Home Data & Storage Ambient zoektechnologie

Ambient zoektechnologie

33
Enterprise Search
Search wordt bedrijfskritisch

Waar zouden we zijn zonder de grote zoekmachines op het internet? Gezien de omvang van het www is geen enkel persoon meer in staat om het juiste stukje informatie te vinden zonder hulp van een zoekmachine. Hierbij moeten we natuurlijk wel oppassen dat we niet afhankelijk worden van één, commerciële, partij. We weten allemaal dat ik Google bedoel. Het is een feit dat Google vanuit commerciële belangen bepaalde resultaten (ongemerkt) hoog op de resultaatlijst zet, maar dat is een heel andere discussie die ik hier niet wil aanzwengelen.

Een ander zeer sprekend voorbeeld van de kracht van zoektechnologie zijn de adwords die ons overal zeer gericht worden aangeboden. Als ik op zoek ben geweest naar informatie over bijvoorbeeld de nieuwe Renault Clio Estate, dan zie ik vervolgens reclame voor die auto op werkelijk iedere site die ik bezoek. Een knap staaltje van profilering en loggen van gedragingen. Via matching algoritmes wordt mijn profiel langs de aanwezige reclameprofielen en opgekochte woorden gehouden om mij zo te verleiden met hoog relevante verkooppraat. Wat ik hier voor het gemak maar even niet uitdiep is het zeer irritante feit dat ik wekenlang reclame zie voor een product dat ik al heb gekocht. Daar zouden ze nog iets op moeten verzinnen.

LinkedIn is de afgelopen jaren steeds meer gebruik gaan maken van de kracht van zoektechnologie (zeker sinds search goeroe Daniel Tunkelang het bedrijf is komen versterken als Head of Query Understanding). Het is nu mogelijk om zeer specifiek te zoeken op essentiële kenmerken. Daarnaast is het zoekalgoritme zo aangepast dat je bijna geen zoekopdracht meer kan geven waarop 0 resultaten terugkomen. Dit alles door het monitoren en analyseren van het gedrag van de (be)zoeker. Wij geven LinkedIn iedere dag weer inzicht in ons gedrag en laten gegevens en sporen achter.

Facebook kwam enkele maanden geleden naar buiten met het bericht dat ze zoektechnologie gingen aanbieden. Er werd direct gesproken over een nieuwe concurrent van Google. Ik denk dat dit een stap te ver is. Google is al jaren bezig met web search en heeft briljante technieken ontwikkeld om informatie te indexeren en hoog relevante resultaten te presenteren. Dat haal niet zo maar even in. Toch is het een interessant gegeven. Om Facebook te laten functioneren wordt op de achtergrond van veel zoektechnologie gebruik gemaakt. Dat heeft Facebook voor een deel zelf ontwikkeld. Alles draait immers ook daar om het matchen en mixen van miljoenen personen en advertenties.

De ontwikkelingen gaan steeds verder… we zullen steeds meer gepersonaliseerde informatie krijgen omdat we overal herkend worden. De diensten waar we gebruik van maken weten zo onderhand meer over ons dan wij zelf. Nu is het mogelijk om dit via ons mobiele gedrag te doen. Het wordt mogelijk om via gezichtsherkenning persoonlijke boodschappen te krijgen op informatie en advertentiezuilen. Gezichtsherkenning wordt nu immers al succesvol ingezet in de beveiliging- en intelligence sector. Het is een kwestie van patroonherkenning koppelen aan een individu en vervolgens weer aan alles wat men weet over dat individu. Kwestie van veel ongestructureerde data met andere ongestructureerde data vergelijken.

Daar waar we nu nog actief op zoek moeten naar informatie of producten, krijgen we die over niet al te lange tijd aangereikt op het moment dat we er behoefte aan hebben. Onze devices weten immers waar we zijn, waar we zijn geweest, wat we waar gedaan hebben, etc. Op basis van die gegevens, gecombineerd met bijvoorbeeld je uitgavenpatroon, je agenda en het weer is het mogelijk om voorspellingen te doen van je mogelijke acties in de gegeven omstandigheden. Ambient technology noemen we dat.

Ook hier zien we weer dat de basis voor deze voorspellingen wordt gevormd door heel veel data die slim moet worden gecombineerd. Hierbij geldt wel dat vaste datastructuren onbruikbaar zijn. Er moet data van verschillend formaat en met onbekende structuren verwerkt en geanalyseerd kunnen worden. En jawel… laat dat nou net de kracht van zoektechnologie zijn.

Lees ook de eerdere teksten over Search van Stauthamer

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here