Home Innovatie & Strategie Analytics verschuift van selfservice naar vanzelfsprekend

Analytics verschuift van selfservice naar vanzelfsprekend

211

Er is een volgende evolutie in enterprise analytics aanstaande. Een ontwikkeling die je gerust als een doorbraak in user experience kunt betitelen. Terwijl veel organisaties nog worstelen met de invoering van selfservice analytics, omarmen early adopters het concept van vanzelfsprekende analytics. Business intelligence die op een natuurlijke wijze bij eindgebruikers komt. Dit, zonder klik maar met vernuft.

De laatste jaren hebben analytics en BI-leveranciers zich gericht op de ontwikkeling van selfservice analytics. Deze tools zouden meer en betere inzichten moeten opleveren binnen enkele muisklikken. Analytics zouden zo laagdrempeliger moeten worden. En binnen handbereik komen van meer gebruikers. Maar deze belofte blijken veelal loos. De acceptatie en het gebruik van analytics binnen een onderneming schommelt volgens Gartner nog altijd rond de 30 procent [1]. Juist nu de hoeveelheden data alleen maar toenemen en van medewerkers verlangd wordt dat deze data gebruikt worden, zou je verwachten dat acceptatie met sprongen vooruit gaat. Maar dit gebeurt niet, ook niet wanneer inzichten een paar muisklikken verder zijn.

Complexe visualisaties en berekeningen

Dat komt voor een deel doordat muisklikken uit de tijd zijn. Voor steeds meer gebruikers zijn een paar klikken al veel te veel. Een andere reden waarom acceptatie van analytics blijft steken op 30 procent is het feit dat ondernemingen hun BI- en analytics-gebruikers graag zien als wiskundige experts, gek op grafieken en diagrammen. Complexe visualisaties en berekeningen schrikken de gewone gebruiker juist af en daar moet een einde aan komen.

Vanzelfsprekende analytics

Het is dus logisch dat BI-oplossingen vanaf nu niet meer ontworpen gaan worden voor deze 30 procent die toch al BI-savvy is. Analysetools moeten ontwikkeld worden voor iedere medewerker en voor ieder device. En wel op zo’n manier dat intelligence eenvoudig kan worden opgenomen en toegepast door de eindgebruiker. Inzichten komen als vanzelfsprekend naar de eindgebruiker, op het juiste moment en in het juiste proces. Zo zal selfservice analytics uiteindelijk plaatsmaken voor vanzelfsprekende analytics.

Content op maat

Deze tendens past bij de ontwikkelingen die we zien in de consumentenwereld. Content wordt steeds meer op maat aangeboden. Neem Netflix, dat je helpt met het vinden wat je wil, of zou moeten willen gebaseerd op je persoonlijke voorkeuren, je kijkgedrag, trending content of op datgene wat mensen met hetzelfde profiel op dat moment kijken. Deze gepersonaliseerde benadering zou ook in de enterprise omgeving moeten worden toegepast. Je zou bij het bekijken van data en rapportages automatisch content aanbevolen moeten krijgen die op basis van jouw voorkeuren wordt gecureerd. Content die afkomstig is van een betrouwbare bron die niet alleen door de rest van de organisatie wordt gebruikt, maar ook door de beste en slimste collega’s.

Aanbevelingen

Net zoals je kunt navigeren tussen de suggesties op maat van Netflix, zou je eenvoudig moeten kunnen zoeken naar data en informatie binnen de organisatie. Hierbij zou je een index gepresenteerd moeten krijgen van wat interessant of belangrijk is op basis van jouw zakelijke behoeften en afgestemd op gedrag, context, beschikbaarheid en populariteit bij collega’s. Dit zou zover moeten gaan dat data aangereikt worden nog voordat je als gebruiker het idee hebt dat je die data nodig hebt. Een andere mogelijkheid is het bieden van suggesties: “Zoekt u wellicht hiernaar?” Of: “Uw collega’s gebruiken in deze situatie dit type content.”

Er komt een eind aan het heen en weer klikken

Op deze manier elimineer je alle overbodige muisklikken uit het analytics proces. Gebruikers die altijd een afkeer hadden van business intelligence en analytics vanwege complexiteit worden nu op hun wenken bediend. En wel met met MicroStrategy HyperCards. Deze kaart presenteert informatie afkomstig uit verschillende databronnen. Wanneer bijvoorbeeld verkopers een naam van een van hun klanten in hun e-mail, spreadsheets, een CRM-systeem, LinkedIn, Google search of andere websites tegenkomen, dan markeert MicroStrategy deze klantnaam onmiddellijk. De sales rep krijgt door zijn cursor of andere aanwijstool over het gemarkeerde woord te bewegen de bewuste kaart op het scherm om zo inzicht te krijgen in belangrijke KPI’s, relevante informatie te vergaren en een ‘next best action’ voorgesteld te krijgen. Er komt een eind aan het heen en weer klikken en schuiven tussen applicaties.

Het wordt dus tijd dat de gebruikerservaring die we zo gewend zijn in de consumentensfeer toegepast gaat worden in B2B. Zeker als het gaat om BI en analytics heeft deze aanpak een grote potentie.

Erin-Jane Kirsten, Sales Engineer bij MicroStrategy

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in