Home Innovatie & Strategie Alles verandert: vier manieren waarop technologie moet worden ingezet om succesvol te...

Alles verandert: vier manieren waarop technologie moet worden ingezet om succesvol te blijven

214

De primaire focus van organisaties bij digitalisering is niet langer kostenbesparing, maar het oplossen van problemen. Kijk bijvoorbeeld naar de afgelopen twee jaar, waarin bedrijven hun langetermijnplanning en -vooruitzichten herhaaldelijk hebben aangepast aan snel veranderende omstandigheden. We leven in een tijd waarin we niet kunnen voorspellen welke problemen dit jaar op ons af zullen komen, laat staan de komende drie jaar. Wat is er nodig om je aan dit nieuwe klimaat aan te passen?

1. Inspireer en toon enthousiasme

Langetermijnplanning is noodzakelijk, maar de manier waarop moet veranderen. Driejarenplannen zullen klanten, partners en werknemers niet enthousiast maken als er geen strak en duidelijk verhaal is en enthousiasme is hierbij uiterst belangrijk. Klanten (en de klanten van klanten) willen hun problemen direct weerspiegeld zien in een langetermijnplanning die aan hun behoeften voldoet. Kortom, ze willen inspirerende en bruikbare oplossingen.

Organisaties moeten de langetermijnplanning opsplitsen in kleinere elementen die klanten kunnen visualiseren en waar ze enthousiast over kunnen worden. Bied daarom duidelijke bewijzen op de korte termijn en zet de nieuwste technologie in om die plannen te realiseren. Niet alleen het einddoel is belangrijk, ook de vele stappen die op de korte termijn nodig zijn om daar uiteindelijk te komen.

2. Start met de problemen, niet de oplossingen

Nieuwe technologie is vaak een reden voor enthousiasme bij nieuwe projecten. Machine learning, AI-technologie en de opkomst van de metaverse creëren bij bedrijven en consumenten een fascinatie voor toekomstige mogelijkheden. Maar technologie moet ook een antwoord zijn op een bestaand probleem om waardevol te zijn.

Neem bijvoorbeeld meer datagestuurd willen werken – dat klinkt wellicht spannend. Maar de eerste vraag zou altijd moeten zijn: wat wil je hiermee bereiken? Uiteindelijk kunnen we pas beginnen met het creëren en gebruiken van de juiste oplossingen wanneer de juiste gesprekken worden gevoerd om de specifieke problemen te begrijpen waarmee klanten en werknemers te maken hebben.

Het is echter belangrijk om rekening te houden met de veranderlijke omgeving waarin we werken. Goede technologie moet flexibeler zijn dan ooit, zodat het doet wat het moet doen, wanneer het dat moet doen, zonder dat IT-teams zich in allerlei bochten hoeven te wringen om hun tools en data te begrijpen wanneer het zover is.

Om dit mogelijk te maken zijn de juiste gegevens nodig, op de juiste plek. En dat brengt ons bij het volgende punt.

3. Goede technologie vraagt om goede data

Er is een overvloed aan data, waarbij digitalisering een grote rol kan spelen in het waarde halen uit deze gegevens. Dit is ook een kwestie van efficiëntie: mensen kunnen deze hoeveelheid data niet verwerken. Tegelijkertijd is er sprake van optimalisatie: met de ondersteuning van de kracht van machines, kunnen deze gegevens veel sneller verwerkt worden. Vervolgens kunnen we de belangrijke hersenkracht op een andere plek inzetten om de uitvoering te versnellen.

Initiatieven voor ESG-compliance zijn hier een goed voorbeeld van. Veel bedrijven worden tegenwoordig geconfronteerd met de realiteit dat ze in de nabije toekomst allerlei data over hun ESG-programma’s moeten delen met toezichthouders, kredietverstrekkers en dergelijke. Dat hoeft niet verlammend te werken, met de juiste technologie kan dit proces zelfs vereenvoudigd worden. Door een Digital Twin aan assets toe te voegen om de ESG-boekhouding en -compliance te vergemakkelijken, verandert dit van een onmogelijke uitdaging in een kwestie van alles met elkaar verbinden, de ESG-strategie definiëren, op de juiste knoppen drukken en op de resultaten wachten. Dat stelt bedrijven in staat het ESG-strategiegesprek naar een hoger niveau te tillen en continu compliance te garanderen.

4. Gebruik wat er al is

Bedrijven moeten natuurlijk niet alles wat ze hebben weggooien en helemaal opnieuw beginnen. Bestaande tools zijn een krachtige asset. Allereerst omdat bestaande tools zorgen voor vertrouwen die niet vanzelfsprekend is bij nieuwe spelers.

Daarnaast – en dit is misschien het belangrijkste – zijn de data die bedrijven reeds bezitten waarschijnlijk omvangrijk. Bestaande data zijn niet per se verouderd, maar kunnen juist essentieel zijn om inzicht te krijgen in klanten en processen om een nieuw verhaal en een relevant product te creëren.

In feite zijn veel van de data waar bedrijven over beschikken nog nooit echt uitgewerkt. Dus als ze op de juiste manier en met de juiste tools worden verzameld, worden er waarschijnlijk nog steeds nuttige patronen en datapunten gevonden die de toekomstige richting van uw organisatie kunnen bepalen.

Michael Maas, Vice President and General Manager, EMEA North, bij ServiceNow

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in