Home Klantcases Zoek

Zoekresultaten klantcases

  • Sectoren

  • Categorie

  • Klantnaam

ICI Paris XL legt met SAP fundament voor beste klantenservice

0
ICI Paris XL legt met SAP fundament voor beste klantenservice

“We willen de beste klantenservice van Nederland bieden”, zegt Joost van Bergeijk, Director Marketing en Customer Experience bij ICI Paris XL Benelux. De beautyspecialist legt daarvoor samen met SAP-partner KPS de basis met de implementatie van SAP Service Cloud.

Bij customer experience (CX) draait het volgens Van Bergeijk om maar één ding: om de ‘happiness’ van de klant. “Klanten moeten niet alleen tevreden zijn met hun aankoop, maar ook blij terugdenken aan hun bezoek, of dat nu in de winkel of online was. Bijvoorbeeld omdat ze goed advies of antwoorden hebben gekregen op hun vragen. Het klantcontact moet niet alleen probleemloos verlopen, maar ook een glimlach op het gezicht van de klant toveren. Dan maak je het verschil.”

Customer centric

Voor die glimlach is het belangrijk dat de klant centraal staat in het contact. Van Bergeijk: “Binnen retail zie je vaak dat klanten in een bepaalde richting worden gestuurd, maar klanten moeten de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Zij bepalen zelf welke versie dat op welk moment is. Dan kan het zijn dat ze voor de zaterdagavond andere make-up nodig hebben dan voor de maandagochtend. Wij moeten er met goed advies voor zorgen dat ze altijd de beste versie van zichzelf kunnen zijn.”

Voor een optimale klantbeleving is het cruciaal dat de medewerkers in de winkels precies begrijpen wat de klant wenst en nodig heeft. Dit vereist een grondige kennis van de ruim 13.000 producten die ICI Paris XL aanbiedt. In de bijna driehonderd fysieke winkels in de Benelux staat de klantbeleving bovendien steeds centraler. “Klanten moeten de mogelijkheid hebben om producten zelf te proberen, te ruiken en te voelen”, benadrukt Van Bergeijk. “En als ze tijdens het online shoppen advies nodig hebben, dan moeten ze met een winkel kunnen videobellen. Of een sample kunnen aanvragen als ze een bepaalde geur willen testen.”

Experience naar een hoger niveau

“We hebben de experience de afgelopen jaren zowel offline als online echt naar een hoger niveau gebracht”, stelt de Director Marketing en Customer Experience vast. “Vergeleken met een aantal jaren geleden hebben we online enorme stappen gezet. Niet alleen in sales, maar ook in de mogelijkheden om klanten te adviseren. Zo bieden we nu bij elk product een instructievideo, de juiste artikelomschrijving en een uitgebreid overzicht van de ingrediënten.”

ICI Paris XL, net als onder andere Kruidvat en Trekpleister onderdeel van de AS Watson Group, zet al geruime tijd SAP Commerce Cloud in voor de ontwikkeling van hun online omgevingen. Voor de vernieuwing van de klantenservice gebruiken zij SAP Service Cloud. “Dit systeem is nu ongeveer een jaar in gebruik en wordt geïmplementeerd in samenwerking met onze partner KPS. KPS biedt niet alleen ondersteuning bij de implementatie, maar stimuleert ons ook om kritisch naar onze eigen processen te kijken. Ze stellen vragen zoals: ‘Hoe kunnen we de klant het beste helpen?’ en ‘Zijn de processen logisch en efficiënt ingericht?’.”

Do what you can’t

De eerste ervaringen met SAP Service Cloud zijn positief. “Onze callcenteragents hebben nu een veel beter inzicht in waarom klanten bellen. Die informatie is op één centrale plek te vinden”, vertelt Van Bergeijk. “Maar dit is nog maar een eerste stap. Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat klanten helemaal geen reden hebben om te bellen, door eventuele problemen in hun klantreis proactief te voorkomen. Daarvoor moet je wel eerst weten waarom klanten bellen.”

Een mogelijke volgende stap volgens Van Bergeijk is dat kunstmatige intelligentie (AI) wordt ingezet om vragen van klanten nog beter en automatisch te beantwoorden. “We blijven de grenzen opzoeken en nieuwe dingen uitproberen. Dat past ook wel binnen de ideologie die we binnen de AS Watson Group toepassen. Laat je niet tegenhouden door wat niet kan. Do what you can’t.”

SAP Joule integreert met Microsoft Copilot voor een uniforme werkervaring

0
SAP Joule integreert met Microsoft Copilot voor een uniforme werkervaring

SAP kondigde op SAP Sapphire aan dat zijn generatieve AI-copilot Joule de handen ineenslaat met Microsoft Copilot voor Microsoft 365. Dit biedt gebruikers naadloos toegang tot informatie uit interacties met zowel SAP- als Microsoft 365-toepassingen. Ze krijgen hierdoor meer gedaan in de workflow, zonder te wisselen tussen verschillende systemen.

Een vraag die mij vaak wordt gesteld is: hoeveel copilots heb ik nodig voor mijn bedrijf? Het gaat echter niet om het aantal, maar om welke AI-assistent je wanneer inzet. Door de integratie van twee toonaangevende generatieve AI-copilots voor bedrijven krijgen gebruikers de mogelijkheid om beide tegelijkertijd te gebruiken.

Rijkere inzichten

SAP en Microsoft beginnen later dit jaar met de integratie van Joule en Copilot voor Microsoft 365. Ze combineren bedrijfsgegevens uit SAP met contextuele kennis uit Microsoft 365, waaronder Microsoft Teams, Outlook, Word en meer. Hierdoor leveren ze rijkere inzichten voor betere besluitvorming.

Met deze integratie creëren SAP en Microsoft geheel nieuwe manieren om de productiviteit te verhogen. Door bijvoorbeeld Copilot voor Microsoft 365 in Joule te integreren, kan een gebruiker een vlucht boeken met SAP Concur en Joule, en Joule kan zijn agenda blokkeren in Microsoft Outlook.

Of denk aan een productmanager die met een multifunctioneel team werkt aan de lancering van een nieuw product. Ze vergaderen regelmatig via Microsoft Teams en werken samen met Microsoft 365. Joule kan verbinding maken met de individuele vaardigheidsprofielen van het team die zijn opgeslagen in SAP SuccessFactors en de belangrijkste bedrijfsinformatie die zich in SAP S/4HANA Cloud bevindt. De nieuwe integratie stelt productmanagers in staat om bedrijfsactiviteiten met het team te coördineren, gewoon door een paar query’s te gebruiken.

Potentieel van AI ontsluiten

De tijdens Sapphire aangekondigde samenwerking is de volgende stap in de langdurige relatie tussen SAP en Microsoft, waarbij de nieuwste generatieve AI-innovatie wordt gebruikt om de meest fundamentele zakelijke uitdagingen van klanten op te lossen. Toekomstige plannen voor tweerichtingsintegratie stellen gebruikers in staat om te profiteren van een uniforme ervaring, ongeacht welke copiloot ze kiezen.

“Het potentieel van AI, dat enorm is, kan alleen worden ontsloten door de mogelijkheden die beschikbaar zijn in de applicaties die mensen tegenwoordig gebruiken”, zegt Muhammad Alam, hoofd SAP Product Engineering en lid van de raad van bestuur van SAP SE. “Met de bidirectionele integratie van Joule en Copilot voor Microsoft 365 stellen we werknemers in staat om meer gedaan te krijgen in de stroom van hun werk door middel van naadloze toegang tot informatie uit bedrijfsapplicaties in SAP en Microsoft 365.”

“Microsoft en SAP streven ernaar oplossingen van wereldklasse te bieden om onze klanten te helpen hun meest fundamentele zakelijke uitdagingen op te lossen”, zegt Scott Guthrie, Executive Vice President Cloud + AI bij Microsoft. “De integratie van Microsoft Copilot en Joule brengt de kracht van generatieve AI samen om een grotere productiviteit van medewerkers te ontsluiten en stelt ondernemingen in staat om klantgerichte innovatie te versnellen in een uniforme ervaring.”

Dr. Philipp Herzig is Chief AI Officer bij SAP SE

ICT in de praktijk