Home Telecom AI, edge cloud computing en 5G zijn winnende combinatie voor de telecomsector

AI, edge cloud computing en 5G zijn winnende combinatie voor de telecomsector

Vultr -
75

De afgelopen decennia heeft de telecomsector zich voortdurend opnieuw moeten uitvinden. De sector startte ooit met de traditionele, eenvoudige kopertelefoonlijn. Nu biedt deze branche de nieuwste draadloze technologieën en blijven de ontwikkelingen doorgaan. We zien voortdurend nieuwe use cases die tot voor kort nog onbekend waren.

De volgende stap in de digitale revolutie van de afgelopen decennia is het verbinden van artificial intelligence (AI), edge cloud computing en 5G. Met AI beschik je als organisatie over een enorm potentieel aan middelen om snellere en betere beslissingen over de totale bedrijfsvoering te nemen en de customer support te optimaliseren. 5G biedt in dit verband de gewenste supersnelle, wide-area en ultra-betrouwbare connectiviteit, waardoor organisaties hun AI-systemen kunnen koppelen. Edge computing zorgt voor alle benodigde rekenkracht daar waar deze nodig is. Volgens berekeningen van het Engelse onderzoeksbureau IHS Markit zal de 5G-waardeketen in 2035 een bruto output van 13,1 biljoen dollar kunnen genereren.

De vraag voor spelers in de telecommunicatiesector is welke marktkansen deze combinatie van technologieën precies biedt. Dat zijn er verschillende:

1. Generatieve AI ter ondersteuning van het gehele netwerk

Generatieve AI kan zorgen voor een revolutie in de netwerkplanning en -activiteiten van telecombedrijven. Zij kunnen met hun intern gegenereerde data AI-modellen bouwen en trainen om storingen sneller op te lossen of aanbevelingen te doen voor netwerkoptimalisatie. Met AI zijn ook ondersteuningsscripts te genereren, die helpen bij het oplossen van problemen. Technici die op locatie problemen moeten oplossen, zijn uit te rusten met door AI aangedreven apps met virtuele tutorials en augmented reality voor het repareren van apparatuur. Een telecombedrijf kan AI zelf ook als dienst aanbieden aan klanten, waardoor nieuwe omzetstromen ontstaan.

2. Spraak- en vertaal-AI om klantervaringen te verbeteren

Spraak- en vertaal-AI kan in de telecomsector zorgen voor een flinke optimalisatieslag op het gebied van customer support. Met deze middelen is de klantervaring fors te verbeteren en de operationele kosten zijn flink te reduceren. Via AI-aangedreven chatbots is 24/7 meertalige ondersteuning te bieden zonder de noodzaak van extra medewerkers. Wanneer klanten vragen stellen over facturen of connectiviteitsproblemen kan spraak-AI problemen in de moedertaal oplossen of gesprekken nauwkeurig doorsturen. AI-middelen voor callcenteragent-assistentietechnologie, zoals automatische spraakherkenning, natuurlijke-taalverwerking, machine learning en data-analyse, bieden realtime begeleiding aan callcenteragents, waardoor problemen efficiënter op te lossen zijn.

3. AI-aangedreven cybersecurity

Met op AI gebaseerde cybersecuritysystemen zijn telecombedrijven beter in staat cyberaanvallen effectief te detecteren en erop te reageren, wat de beschikbaarheid verhoogt. Realtime netwerkverkeeranalyses op basis van AI-algoritmen detecteren heel snel bekende malwarepatronen en leren van incidenten uit het verleden om nieuwe aanvalstypen te identificeren. AI controleert daarnaast het gedrag van gebruikers en ongeautoriseerde toegangspogingen of profielwijzigingen, waardoor detectie van bedreigingen en systeemquarantaine beter mogelijk worden. Door AI gegenereerde rapporten waarschuwen IT-teams niet alleen voor verdachte netwerkactiviteit, maar bieden ook proactieve beveiliging en zorgen voor netwerkbeschikbaarheid en gegevensbescherming voor zowel individuen als bedrijven.

4. Creëren van digital twins van een netwerk

Digital twins van een netwerk bieden een realtime, virtuele replica van fysieke netwerken voor de planning en werking van deze netwerken. Dit stelt telecombedrijven, cloudserviceproviders en ondernemingen in staat om op kosteneffectieve wijze 5G-netwerken te plannen, bouwen en exploiteren. Zo kunnen deze netwerken voldoen aan de kwaliteitsverwachtingen van specifieke gebruikers en kan een telecombedrijf het rendement op zijn investering maximaliseren.

5. Enterprise AI-on-5G

Met Enterprise AI-on-5G kunnen ondernemingen en cloudserviceproviders de implementatie van AI-applicaties via Private 5G-netwerken sterk vereenvoudigen. NVIDIA Accelerated Computing biedt in dat verband een uniform platform dat ontwikkelingen op het gebied van AI en 5G aan de edge samenbrengt om de digitale transformatie van ondernemingen in alle sectoren te versnellen. 5G biedt hier de onderliggende connectiviteit voor miljarden apparaten en eindpunten, waardoor het bereik van AI-algoritmen en applicaties wordt uitgebreid naar alle verbonden objecten aan de edge. Dat maakt nieuwe applicaties mogelijk en boort zo nieuwe markten aan.

Ondernemingen, telecomoperators en cloudserviceproviders bevinden zich op dit moment in verschillende stadia van de implementatie van 5G en de integratie ervan met AI-toepassingen. We zien dat 5G- en AI-infrastructuren vaak afzonderlijk geëvalueerd, ingezet en beheerd worden. Dat is erg inefficiënt, omdat zowel AI als 5G rekenkracht vereisen die door hetzelfde platform kan worden geleverd. Door ze op hetzelfde rekenplatform te bouwen en AI naadloos via 5G te laten werken, zijn de bovengenoemde use cases niet alleen beter te ontsluiten, maar verlaagt een organisatie ook de TCO van zaken als apparatuur, stroom en ruimte en is AI veel veiliger in te zetten.

Kevin Cochrane is CMO van Vultr

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in