Wie kent het niet. Applicaties die traag reageren of zelfs helemaal niet beschikbaar zijn door netwerkproblemen. Klachten over performance van de infrastructuur zijn moeilijk te doorgronden en kunnen een oorzaak hebben in de hardware, veroorzaakt worden door verkeerde configuratie van netwerk- en servercomponenten of het gevolg zijn van snelle groei en snelle uitbreiding van de infrastructuur.
Het niet beschikbaar zijn van applicaties is al lastig als de applicaties alleen intern worden gebruikt, maar het heeft nog meer impact als ze ook beschikbaar worden gesteld aan klanten of ketenpartners. Denk bijvoorbeeld aan gemeenten met een online loket voor burgers en bedrijven.
Keten ontwricht door netwerkproblemen bij één partij
De situatie wordt nog vervelender als meerdere organisaties intensief samenwerken en daarbij applicaties delen. Ook dat komt regelmatig voor bij gemeenten, maar je ziet het in toenemende mate ook in de zorg. En het gebeurt al sinds jaar en dag in sommige supply chains waar leveranciers en klanten informatie over goederenstromen delen. Het is aan ketenpartners nauwelijks uit te leggen dat de applicatie uit de lucht is omdat jij een probleem hebt in je infrastructuur.
Klanten naar concurrent door slechte performance
In sommige gevallen kost zo’n traag of helemaal niet reagerende applicatie je direct omzet. Dat is het geval bij bedrijven die hun producten en diensten verkopen via een webshop. Dat omzetverlies wordt nog veel groter als ze hun aanbod ook beschikbaar maken via andere sites. Denk bijvoorbeeld aan een hotelketen wiens kamers ook te boeken zijn via Booking.com. Of een retailer wiens aanbod ook beschikbaar is via Vergelijk.nl. Ligt je eigen website eruit, dan is het aanbod ook niet vindbaar via de affiliates en stuur je je klanten regelrecht in de armen van een concurrent wiens producten wel vindbaar zijn.
Gestolen passwords of creditcardgegevens door slechte netwerkbeveiliging
Ook netwerkbeveiliging is in veel organisaties een ondergeschoven kindje. Onder het motto ‘wat niet weet, wat niet deert’ vindt er in veel bedrijven veel te weinig monitoring plaats. Hoe vaak lezen we niet in de krant dat gegevens, zoals klantnamen en wachtwoorden, al maanden geleden zijn gestolen, maar dat het nu pas boven water komt? Dat wordt een probleem nu de GDPR organisaties verplicht om aantoonbaar te maken wat ze hebben geregeld om gevoelige informatie over personen – klanten én medewerkers – te beveiligen. De tijd is voorbij dat het genoeg is om een firewall te implementeren. Dat weten de meeste organisaties ook wel, maar hoe het dan wél moet, daar worstelen ze mee.
Complexiteit is enorm snel toegenomen
Neem een gemeente. Zij krijgen ineens te maken met ICT-beveiligingsassessments omdat ze een DigiD-certificering hebben. Ze organiseren hun uitwijk en disaster recovery bij een andere gemeente of in een hosted datacenter. Ambtenaren kunnen via het govroam initiatief snel online samenwerken met aangesloten instanties. Het klantcontactcentrum (KCC) vraagt om complexe koppelingen tussen applicaties en de telefooncentrale om burgers goed en snel te woord te staan. En dan noem ik hier nog maar een greep uit de vele veranderingen die de laatste jaren hebben plaatsgevonden. Het mag duidelijk zijn dat de complexiteit gigantisch groot is.
Netwerk is specialistenwerk
En daar gaat het mis, want vaak wordt het netwerk nog als een redelijk eenvoudig geheel van routers, switches, WiFi accesspoints en firewalls gezien. Recht-toe-recht-aan. Maar om het voor medewerkers aan de ‘voorkant’ eenvoudig te houden, is de complexiteit naar de ‘achterkant’ verhuisd: naar het netwerk. Wat moet er bijvoorbeeld aan de achterkant geregeld worden als je medewerkers vanaf iedere plek en met ieder mobiel device wilt laten inloggen? Het netwerk is specialistenwerk geworden. De inrichting van het netwerk geldt als de fundering van de volledige infrastructuur. Als de fundering niet op de juiste manier aangelegd wordt, dan heeft dat directe gevolgen voor alle toevoegingen en uitbreidingen op de infrastructuur.
Ben je op zoek naar een sparringpartner op dit gebied? Bel ons gerust eens voor een vrijblijvende afspraak.
René Jorissen, Solution Specialist bij 4IP Solutions