Home Ondernemen & Business App-markt verdubbelt in de komende jaren

App-markt verdubbelt in de komende jaren

95

Toen ik begin jaren 90 een informatiebijeenkomst over internet bijwoonde van mijn toenmalige werkgever, vertelden collega’s uit de VS ons dat er op dat moment al één miljoen websites waren. Ik weet nog dat ik dacht: ‘één miljoen websites, dat is veel, het heeft absoluut geen zin om je te richten op deze markt’. Achteraf een naïeve gedachte, zo blijkt. In december 2012 waren er al 634 miljoen websites, een toename van 51 miljoen ten opzichte van het jaar ervoor.

Wie naar de markt voor mobiele applicaties kijkt, zou een vergelijkbare reactie kunnen geven als ik deed zo’n 20 jaar geleden. In het eerste jaar (2008) van de App Store waren er in september zo’n 3.000 apps beschikbaar. Inmiddels zijn dit er naar schatting zo’n 775.000. Dat is enorm, maar is het plafond van de groei hiermee bereikt? Vergeet het maar!

De grootste groei in app-ontwikkeling moet nog komen. Waarom denk ik dit? Op dit moment zijn bijna alle apps in de App Store en Google Market gericht op consumenten. Je ziet nu mondjesmaat enterprise apps verschijnen, maar dit is eigenlijk nog maar het prille begin. Als je bedenkt hoeveel verschillende enterprise softwareapplicaties er momenteel in gebruik zijn, dan moet je wel concluderen dat er nog een enorm potentieel voor verdere groei is. En dan heb je het alleen nog maar over het mobiel beschikbaar maken van de huidige zakelijk softwareapplicaties, zonder hierbij echte innovatieve apps mee te rekenen. Denk hierbij aan apps die werkelijk gebruik gaan maken van de mogelijkheden van smartphones, zoals een urenregistratie app die automatisch de locatiegegevens verwerkt, fotomateriaal opslaat als referentie en data intuïtief doorzoekbaar maakt.

De groeicurve van de markt van de enterprise app zal steil zijn. Er is inmiddels voldoende kennis over het ontwikkelen van apps, alle partijen zijn ervan overtuigd, dat mobiele apps de toekomst hebben en er is een duidelijk beeld van de criteria waaraan enterprise apps moeten voldoen. De belangrijkste barrières zijn op dit moment, dat het lastig is om een app in de App Store te krijgen. Apple heeft zeer stricte criteria die met name de belangen van consumenten bewaken, de connectiviteit met data services in de cloud die nodig zijn om grote hoeveelheden data te kunnen verwerken en de security aspecten die van belang zijn bij bedrijfsgevoelige informatie. Voor al deze uitdagingen zal de komende twee jaar een oplossing beschikbaar zijn. Er zullen alternatieve app stores komen voor enterprise apps, applicatieontwikkelaars krijgen steeds meer keuzemogelijkheden als het gaat om het ontwikkelplatform en ook zullen zij steeds beter in staat zijn om data en security te integreren in hun applicaties. Voor het succes van enterprise applicaties zijn dit belangrijke criteria, dus met het wegnemen van deze twijfel staat niets een verdere groei in de weg.

Bart Schouw, Director Solution Consultants – Central Region EMEA Progress Software

1 REACTIE

  1. Beste Bart,

    In de eerste plaats bedankt voor het delen van je kennis. Er zit inderdaad veel toekomst in de apps.

    Momenteel onderzoek ik de Nederlandse appmarkt.
    Eén van de vragen die ik beantwoord moet hebben is: hoeveel grote bedrijven (een IT budget >10.000.000 euro) laten/hebben een app ontwikkeld in Nederland (zoals bijvoorbeeld Albert Heijn). De benodigde informatie is specifiek en de markt is dynamisch. Dit maakt het lastig om deze informatie te verschaffen.

    Ik heb het gevoel dat jij veel expertise en kennis hebt opgebouwd in dit gebied, dus hoop dat je tips of informatie hebt die mij zal helpen gedurende dit onderzoek!

    Alvast bedankt.

    Mvg Witold Rosendaal

    Meer info: http://www.sig.eu/nl/study_witold

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in