Home Arbeidsmarkt & Onderwijs AI verschuift HR-landschap: mkb-bedrijven concurreren met grote werkgevers

AI verschuift HR-landschap: mkb-bedrijven concurreren met grote werkgevers

Clever -
19

Waar mkb-ondernemers vroeger vaak achterliepen op het gebied van HR-processen. is dat vandaag de dag niet meer nodig dankzij kunstmatige intelligentie (AI). Door slimme AI toepassingen wordt het eenvoudiger voor bedrijven om sneller en effectiever hun HR te organiseren, zonder de menselijke factor uit het oog te verliezen. Wat eerst alleen voor grotere bedrijven met uitgebreide HR-afdelingen mogelijk was, komt ook voor kleinere bedrijven binnen handbereik. Zo kunnen zij net zo efficiënt en effectief werken en zich meer richten op aantrekkelijk werkgeverschap.

Een virtuele assistent die ook taken uitvoert

Grote bedrijven beschikken vaak over een team dat zich richt op het inrichten en stroomlijnen van alle (HR-)administratieve processen. In mkb-bedrijven rust deze verantwoordelijkheid echter vaak op de schouders van één persoon, die vaak ook verantwoordelijk is voor andere activiteiten. Slimme AI toepassingen ondersteunen bij het efficiënter uitvoeren van het werk. Daarnaast helpt het om taken en processen laagdrempeliger te maken. Voor mkb-bedrijven biedt AI dan ook een uitkomst.

Stel je voor dat je 30% tot 50% efficiënter kunt werken dankzij een virtuele assistent die niet alleen vragen beantwoordt, maar ook taken uitvoert. AI kan complexe wet- en regelgeving snel interpreteren en toepassen, wat de werkdruk vermindert en de nauwkeurigheid verhoogt. Dit betekent dat HR- en salarisprofessionals, werkgevers en leidinggevenden meer tijd krijgen voor zaken waarmee ze echt het verschil kunnen maken.

Juist kleinere bedrijven hebben veel baat bij AI

Mkb-bedrijven hebben vaak geen HR medewerker(s) in dienst. Hierdoor worden leidinggevenden belast met HR-taken waarvoor ze vaak de tijd en/of kennis missen. AI kan deze kloof overbruggen door repetitieve en administratieve taken te automatiseren.

Met de integratie van generatieve AI kan HR-software complexere taken uitvoeren en tegelijkertijd de medewerkerservaring verbeteren door gepersonaliseerde en direct toegankelijke ondersteuningsdiensten te bieden. Zo kan een virtuele AI-assistent bijvoorbeeld binnen enkele seconden vragen over diverse HR-onderwerpen beantwoorden, zoals over verlofregelingen. Daarnaast kan AI taken volledig overnemen, zoals het declareren van zakelijke onkosten. Het scannen van een bonnetje bij een declaratie is voldoende; AI zorgt vervolgens voor de juiste toewijzing van de bon aan de specifieke regelingen van de medewerker. Dankzij AI-vision worden onder andere de bedrijfsnaam en het type aankopen automatisch uitgelezen en direct gekoppeld aan de relevante declaratieregels.

Nog een stap verder

Mark van der Pijl, AI Expert van Loket.nl en Clever verwacht dat AI toepassingen op korte termijn nog verder kunnen ondersteunen. “Medewerkers kunnen dan bijvoorbeeld ook vragen stellen over hun specifieke arbeidsvoorwaarden, zoals of ze recht hebben op een leaseauto of hoeveel verlofdagen ze krijgen bij een verhuizing,”.

Medewerkers worden zo zelfredzamer en hebben bij vragen direct een assistent bij de hand. Dit maakt het werk, voor zowel werkgever, leidinggevende als medewerker efficiënter.

Geen grote investering, wel grote voordelen

Voor (kleinere) mkb-bedrijven betekent dit dat ze zonder grote investeringen dezelfde HR ondersteuning kunnen bieden als grote organisaties met HR afdelingen. De mkb-er hoeft zelf geen tijd en geld te steken in het opzetten van trainingsdata, testing data en validatie data, want moderne AI-oplossingen worden plug-and-play aangeboden en zijn daarmee direct gebruiksklaar. Hierdoor kunnen kleine bedrijven zeker net zo aantrekkelijk zijn als grotere bedrijven en zich onderscheiden door goed en modern werkgeverschap.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in