Home Ondernemen & Business Aangestoken door het ‘toner-virus’

Aangestoken door het ‘toner-virus’

130
toner

Dit jaar bestaat Veenman, het bedrijf waar ik werk, 100 jaar. Er zijn in Nederland niet veel bedrijven die een eeuw bestaan, en al zeker niet in de informatietechnologie. Honderd jaar informatietechnologie? Jazeker! Want we leveren al een eeuw lang apparaten die informatie vastleggen, reproduceren en, uiteindelijk, verwerken. We hebben de hele reis afgelegd: van schrijfmachine tot multifunctionele printer die nu transformeert tot communicatieplatform.

Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst heeft ‘print’ natuurlijk al een bijzondere rol gespeeld in de informatievoorziening. Maar met de komst van de schrijfmachine konden we helemaal zélf informatie netjes vormgeven en, met behulp van een paar velletjes carbonpapier, op bescheiden schaal vermenigvuldigen. Voor bedrijven en instanties was dat natuurlijk ook een uitkomst. Informatie kon na intypen meteen aan de klant/burger worden meegegeven, met een doorslagje voor in het dossier. De ontwikkeling van de technologie bracht ons vervolgens allerlei apparatuur voor de reproductie van informatie, van de stencilmachine tot de ‘Xerox’, de eerste kopieermachine. Kortom, de mechanisering en elektrificatie van de ‘informatiemomenten’.

Ingrijpende omschakeling

Ik ga lang genoeg mee om de volgende omschakeling te hebben meegemaakt, van analoog naar digitaal. We stonden versteld van de eerste laserprinters, apparaten van 100 kilo die met ongekende kwaliteit 1 A4’tje per minuut konden afdrukken. Eind jaren 90 kwamen er kopieermachines die ook konden printen, en ook dat was een enorme happening. Die kopieermachines verdrongen in hoog tempo de ‘dedicated’ printer. Ik heb mensen meegemaakt die moesten huilen toen we ‘hun’ vertrouwde printer kwamen inruilen voor zo’n copier voor de hele afdeling. En nu zien we de opkomst van de multifunctional printer als communicatieplatform. Afdrukken van informatie is slechts een van de vele functies.

Vreemde vormen

Vandaag kunnen we kiezen hoe we onze informatiemomenten willen: op papier, op de smartphone, op een groot infoscherm. Voor iedere situatie is er wel iets wat het beste bij onze behoefte past. En toch wordt er nog vaak voor papier gekozen, al neemt dat soms vreemde vormen aan. We zijn er al aan gewend om informatie op papier meteen te scannen, want een digitale versie is natuurlijk veel makkelijker te versturen. En om weer te printen! Met als gevolg dat we nogal eens tegenkomen dat prints vervolgens weer gescand worden. Blijkbaar is dat toch makkelijker dan op zoek te gaan naar het digitale ‘origineel’.

Niet zomaar een claim!

In onze business waart het ‘toner-virus rond’ waardoor je ook nooit meer loskomt van deze business. Zelfs op vakantie in een ver buitenland kan ik het niet laten om bij de plaatselijke banken door het raam te kijken om te zien wat er aan multifunctionele printers staat. En dat voor een product dat niet direct sexy wordt gevonden. De meeste IT’ ers vinden een printer zelfs een vervelend sluitstuk, een ‘pain in the ass’. Maar wie goed naar de ontwikkeling kijkt op printergebied ziet een zeer dynamische markt en het is de continue verandering die deze business voor mij zo aantrekkelijk maakt. Hoe vaak het papierloze kantoor ook is voorspeld, de printer blijft relevant. Zelfs voor mensen die de printer eigenlijk niet relevant vinden.

En dat zeg ik niet zomaar. Want we zien bijvoorbeeld dat in het basisonderwijs over de hele linie het printvolume weer toeneemt. Blijkbaar wil de nieuwe generatie onderwijzers en leerlingen informatie nog steeds gewoon op papier! Volgens een recent artikel in Adformatie is print helemaal terug, dankzij jongeren. Een groot voordeel van print, zeggen zij, is dat zij zich eerder iets herinneren dat ze in print hebben gelezen dan op een beeldscherm. En wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Voor mij blijft het een uitdaging om organisaties te helpen de printer in te zetten, niet alleen om informatie af te drukken, maar ook als communicatieplatform. Door voor dit platform apps te ontwikkelen en mee te werken aan een duurzame printomgeving. In combinatie met het toner-virus denk ik niet dat ik deze business snel zal verlaten.

Arjan Karssen, Business Solution Manager van Veenman

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here