Home Innovatie & Strategie Agile, DevOps en nu ook nog Design Thinking?

Agile, DevOps en nu ook nog Design Thinking?

276

De noodzaak voor digitale transformatie domineert in deze snel veranderende tijden bij (hopelijk) de meeste bedrijven de strategie van de business. Het is duidelijk dat dit meer vraagt van de huidige IT organisatie. Waar in het verleden vooral de focus lag op een goed werkende infrastructuur is door de komst van het internet en de lagere communicatiekosten de focus snel verschoven naar leveren van applicaties. En idt agile en vooral ook snel. Forrester zei daarover: elk bedrijf zit in de software business.

Als bedrijf moet je in staat zijn om snel mogelijkheden voor digitale innovatie te identificeren en daarop doeltreffend te acteren. Graag sneller dan de concurrent.

Agile en DevOps helpen daarbij. Nu komt dan wel de vraag op, of je ook wel het juiste oplevert. Dit is een applicatie die maximaal bijdraagt aan de business doelstellingen. Hierbij kan Design Thinking een mooie rol vervullen.

Verbeterpunten

Agile en DevOps lijken dus min of meer gemeengoed te zijn. Toch blijkt dat veel bedrijven nog niet volwassen zijn op dit terrein. In de praktijk betekent dit met name dat de klant, de business of de consument, toch niet zo snel over de gewenste functionaliteit kan beschikken als verwacht. Organisaties zijn dus continu op zoek naar mogelijkheden voor verbetering.

Prioriteiten die dan vaak genoemd worden; hoe maak ik mijn ontwikkelaars productiever, het snel kunnen opleveren van een prototype of MVP. Op deze punten kan een low code platform als OutSystems je hier goed bij helpen. Maar zeker ook het nauwkeuriger vastleggen van de juiste requirements. Want één van belangrijkste redenen van vertraging zijn vage requirements die gedurende het ontwikkeltraject continu veranderen.

Al met al een goede reden om voorafgaand aan het ontwikkelwerk een investering te doen om te zorgen dat wat je bouwt ook werkelijk voldoet aan de behoefte van de klant. Dat is precies de reden dat Design Thinking in opmars is en dat bedrijven hier nu ook meer en meer in gaan investeren.

Design Thinking

Bedrijven als IBM, GE, Samsung, Pepsi en Philips kiezen voor Design Thinking als hun innovatiemethode. Maar Design Thinking is meer dan een innovatiemethode.

Met Design Thinking krijg je beter inzicht in wat de gebruiker of je klant wil. Design Thinking is daarom goed in te zetten bij innovatie processen.

Wanneer design thinking principes worden toegepast op strategie en innovatie, wordt het slagingspercentage voor innovatieproject drastisch verbetert.

Complexe vraagstukken kenmerken zich vooral door het groot aantal betrokken stakeholders. Direct en indirect betrokkenen met ieder hun eigen belang. Binnen de design thinking-aanpak staan daarom de drijfveren en behoeften van de diverse stakeholders centraal en is daarmee 100% oplossingsgericht.

Om structuur te bieden in dit proces wordt gebruik gemaakt van vijf verschillende fasen.

Kort samengevat:

  1. Observeren: Breng de behoeftes, belevingswereld van jouw doelgroep en betrokkenen in kaart en handel vanuit dat perspectief. Je doet dit door middel van interviews, focusgroepen en observaties. De kunst is om echt in de belevingswereld van de stakeholder te stappen.
  2. Definitie van het probleem: Het doel van deze fase is om één probleem kernachtig te definiëren vanuit de doelgroep. Zet je doelgroep centraal bij het definiëren van het probleem om het perfecte uitgangspunt te hebben voor je innovatietraject.
  3. Genereer ideeën: Nadat de onderzoeksfase is afgerond maak je een analyse van alle opgehaalde inzichten. In deze fase draait het niet om de kwaliteit van de ideeën, maar juist om de kwantiteit. De thema’s worden geclusterd om zo een goed beeld te krijgen van de verbindende thema’s die spelen. Tijdens deze stap ontwikkel je op basis van deze clusters nieuwe oplossingsconcepten (ideeën) voor het oorspronkelijke vraagstuk. Uiteindelijk worden alle ideeën vergeleken en de best mogelijke oplossing gekozen.
  4. Maak een prototype: Om te beoordelen of ideeën kansrijk zijn, worden de nieuwe oplossingsrichtingen (ideeën) verder uitgewerkt. De concrete concepten die zo ontstaan worden vervolgens getoetst bij de stakeholders. Het doel van deze fase is een testversie te maken om uiteindelijk in de volgende fase te kunnen ontdekken of het concept, design en de interactie werkt.
  5. Test de oplossing: De laatste fase, maar absoluut niet het einde van het ontwerpproces, is de testfase. De prototypes die zo zijn ontstaan worden getest bij de stakeholders. Design Thinking is een iteratief proces, wat betekent dat je na het testen vrijwel altijd input krijgt van de stakeholders die je kunt gebruiken om je oplossingen aan te scherpen.

Conclusie:

Design Thinking is een aanvullende methodiek op Agile/DevOps, waarmee je de kans op acceptatie van een applicatie aanzienlijk verhoogt en zou daarom een standaard onderdeel moeten zijn van ieder software ontwikkeltraject.

Evert Jan Bos, Business Development Manager bij Inforza Information Technologie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in