Home Artificial intelligence AI als structureel onderdeel van bedrijfsvoering: Destination AI

AI als structureel onderdeel van bedrijfsvoering: Destination AI

TD SYNNEX -
61

In deze aflevering van Talk About IT gaan we in gesprek met Peter Jansen en Jochen Bonne. Zij werken respectievelijk als Sales Director Commercial, en Vice President Advanced Solutions bij TD SYNNEX. Dat is ‘s werelds grootste distributeur van IT-gerelateerde technologische producten, diensten en oplossingen.

Kunstmatige intelligentie ontwikkelt zich razendsnel van experiment naar toepassing. Tijdens de Destination AI-events van TD SYNNEX op 10 juni in Maarssen en op 11 juni in Leuven delen experts hoe organisaties AI structureel kunnen inzetten. De focus ligt op waardecreatie, samenwerking en verantwoord innoveren.

Lees verder onder de video

Sinds de doorbraak van generatieve AI in 2022 is kunstmatige intelligentie in een stroomversnelling geraakt. De fase van experimenteren ligt achter ons. Het bedrijfsleven is klaar om met AI waarde te creëren.

Jansen observeert dat de technologie de laatste jaren structureel is doorontwikkeld. “Je ziet dat bedrijven hun eerste zwemoefeningen hebben gedaan. Men weet wat de technologie kan. Nu is het moment aangebroken om de vertaalslag te maken naar concrete bedrijfsapplicaties.”

In de praktijk betekent dit dat AI steeds vaker zijn weg vindt naar HR, support, sales en andere operationele domeinen. Bonne noemt het voorbeeld van een partner die een HR-bot ontwikkelde. Deze bot kan vragen beantwoorden op basis van de eigen HR-database van een organisatie. “Dat scheelt enorm werk, vermindert de druk op de afdeling en zorgt voor continuïteit.”

Samenwerking tussen distributeur en partner

De samenwerking tussen distributeur en partner is volgens beiden essentieel. De vorm is afhankelijk van de volwassenheid van de partner. Sommige partijen kunnen zelfstandig assessments uitvoeren en trainingen verzorgen, anderen zijn nog in een verkennende fase. Voor die laatste groep is er het Destination AI-programma van TD SYNNEX. Jansen: “We gaan niet op de stoel van de reseller zitten, maar we begeleiden wel actief, via workshops, opleidingen en gezamenlijke klanttrajecten en events.”

Bonne vult aan dat dit programma partners door een volledige leerreis leidt, met aandacht voor techniek, businessmodellen en ethische vraagstukken. Zo is duurzaamheid ook een thema. “AI gebruikt veel energie. Tegelijkertijd willen bedrijven hun voetafdruk minimaliseren. Die tegenstrijdigheid komt aan bod, ook tijdens ons Destination AI-event op 10 juni in Maarssen.”

De boodschap aan de partners is helder: verdiep je in de mogelijkheden én de valkuilen van AI. Jansen: “Het gaat niet meer om proberen. Het gaat nu om waarde creëren. En dat vraagt voorbereiding, visie en samenwerking.”

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in