Mobile, bring your own device, digitalisering en the internet of things: veel gebruikte termen waarmee getracht wordt duiding te geven aan technologische vernieuwingen die elkaar in een steeds hoger tempo opvolgen. Welke naam je er ook aan geeft, feit is dat we tegenwoordig 24/7 verbonden zijn en onafhankelijk van de gebruikte device altijd en overal toegang willen hebben tot onze data en applicaties, of het nou om privé- of zakelijke toepassingen gaat. Zo becijferde de International Telecommunications Union (ITU) dat in 2015 een derde van de wereldbevolking toegang heeft tot mobiel internet. Het feit dat we onderweg draadloos online zijn in plaats van thuis of op kantoor, zal uiteraard invloed hebben op applicaties, in die zin dat een mobiele versie van een applicatie onontkoombaar wordt. Steeds meer bedrijven onderkennen dan ook dat ze met mobiele applicaties toegevoegde waarde kunnen en moeten creëren, bijvoorbeeld om klantvriendelijker of kosteneffectiever te opereren. IDC voorspelde eind vorig jaar al dat het aantal mobile enterprise applicaties in 2016 zal zijn verviervoudigd en dat in 2017 driekwart van alle zakelijke applicaties geschikt is voor mobiel gebruik.
Geen eenheid in mobile
Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Anno 2015 zijn er niet minder dan zo’n 500 verschillende schermformaten voor smartphones, tablets, netbooks, laptops en desktops in omloop. En dat aantal zal alleen maar verder toenemen als we ontwikkelingen als Ultra HD TV en wearables (Google Glass, slimme horloges, etc.) in ogenschouw nemen. Enterprise applicaties zullen ook op dit soort nieuwe devices gebruikt gaan worden. En dan is daar ook nog de variëteit aan besturingssystemen, met onder meer Android, Apple en Windows. Met die enorme diversiteit aan apparaten en besturingssystemen staan native apps in wezen buitenspel, want native heeft de eigenschap dat voor verschillende schermformaten en besturingssystemen telkens een aparte applicatie moet worden ontwikkeld. Daar komt bij dat het updaten en beheren van tientallen applicaties die zijn geïnstalleerd op allerhande devices natuurlijk onherroepelijk in een drama zal eindigen.
Het is dan ook niet voor niets dat webapplicaties op basis van responsive design sterk in opkomst zijn. Bij responsive design, ook wel adaptive of fluid design genoemd, passen webapplicaties zich automatisch aan aan het schermformaat en de schermoriëntatie (portrait of landscape) van het apparaat dat wordt gebruikt. Responsive design maakt gebruikt van een grid lay-out waar elementen op verschillende plaatsen neergezet worden. Hierin is de opmaak van de content flexibel, wat wil zeggen dat de content niet ‘hard’ wordt gedefinieerd, maar proportioneel / relatief, rekening houdend met het schermformaat. Hierdoor worden kolommen, lettergrootte en afbeeldingen automatisch aangepast aan het schermformaat en de resolutie. Bij gebruik van responsive design hoeft er maar één webapplicatie te worden ontwikkeld die gebruikt kan worden op verschillende apparaten, waardoor een optimale en eenduidige gebruikservaring wordt gegarandeerd. Dit betekent dat aanpassingen en technische wijzigingen eveneens in maar één versie hoeven te worden doorgevoerd. Het onderhoud van een applicatie kan zodoende eenvoudiger en daardoor sneller en goedkoper worden uitgevoerd.
Om de vraag vanuit de business naar mobiele webapplicaties bij te kunnen houden, maken IT-afdelingen van grote organisaties voor de ontwikkeling, de uitrol en het beheer ervan tegenwoordig meer en meer gebruik van ontwikkelplatforms (volgens IDC in 2015 al 35% van de grote organisaties). Dit soort tooling wordt steeds geavanceerder, met bijvoorbeeld geïntegreerde responsive design-techniek en een enterprise app store waarmee webapplicaties op een fijnmazige manier beschikbaar kunnen worden gesteld aan gebruikers. Maar om niet te verdrinken in de alsmaar toenemende vraag vanuit de business naar mobiele applicaties, is misschien wel het meest cruciaal dat bedrijven een strategie opstellen waarin ze hun visie ten aanzien van de ontwikkeling, uitrol, integratie en het beheer van mobiele applicaties vastleggen. Alleen zo kunnen bedrijven mobiele applicaties volwaardig onderdeel maken van hun IT-portfolio en de toegevoegde waarde ervan ten volle benutten. Kortom, mobile first!
Ing. Ruud Hochstenbach is Account / Partner Manager bij OutSystems Benelux