Home Innovatie & Strategie Agile: de kracht van voortschrijdend inzicht

Agile: de kracht van voortschrijdend inzicht

264
dainamics

Het komt weleens voor dat je een project volgens afspraak afrondt, maar simpelweg niet naar volle tevredenheid van de klant. Neem bijvoorbeeld een project dat wij hebben gedaan voor een complexe organisatie in de zorg. We waren vijf maanden bezig om de opdracht op papier te zetten. Toen die vijf maanden om waren, was helaas ook het budget op. En tegen de tijd dat er wel weer budget was, waren de plannen verouderd.
Bovenstaande situatie wilde ik voortaan voorkomen en mijn collega’s met mij. We hadden al wel van Scrum en Agile gehoord, maar nog nooit volgens deze principes gewerkt. Daar werd het hoog tijd voor. De afgelopen twee jaar heb ik met een aantal collega’s heel gericht in een aantal trajecten een Agile-werkwijze toegepast. Zo hebben we op een gecontroleerde manier en in overleg met de klant ervaring kunnen opdoen met voornamelijk Scrum om te kijken hoe deze aanpak in de praktijk werkt. Hierbij, geef ik toe, hebben we hier en daar wat leergeld moeten betalen. Dit viel echter in het niet bij de positieve reacties en resultaten die we behaalden en daarom is Agile voor ons vanaf nu de standaard.

Even kort: wat is Agile?

Agile is een containerbegrip voor verschillende ontwikkelmethodieken, waaronder Scrum, Extreme Programming (XP) en Kanban. Alle Agile-methodieken zijn gebaseerd op vier basisregels, beter bekend als het Agile Manifesto.

    1. Personen en de onderlinge samenwerking tussen personen zijn belangrijker dan processen en tools.
    2. Werkende software is belangrijker dan uitgebreide documentatie.
    3. Samenwerken met onze klanten is belangrijker dan contractonderhandelingen met diezelfde klanten.
    4. Omgaan met verandering is belangrijker dan het volgen van een plan.

 

De klant moet mee
Tot zover de theorie, nu de praktijk. Het grootste leerpunt in die eerste twee jaar was, dat je snel onderschat hoeveel tijd een klant zelf in een project moet steken. Pas als je de klant hiervan doordrongen hebt, kun je goed van start. Samen ga je kijken welke functionaliteit de organisatie nodig heeft. Hierbij stel je samen prioriteiten en kijk je per individueel requirement naar de businesscase. Zo blijkt vanzelf waaraan een organisatie absoluut behoefte heeft en waar het zonder kan. Maar ook wat goedkoper of makkelijker te realiseren is.

Het principe is simpel. Door intensief met elkaar samen te werken en te kijken waar prioriteiten liggen, wordt de belangrijkste functionaliteit het eerst opgeleverd. En op een manier die het beste bij de situatie past. Door op deze (veel effectievere) manier te werken, wordt de doorlooptijd van een project extreem verkort. Daarbij is de kans aanwezig dat de klant uiteindelijk iets anders krijgt opgeleverd dan hij van tevoren had bedacht, maar daarmee wel compleet tevreden is. Dit staat in duidelijk contrast met de traditionele ‘watervalwerkwijze’ waarbij een klant een vaststaande vraag heeft, die de opdrachtnemer klakkeloos uitvoert, met weinig ruimte voor flexibiliteit en vaak een flinke doorlooptijd. Dit is voor mij de essentie waarom Agile werkt.

Danny Burlage, CTO bij Wortell

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here