Home Algemeen Digitale transformatie van sales en marketing

Digitale transformatie van sales en marketing

78

Hoe kun je als organisatie op een betere en meer effectieve manier aansluiting vinden met je klanten? Persoonlijk contact is natuurlijk nog steeds de basis voor echte samenwerking, maar in de kennismakingsfase is online leidend. Welke informatie deel je op welk moment in de zoektocht van een klant naar een oplossing voor zijn probleem? Marketing automation biedt een oplossing voor deze uitdaging.

Ik heb in het verleden al veel geschreven over de voordelen van technologie voor de efficiëntie van bedrijven. Dit geldt voor de primaire bedrijfsprocessen, maar zeer zeker ook voor activiteiten als sales en marketing. Wil je als bedrijf de volgende stap maken in je digitale transformatie, dan is het van belang om een geïntegreerde aanpak te ontwikkelen voor met name die laatste twee. Spreek je als organisatie met één mond? Heb je de juiste communicatieve middelen in huis om je boodschap over te brengen? En heb je inzicht in de resultaten van al je inspanningen? De implementatie van marketing automation is vaak een omvangrijk project, maar bedrijven die deze stap hebben gezet zullen bevestigen dat de bedrijfsresultaten er wel bij varen.

Digitale profielen
Met marketing automation verzamel je in feite informatie over de ‘conversatie’ die je als bedrijf hebt met je prospects. De conversatie bestaat in dit verband uit een zo breed mogelijk scala aan contactmomenten, van telefoongesprekken en e-mails tot websitebezoek en aanvragen voor whitepapers. Door deze geïntegreerde aanpak krijg je een heel gedetailleerd inzicht in de interesses van je potentiële klanten, en kun je ze bedienen met de juiste informatie op het juiste moment. Van groot belang hierbij is, dat de belangen van sales en marketing bij deze aanpak bij elkaar worden gebracht. Voor bedrijven waar deze twee afdelingen soms op gespannen voet met elkaar staan, is dit een belangrijke stap de neuzen allemaal in dezelfde richting te krijgen.

Relevante campagnes
Het nauwkeuring volgen van de interesses van je potentiële klanten is een middel om effectiever met hen te communiceren. Met andere woorden: je kunt ze hierdoor informatie sturen waar ze écht op zitten te wachten. Het stelt je in staat om de informatie die je als bedrijf kunt bieden op een meer gerichte manier te delen. Marketing automation biedt bovendien mogelijkheden om dit proces te automatiseren, waardoor klanten sneller geholpen kunnen worden en je sales- en marketingafdeling direct inzicht hebben in hun communicatieve inspanningen. Door deze automatisering wordt zelfs het inrichten van campagnestrategieën voor verschillende marktsegmenten mogelijk.

Concretere leads
Resultaat telt – en met marketing automation wordt dit inzichtelijker dan ooit. Je krijgt helder inzicht in je potentiële klanten, wat hun interesses zijn en in welke fase van het aankoopproces ze zich bevinden. Dit gebeurt aan de hand van ‘lead scoring’, een puntensysteem waarmee hun interesse wordt gemeten. Het kloppend hart van al deze activiteiten is uiteraard de content die je als organisatie te bieden hebt. Met whitepapers, businesscases en blogs geef je klanten inzicht in de toegevoegde waarde die je kunt leveren. Door deze content met marketing automation af te stemmen op hun wensen, maak je als bedrijf de volgende stap in de digitale transformatie van je business.

Piet van Vugt, CEO van Pink Elephant

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in