Home Innovatie & Strategie Agrisector is goudmijn voor app-ontwikkelaars

Agrisector is goudmijn voor app-ontwikkelaars

108

IT speelt een prominente rol in ons leven. Smartphones, tablets en zelfs (gedeeltelijk) zelfrijdende auto’s maken ons leven makkelijker en efficiënter. Eén sector waarin IT ook een steeds grotere rol speelt, is de agrarische sector. Op het event ‘Ontdek de toekomst van IT en Landbouw’, georganiseerd door CRM Partners in samenwerking met AppsForAgri, kwamen de nieuwste ontwikkelingen en innovaties in de agribranche aan bod. Een belangrijke trend die naar voren kwam, was de inzet van apps op het platteland. Steeds meer boeren gebruiken apps op de smartphone en op tablets om hun boerenbedrijf succesvol te laten draaien. Een gouden business dus voor app-ontwikkelaars! De agrisector produceert namelijk jaarlijks voor 20 miljard euro en is sterk verweven met de wereldeconomie. Corné Braber, eigenaar van AppsforAgri, geeft ons een inkijkje in de wereld van ‘apps voor boeren’. Een interessante wereld die snel in ontwikkeling is.

De boer is dol op apps
Op de vraag of de boer agrarische apps gebruikt, antwoordde 44,9 procent met ‘ja’ in een recentelijk onderzoek. En dat is niet gek, want de boer is een uiterst mobiel mens en is vaak te vinden in de stal, op het land of op de tractor. Een smartphone bij de hand is dan een goed alternatief voor een plek achter de computer overdag of ‘s avonds. Nederlandse agrarische apps zijn verdeeld in vijf categorieën. 33 procent van de apps bestaat uit apps voor de akkerbouw, 25 procent bestaat uit algemene agrarische apps zoals apps die informatie geven over het weer, twintig procent van de apps heeft betrekking op de veehouderij en 17 procent op mechanisatie. Een kleine vijf procent van de apps gebruikt de boer voor zijn ontspanning.

App-ontwikkeling in zeven stappen
Braber onderscheidt een aantal stappen die ontwikkelaars moeten doorlopen als zij een app willen (laten) ontwikkelen.

  1. Formuleer het doel en de doelgroep. Welke bijdrage zal de app leveren en wat wil je gaan betekenen voor je doelgroep? Ga met je klantengroep bij elkaar zitten en inventariseer de wensen.
  2. Maak een usercase. Wanneer heeft de boer informatie nodig? Is dat in de stal op de tractor of achter zijn bureau? Op basis hiervan maak je de keuze voor de passende techniek.
  3. Kies het karakter van de app. Er zijn verschillende apps te onderscheiden. Zo zijn er marketing apps, business apps, informatie apps en apps als aanvullend product. Kies de geschikte focus.
  4. Van welke data kunnen we gebruik maken? Bestelgegevens en levergegevens zijn makkelijk voor handen. Ook is er veel open data vanuit de overheid (vaak gratis) beschikbaar over bijvoorbeeld soortenrijkdom, grondsoort en bodemgegevens. Daarnaast kan gebruik gemaakt worden van rekenmodellen en groeimodellen, zodat bijvoorbeeld bekend is wanneer bepaalde gewassen op zullen komen. Vaak wordt hierbij samengewerkt met universiteiten, zoals de WUR. Ook het gebruik van de locatie via GPS is de moeite waard. Door al deze data samen te voegen kunnen interessante voorspellingen gedaan worden en kan er goed gepland en op veranderingen ingespeeld worden.
  5. Kies voor een technologie. Er zijn twee smaken apps. Aan de ene kant heb je de native apps, hier vallen iOS, Android en Windows 8 onder. Op dit moment werkt 95 procent van de boeren met iOS of Android en heel langzaam komt de Windows phone op. Aan de andere kant zijn er de hybride apps. Je werkt dan met een Single Code Base, die je via software als Phonegap of Appcelerator op verschillende platformen kunt laten draaien. Deze laatste methode is wereldwijd enorm in ontwikkeling en biedt heel veel mogelijkheden, ook voor het web.
  6. Hoe gek wil je het maken? De mogelijkheden zijn oneindig – van een heel basale app tot een enorm geavanceerde en complete app. In principe kost een gemiddelde app tussen de 15.000 en 20.000 euro. Denk bij deze stap aan wat het oplevert en wat je erin wilt investeren.
  7. Gratis of betaald? Als de app een core product is, wordt er vaak een vergoeding voor gevraagd. Voor apps met een marketingfunctie niet. Toch is de beleving bij veel mensen dat apps gratis moeten zijn: ze leggen makkelijk 1 euro neer voor een Mars, maar een app van 1 euro is al snel te duur. Een oplossing kan gevonden worden in het onderscheiden van een gratis light versie en een betaalde pro versie.

Braber verwacht dat de app-markt nog flink zal groeien. Apps zullen in de nabije toekomst ook geschikt gemaakt worden voor Google Glass en smartwatches en dat biedt weer nieuwe mogelijkheden!

Herman Bodewes, verantwoordelijk voor het AgriLab bij CRM Partners

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in