Home Cloud Als ik later groot ben, word ik cloud-expert

Als ik later groot ben, word ik cloud-expert

170

Millennials groeien op in een click & swipe cultuur. Cloud is geen innovatie, het is de huidige normale situatie. Apps hebben onze manier van interactie volledige gerevolutioneerd, van social media tot verkooptools. Het heeft alleen wel complexe uitdagingen meegebracht voor operationele handelingen en databeheer. Vaardigheden die de ervaren IT’er moet aanleren, maar die aankomende talenten met de paplepel hebben ingegeven krijgen. Mits we ze goed begeleiden en opleiden.

Cloud Climbers

Onlangs werd een top 50 samengesteld van bedrijven die cloud-technologie optimaal hebben weten in te zetten, de zogeheten Cloud Climbers. Het zijn verhalen die tot verbeelding spreken en daarmee kunnen inspireren. Electrolux bijvoorbeeld, die zijn fabrieken op de cloud aansluit om slimme productieprocessen in te voeren, zoals real-time monitoring van productielijn zodat snelle aanpassingen mogelijk zijn indien nodig. Of het Nederlandse Flitsmeister dat real-time de locatie van flitsers, werkzaamheden en opstoppingen combineert om zo de bestuurder optimaal op weg te helpen.

Andere voorbeelden zijn Spotify (voor het continu optimaliseren van de muziek-streamingdienst), Mercedes F1 (prestatie-analyse in de cloud) en ESA (verspreiding van wel 30 terabytes aan beelden en andere producten aan 50.000 gebruikers wereldwijd). De cloud maakt de topbedrijven, maar dan hebben we wel de juiste vaardigheden nodig. De race om talent is reeds begonnen, en de vraag is of onze (technische) opleidingen aan de vraag kunnen voldoen.

Carrièrekeuzes

De lijst geeft overduidelijk aan hoe een multi-cloud strategie innovatie kan aanjagen en bestaande businessmodellen op hun kop kan zetten. Steeds meer bedrijven zien de waarde hiervan in en zetten hun eerste, soms nog voorzichtige stappen. De jeugd snapt het misschien beter dan wij: zij groeien nu op met het idee dat alles mogelijk is. Bedrijven die continu blijven innoveren en een structurele cloud-strategie omarmen leveren significant meer waarde aan klanten en plaatsen zich apart van de concurrentie. We hebben meer voorbeelden van cloud climbers nodig en die moeten worden gedeeld. Je kan er zelfs carrièrekeuzes mee sturen als we aankomend talent weten te enthousiasmeren.

Onderwijsinstellingen spelen hierin uiteraard een belangrijke rol. Een curriculum met volop aandacht voor security- en cloud-vaardigheden is onontbeerlijk als we dit tempo willen vasthouden. Maar ook de bedrijven moeten hierin worden betrokken. Ze moeten samenwerken met onderwijsinstellingen in ondersteuning voor lesmateriaal en een aanbod voor IT-gerelateerde carrières. De jeugd moet niet alleen naar YouTube kijken, ze moeten de toegevoegde waarde ervan inzien voor hun latere zakelijke ambities.

Wim Zandee – Director System Engineering North & East EMEA bij F5 Networks

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in