Home Innovatie & Strategie Apple-bashen, of: over wie het laatst lacht…

Apple-bashen, of: over wie het laatst lacht…

80

Zeker na de laatste keynote, kan je geen IT-publicatie openen of je leest een relaas van voor- of tegenstanders van de iPhone 6 of de Apple Watch. Het design en de volgende stappen van deze mastodont houden vriend en vijand nou eenmaal altijd bezig. Maar, op Jan David Hanrath van OneMoreThing na, ontgaat het menigeen hoe waanzinnig goed Apple is zonder baanbrekende innovaties. Zoals Jan David al aangeeft, hadden veel mensen Apple al bijna afgeschreven. Niets is minder waar: Op alle fronten passeert Apple collega Google.

Menigeen associeert Apple nog steeds met die drie game changers die ze tot 2010 introduceerden (iPod, iPhone, iPad). Beleggers weten ondertussen beter. Die zien dat Tim Cook en kornuiten een steeds fraaiere hut bouwen. De iPhone pakt nog steeds tweederde van alle winst in de smartphonemarkt. En ondertussen vermorzelt de iPhone 6 met vier miljoen pre-orders in vierentwintig uur het zoveelste record. En over Microsoft en smartphones zal ik hier maar wijselijk zwijgen.

Apple geeft minder aan marketing uit

Apple geeft (zie de website van de Amerikaanse beurswaakhond SEC 5% minder aan sales en marketing uit en bijna 10% minder aan R&D dan Google, oftewel in absolute zin bijna een half miljard minder(!). Met een omzet die ruim factor twee is! Zo compenseert Apple haar bijna dubbel zo hoge kostprijs en maakt een astronomische nettowinst van zeven miljard per kwartaal. Google doet minder dan de helft. Plus Google’s businessmodel is goedkoper (voornamelijk software vs. voornamelijk hardware). Vandaar dat Apple vorige maand heel even meer waard was op de beurs dan na de introductie van de iPad. Een nieuw record. Beleggers zijn niet gek. Maar wij denken ondertussen ‘en masse’ dat Apple z’n mojo kwijt is. Het zal Tim cs. een hele grote worst zijn.

En de toekomst dan? Iemand nagedacht over de stip op de horizon van de Apple Watch? Combineer deze wearable eens met Apple’s Beacons, met zorgapps en de welbekende gebruiksvriendelijkheid. Tadaa, een zorgmarkt van ruim tweehonderd miljard dollar*, die groeit als kool, is aangeboord! O ja, en voor de privacywatchers, niets is tegenwoordig waterdicht – maar mocht je op de Apple Watch een app willen ontwikkelen, dan gaat dit niet zonder dat je als ontwikkelaar een strenge overeenkomst aangaat die je nagenoeg je kop kost als je iets met gegevens van gebruikers zou doen. Ook daar is aan gedacht.

En ja, er is ook van alles op Apple aan te merken, ze kiezen voor belastingparadijzen en hebben nog een weg te gaan in de Chinese assemblagehallen, maar ook daar is ondertussen al veel veranderd.

Dus zij die Apple door gebrek aan innovatie al ten grave hebben gedragen, of die plaatjes over de iPhone 6 vs. de Nexus op LinkedIn posten: dream on! De Google-socio’s mochten willen dat ze zo’n huishoudboekje, eenduidige visie en evolutionair model konden laten zien. Zelfs zonder mega-innovaties. Ik ben benieuwd naar Google’s transformatie.

Bas Baars is als Marketing Manager Continental Europe verantwoordelijk voor de marketingondersteuning van Mitel en haar partners op het vasteland van Europa

*Gartner Enterprise IT Spending by Vertical Industry Market, Worldwide, 2009-2015

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in