Home Innovatie & Strategie Ali Baba….

Ali Baba….

128

Ali Baba en de veertig rovers. Wie kent het sprookje niet? Met de magische woorden: “Sesam, open u!” krijgt Ali Baba toegang tot de grot waar rovers hun buit verstoppen. Over Ali Baba en de veertig rovers zijn ook veel grappen in omloop, vooral die over de belastingdienst vind ik erg leuk.

Maar Alibaba krijgt op het internet een heel andere dimensie. Alibaba opent deuren naar een andere wereld, en met name naar China. Ik doel hiermee op de ongekende, grensoverschrijdende, mogelijkheden van het internet en in het bijzonder op de B2B website alibaba.com.

Via deze site bieden Chinese ondernemingen hun producten aan de hele wereld aan, maar ook kunnen ondernemingen buiten China hun producten aanbieden aan alle Chinese ondernemers. Tip: heb je een product dat je graag in China wilt verkopen, maak een account aan op deze site, zet je producten er op en wacht rustig af. Komt er vraag naar je product, dan mag je gerust aannemen dat er een markt met meer dan een miljard consumenten binnen je bereik ligt.

In deze barre economische tijden, waarbij de verwachting is dat de Nederlandse economie de komende jaren met niet meer dan een krappe twee procent zal groeien en export de sleutel tot groei is, biedt het internet een goede mogelijkheid voor ondernemers om hun afzetgebied te vergroten. Van China kun je van alles vinden, en natuurlijk zijn er veel wantoestanden, is er te weinig democratie en geen vrijheid van meningsuiting en dat is allemaal niet goed. Maar, daar waar wij in Europa nog over elkaar struikelen of we wel of geen Unie willen vormen, zijn de Chinese ondernemers innovatief bezig, bundelen zij hun krachten en zijn actief om hun producten buiten China aan de man te brengen. Moeten we in Europa ook gaan doen!

Innovatief gebruik van internet opent deuren. Elke onderneming zou moeten nadenken over de wijze waarop zij in de komende decennia internet gaat inzetten. Innovatie moet core-business worden. Digitalisering van de maatschappij gaat in een zo rap tempo dat het bijna niet bij te houden is, en dit stoppen of afremmen kan niemand. De trein rijdt en we moeten op die rijdende trein springen. Maar hoe doe je dat? Eén ding is zeker, je hebt daarbij mensen nodig die opgegroeid zijn, sterker nog vergroeid zijn, met en dromen van alles wat met internet te maken heeft. Helaas voor de oudere garde onder ons, dat zijn toch de mensen uit de Einsteingeneratie, generatie Y of generatie Z. Jonge mensen, opgegroeid in de digitale informatiemaatschappij, die niet individueel doch collectief zijn ingesteld.

Zeg maar de generatie die net de sprookjes uit “Duizend-en-één-nacht” uit heeft.

(Oh ja, de mop:

Belt iemand naar de belastingdienst en vraagt of hij Ali mag spreken. “Welke Ali?” vraagt de belastingambtenaar. “Ali Baba.” zegt de beller. De ambtenaar reageert enigszins verbaasd en zegt: “Er werkt hier geen Ali Baba.”. “Oh”, zegt de beller “Geef me dan maar één van die andere rovers.”)

Wessel van Alphen, algemeen directeur van IT-Staffing

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in