
Tot het einde van de vorige eeuw werd innovatieve technologie, zoals calculators, faxmachines pc’s en de eerste mobiele telefoons, ontwikkeld voor de zakelijke markt. Pas nadat zij daar gemeengoed werden, daalden de prijzen. Dat maakte het mogelijk om deze devices ook thuis te gebruiken. De uitvinding van de microprocessor veranderde dat. Opeens konden we de nieuwste technische snufjes direct voor privégebruik aanschaffen. Van desktopcomputers tot allerlei opslagmedia: deze oplossingen waren goedkoop geworden en overal voorhanden.
Voor de leveranciers was dat een uitkomst, want de ‘time-to-market’ werd aanzienlijk korter. Voor thuisgebruik hoefde men namelijk niet te wachten op veroudering of afschrijving van bestaande producten, noch op lange, bureaucratische beslissingsprocessen en aanbestedingstrajecten. Zo ontstond de roep om dergelijk producten ook op de werkvloer te kunnen gebruiken. In de ICT-wereld heet deze trend ‘consumerization’.
Door consumerization jaagt de consumentenmarkt innovatie van zakelijke ICT-producten en -toepassingen aan. Dit begon met pc’s, maar ook cd-roms, dvd’s en USB-sticks zijn hier voorbeelden van. Dankzij smartphones en Cloud-diensten is het hek inmiddels volledig van de dam. De grenzen tussen zakelijk en privégebruik vervagen. Consumerization is ingeburgerd in het bedrijfsleven onder de noemer Bring Your Own Device (BYOD). Terwijl de ICT-afdelingen nog worstelen met BYOD, vooral wat betreft toegangs- en eigendomsrechten, beveiliging, enzovoort, staat de volgende inburgering van een privéapparaat in het bedrijfsleven al op stapel: de tablet.
In de afgelopen vijf jaar is er een nieuwe wereld ontstaan die draait om tablets en, vooral, om apps. Iedereen is altijd en overal online en gebruikt data en applicaties in de Cloud. Mensen ervaren thuis het gemak hiervan en dat staat in schril contrast met de inflexibele, gestandaardiseerde omgeving met beperkte functionaliteit van de werksituatie. Men wil dus ook tablets op de werkvloer gebruiken, maar de vraag is of de tablet wel geschikt is voor zakelijk gebruik. Het apparaat wordt inmiddels wel gebruikt door professionals, maar alleen waar de lichte en mobile vorm van het apparaat het belangrijkste voordeel is: voor e-mail onderweg, het verwerken van gegevens op locatie, aan het ziekenhuisbed en in de aktetas. De echte zakelijke toepassingen staan echter nog in de kinderschoenen.
Tablets hebben grote voordelen want ze zijn niet plaatsgebonden en hebben een link naar de Cloud. Dat geldt ook voor laptops, maar deze zijn niet zo handzaam. Een tablet is in feite een draagbare thin-cliënt en staat dus voor echte mobiliteit. Toch is dat kennelijk niet voldoende voor een massale overstap naar de zakelijke tablet. In het verleden leerden we dat de adoptie van een apparaat afhing van een overtuigende toepassing. Dat was de echte reden waarom iedereen het apparaat opeens wilde gebruiken. Killer Apps noemen we die, Lotus 123, het eerste spreadsheet voor de pc, was bijvoorbeeld iets volkomen nieuws. Dat programma alleen al stimuleerde de verkoop van pc’s enorm. Dit geldt ook voor tablets, maar het gaat nu niet om één toepassing, maar juist velen. Apps maken het mogelijk om toepassingen en gegevens via internet te gebruiken zonder dat dit via een browser hoeft. Met één klik op een icoontje ben je waar je wezen wilt.
De tablet vervangt de desktop-pc en laptop pas echt voor zakelijk gebruik zodra je via apps met je eigen bedrijfsapplicaties en -gegevens kunt werken. Ik bedoel dus niet een algemene app waarin je bestanden uit een Cloud-omgeving opent. Het gaat om apps die de specifieke CRM-, ERP- en alle andere bedrijfsapplicaties van je werk beschikbaar maken op de tablet. Veel bedrijven hebben op maat gemaakte applicaties, dus zullen deze apps ook op maat gemaakt moeten worden. Daarom verwacht ik dat iedere organisatie in de toekomst zijn eigen apps heeft. Dat is dan net zo normaal en vanzelfsprekend als het nu is om een eigen website te hebben.
Dik Graaff, algemeen directeur Buyitdirect.com
[…] Dit blog verscheen voor het eerst bij Blogit […]