze accountant stuurde ook alle loonstroken zelf op naar de salarisadministrateur. Dit was omslachtig en kostte onnodig veel tijd”, vertelt directieassistent Aline Dooijewaard.

Dooijewaard zocht naar een oplossing voor deze uitdagingen. Die vond ze in de workforce-managementoplossing Dyflexis. “Na een korte training konden we ermee aan de slag. Sindsdien maken we personeelsplanningen in een handomdraai en verloopt de verloning vlekkeloos, mede dankzij koppelingen met Countus Accountants en Exact Online.” 

Steunpilaar voor groei

Dyflexis heeft niet alleen de processen rondom personeelsplanning verbeterd, maar was ook een belangrijke steunpilaar tijdens een periode van sterke groei. In 2015 werd een grootschalige verbouwing ingezet, die in 2022 werd afgrond. Ook ontving Singer Laren in 2018 een grote schenking van meer dan 100 schilderijen. “Door deze uitbreiding van onze organisatie hadden we ook meer collega’s nodig: nieuwe beveiligers, kassamensen en een extra conservator voor de collectie van Els Blokker.”

Die nieuwe collega’s vonden snel hun plek in de organisatie, mede dankzij slimme automatisering. “Via het systeem sturen we een welkomstmail naar nieuwe medewerkers. Iedereen maakt met elkaar online kennis via het smoelenboek op de homepage. Zo blijven we een hechte club collega’s.”

Waardevolle inzichten

Inmiddels is het systeem vooral ook waardevol voor de medewerkers- en klantbeleving. “Zo weet ik dankzij de handige rapportages en analyses van de omzet en productiviteit dat we bij grote drukte juist minder verkopen in de museumwinkel. Dat komt omdat het er dan erg vol is en er lange rijen bij de kassa staan. Ook als we een nieuwe tentoonstelling openen, ontvangen we meer gasten. Dan hebben we meer mensen op de vloer nodig om voor iedereen het bezoek zo leuk mogelijk te maken. Met een efficiëntere planning kunnen we beter met die drukte omgaan. Dit creëert rust voor zowel de bezoeker als voor medewerkers.”

Ook andere processen zijn merkbaar verbeterd sinds de komst van Dyflexis. “Zo maak ik werkroosters op basis van weersvoorspellingen. Met mooi weer zijn er namelijk meer bezoekers in de beeldentuin. Daarnaast maken onze horeca-afdelingen dankbaar gebruik van Dyflexis om hun budgetten te beheren. Zo blijven we ons als organisatie continu ontwikkelen en verbeteren. Kunstliefhebbers plukken hier uiteindelijk de vruchten van: iedere keer als zij Singer Laren bezoeken, hebben zij een unieke en onvergetelijke ervaring.”

ICT in de praktijk