Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Afgestudeerden: die zien we nooit meer terug!

Afgestudeerden: die zien we nooit meer terug!

18
Afgestudeerden

Net voor de vakantie is weer een grote groep studenten afgezwaaid van HBO en universiteit. Afgestudeerden komen over het algemeen goed terecht. Uit recente cijfers van de HBO-raad blijkt dat bijna negen op de tien afgestudeerden binnen drie maanden een baan vinden. Voor onderwijsorganisaties zijn alumni een interessante groep. Ten eerste om te zien of de opleiding nog steeds aansluit op de arbeidsmarkt. Maar ook in concrete zin kunnen ze van grote waarde zijn voor opleiding en organisatie.

Zo zijn in 2016 bijna 6.000 hbo’ers afgestudeerd die 30 jaar of ouder waren. Daarvan is 20% ‘zelfs’ ouder dan 40 jaar. Op een totaal van zo’n 70.000 afgestudeerden is dat toch een aanzienlijk deel. Voor het hoger onderwijs zijn dit soort herintreders een aantrekkelijke doelgroep. Het zijn al wat oudere mensen die welbewust de keuze maken om na een al eerder voltooide of afgebroken studie, opnieuw een opleiding te volgen. Aantrekkelijk is ook dat zij zich vaak inschrijven bij hun oude opleidingsinstituut. Zij kennen de onderwijsorganisatie en die kent hen. Dit is dus een perfecte doelgroep voor bijvoorbeeld de verkoop van professional master-courses en andere vervolgopleidingen. Toch vinden scholen het vaak nog lastig – technisch én moreel – om die waarde actief te verzilveren.

Waarde voor de school

De praktijk is dat bij veel scholen een afgestudeerde (of afgehaakte) bachelor vrij snel uit beeld verdwijnt. Pas als die zich weer aanmeldt, realiseren scholen zich: hé, we kennen hem of haar al! In die tijd tussen afstuderen en weer aanmelden gebeurt vaak niets. Dat is jammer, want vanuit die eerdere relatie hebben alumni waarde voor de school en die komt op deze manier alleen toevallig of helemaal niet tot uitdrukking.

De crux zit in de vaak ontbrekende brug tussen de studentadministratie en de commerciële tak van een onderwijsorganisatie. Die afdelingen hebben bijvoorbeeld afzonderlijke bestanden waarmee ze werken. Of er is sprake van bewuste scheiding tussen beide, omdat de onderwijskant vindt dat hun gegevens er niet voor commerciële doeleinden zijn. Het eerste kun je oplossen met een goed CRM-systeem om de totale student lifecycle in beeld te brengen (ook na afstuderen). Het tweede punt lijkt me aanleiding voor een goed gesprek tussen beide afdelingen.

Isn’t it amazing?

Waarde verzilveren betekent namelijk niet alleen de platte verkoop. Afgestudeerden kunnen bijvoorbeeld ook een heel waardevolle rol spelen bij de voorlichting op school, door op open dagen te vertellen over hun ervaringen en wat de school en opleiding hebben bijgedragen aan hun huidige carrière. Alumni hebben daarnaast misschien ook een paar mooie stageplekken beschikbaar bij hun organisatie. Des te meer reden om ze te betrekken bij mailcampagnes en andere uitingen en evenementen.

Als je de relatie met studenten kunt verlengen tot (ver) na hun afstuderen, levert dat de school waarde op. Maar dit is geen amazing Tel Sell-verkoop. Je hebt als onderwijsorganisatie de ex-student zeker ook waarde te bieden met een passende vervolgopleiding of professional master-course bij een vertrouwde school. De band die je opbouwt en bestendigt dankzij student lifecycle management levert alle partijen daadwerkelijk voordeel op.

Marcel LuckerWinvision

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here