Als er één team in een bedrijf is dat de kracht (en beperkingen) van kunstmatige intelligentie begrijpt, dan is het IT wel. En volgens een nieuw wereldwijd onderzoek kan AI, met name generatieve AI, binnenkort grote verlichting bieden aan IT-teams, die dat hard nodig hebben.
De resultaten van een enquête van Freshworks onder 2.000 IT-professionals, waaronder ook Nederlanders, onthullen dat bijna alle medewerkers (95%) voordelen zien van het gebruik van generatieve AI in hun werk. Het vrijwaart hen namelijk van de dagelijkse, repetitieve taken, waardoor ze zich kunnen richten op meer strategische verantwoordelijkheden. De toepassing van generatieve AI is zelfs al in volle gang: 86% van de IT-professionals geeft aan dat hun organisaties er al gebruik van maken en 51% zegt dat hun bedrijf het gebruik van AI op het werk actief stimuleert.
De enthousiaste omarming van generatieve AI volgt op een reeks conventionele AI-tools op maat gemaakt voor IT, bekend als AIOps. Volgens het Freshworks onderzoek gebruikt nu al 71% van de IT-medewerkers AI-tools in verschillende vormen om de persoonlijke productiviteit te verhogen, waarbij 39% aangeeft dat deze tools tijd vrijmaken voor taken van een hoger niveau.
Het beteugelen van tech-overload
Er ligt een enorme kans voor AI binnen de IT-afdelingen van organisaties – die vaak worstelen met een overdaad aan software – om het uit de hand gelopen aantal zakelijke software-apps en -systemen beter te beheren. Deze overdaad aan zakelijke software apps en systemen wordt elk jaar complexer en heeft een negatieve impact op productiviteit, budgetten en het moreel van IT-teams.
Het beheren van een uit de kluiten gewassen technologiemix is tegenwoordig vergelijkbaar met Sisyfusarbeid: het aantal beschikbare apps voor IT-teams is sinds 2022 met 71% gestegen, maar ze gebruiken nog steeds minder dan een derde van de beschikbare technologie. Die apps worden vaak niet gebruikt omdat ze geen toegevoegde waarde voor het bedrijf hebben, waardoor IT zowel geld als onderhoudstijd verspilt.
Het is dan ook geen wonder dat IT-managers opgetogen zijn over AI. De potentiële financiële voordelen zijn aanzienlijk, zo blijkt uit het onderzoek: wereldwijd schatten IT-professionals dat ze meer dan vijf uur per week kunnen besparen door AI in te zetten voor repetitieve taken. In de VS komt dat neer op 15.122 dollar aan tijd per IT-medewerker per jaar, of ongeveer 183 miljard dollar per jaar in de hele IT-sector.
Risico’s en voorzorgsmaatregelen
Zoals bij elke nieuwe technologie, brengt AI natuurlijk nieuwe risico’s met zich mee, die uit het onderzoek naar voren komen: 87% van de IT-professionals zegt zich zorgen te maken over werknemers die generatieve AI gebruiken, waarbij 73% potentiële privacy problemen noemt en 59% zich zorgen maakt over onbeleefde of onnauwkeurige communicatie.
Ondanks de potentiële productiviteitswinst die AI belooft, staan sommige IT-medewerkers niet te trappelen om er volledig op te vertrouwen: 34% van de IT-professionals uit het onderzoek wil niet dat AI hen helpt bij het voltooien van hun werk, ook al schat 45% dat AI gemakkelijk de helft van hun totale taken zou kunnen uitvoeren.
Om deze zorgen en de vereisten voor cyberbeveiliging aan te pakken, moeten CIO’s hun eigen richtlijnen opstellen voor het implementeren van AI en de best practices in de sector volgen.
Het is een zorgwekkende tijd voor CIO’s omdat fraudeurs al tools hebben om bedrijven binnen te dringen. Nu kunnen deze tools nog krachtiger worden met technologie zoals generatieve AI. Mijn advies aan andere CIO’s is om dit niet te licht op te vatten en een tweedelige aanpak te kiezen. Ten eerste is het cruciaal om werknemers voortdurend te trainen om zich bewust te zijn van deze risico’s. Mensen vormen altijd de eerste en beste verdedigingslinies. Ten tweede moeten bedrijven investeren in beveiligingsproducten op bedrijfsniveau om een oplossing te bieden voor het post-generatieve AI-tijdperk.
Martijn Simons, General Manager Benelux & Nordics bij Freshworks