Home Data & Storage Afhankelijkheden, SLA’s en de zwakste schakel

Afhankelijkheden, SLA’s en de zwakste schakel

76

Ik moet toegeven, ik heb een leuke baan waarbij ik internationaal kan reizen. Zo ook verleden week en dan merk je pas hoe afhankelijk je bent geworden van functionaliteiten die je hier in Nederland voor gewoon neemt.

Maandag tot en met woensdag zat ik net onder Parijs. Metropool denk je dan, dus ga je er van uit dat alles werkt. Overdag meetings en sessies dus privé het internet maar even niet bekeken, want je hebt tenslotte ook internet in het hotel – denk je dan. In het hotel aangekomen krijg je netjes een login en password uitgereikt en je ga eerst even eten. Als ik straks terug kom op mijn kamer check ik mijn e-mails wel – denk je dan.

Om half twaalf was ik dan zo ver, dat ik eindelijk mijn mails ging checken, maar ik kon maar niet inloggen, dus de lobby gebeld. Probeer dan maar eens in je schoolfrans aan de nachtreceptionist uit te leggen dat je wel een verbinding kunt maken, maar dat je het internet niet opkomt. ‘Le internet fonctionne, non?’ ‘Oui, mas …’ en je begint opeens als een echte fransman te klinken met je euh’s en enfin’s. Ach laat maar, het kan morgen ook wel – denk je dan.

De volgende dag, na terugkomst van werk, vond ik wel iemand van het hotel die me wist te vertellen dat de router wel werkte maar dat de verbinding naar het internet niet werkte. Gelukkig is en blijft het privé email. Ik ben er inmiddels wel afhankelijk van geworden, maar een dag of twee zonder toegang valt best te doen. De tweede helft van de week was ik Wenen en daar had ik gelukkig wel internettoegang in het hotel dus kon ik naar hartenlust mijn e-mails lezen.

Ook viel het vanuit een zakelijk perspectief erg mee die eerste dag in Wenen. Een hele avond geen e-mails, voicemails of berichten op mijn telefoon. Maar ja, aan het eind van de avond kriebelt het dan een beetje. Die radiostilte is niet normaal – denk je dan. En als je naar huis belt wordt je verweten dat je niet bereikbaar bent. Blijkt dat er in Nederland een storing is waarvan jij in het buitenland de dupe bent en als je naar de provider belt meldt men dat ze geen idee hebben wanneer de storing verholpen is. Ik wil niet zeggen dat ik in angstzweet uitbrak, maar ik had het wel even benauwd. Mijn mobiel is namelijk mijn ‘lifeline’ naar de rest van de wereld. En het zijn de kleine dingen die je het meest ergeren.

De instapkaart op je mobiel bijvoorbeeld is erg handig, maar dan moet die SMS wel doorkomen. En de toegangscode voor je VPN connectie die je per SMS moet ontvangen is ook niet meer geldig tegen de tijd dat de SMS eindelijk binnen is.

Ik zit inmiddels weer thuis dit stukje te schrijven en heb voor mijn vlucht gewoon bij de balie ingecheckt en een papieren instapkaart gekregen. Mijn zakelijke mails heb ik een dag niet kunnen checken, maar de zaak draait nog gewoon door. Zo belangrijk was het allemaal dan toch niet.

Waar ik echter wel aan heb zitten denken zijn de afhankelijkheden die je als organisatie hebt van andere partijen en het belang van data voor je organisatie. Data kan gestructureerd worden al na gelang het belang voor de organisatie, maar wat van nog groter belang is, is de toegankelijkheid van de data. De meest bedrijf kritische data moet gewoon voor de gebruiker beschikbaar zijn. Dat doen wij door systemen dubbel uit te voeren en alle mogelijke valkuilen binnen onze eigen organisatie uit te sluiten. Maar wat we vaak vergeten is om ook de nodige SLA’s voor de informatieketen af te sluiten. Te vaak zie ik nog dat de SLA’s die vanuit IT met de leveranciers afgesloten worden absoluut niet aan de verwachtingen kunnen voldoen die de organisatie van de IT afdeling verlangt.

Ik geef toe, ik ben afhankelijk van mijn telefoon, vooral als ik reis. En mijn bedrijf zal ook niet ten onder gaan als ik een dag niet optimaal bereikbaar ben. Er zijn echter organisaties waar het wel van belang is dat data continue beschikbaar is en deze storing zou voor deze organisaties killing zijn geweest. Kijk dus je SLA’s nog eens goed na en ga na waar de zwakste schakel in jouw informatieketen is. En vergeet niet dat afhankelijk niet altijd bedrijfkritisch betekent.

Edwin Brok, International Sales Development – Storage bij Bull

1 REACTIE

  1. Edwin,

    Meer en meer bedrijfs kritische applicaties brengen we onder in de Cloud, Public, Private of in combinatie in een Hybrid Cloud.

    Goed advies om de SLA’s te controleren, echter het blijft technologie en de boeteclausules in SLA’s dekken nooit de economische schade die het bedrijf ondervindt tijdens een storing.

    Het is niet alleen goed om naar de SLA’s van de Applicatie omgeving te kijken maar ook om eens uit te rekenen wat het kost als bijvoorbeeld het Salesteam niet meer bij het CRM systeem kan komen of de mailserver niet meer bereikbaar is.

    Veel bedrijven hebben een enkelvoudige verbinding met of zonder SLA. Veel bedrijven vinden een back-up te duur of investeren een aanzienlijk bedrag in een Cloud dienst die ze vervolgens benaderen via een consumenten ADSL of kabellijn. Zorg dat je gebruik maakt van verschillende access technologien, fiber met koper, SDSL/ADSL met kabel of 3G.

    Onderbelicht maar in geval van een grote outage is de ROI snel gemaakt!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in