De laatste paar dagen maakt het concept van augmented reality haar comeback. Om precies te zijn: de release van het nieuwste speeltje van Google – een bril die doet denken aan La Forge in Startrek – doet nogal wat stof opwaaien. Verrassend genoeg, lees ik vooral stukjes van voor- en tegenstanders, stukjes over technische beperkingen, en (hilarische) parodieën waarbij AdWords worden geprojecteerd op de semi-realiteit die we aanschouwen. Prachtig.
Het valt me wel op, dat er nauwelijks geschreven wordt over de praktische toepassingen van deze nieuwe technologie. Niet dat ik een voorstander ben van technology push, maar toch: als er iets nieuws is dan kan je er maar beter kennis van nemen. Mijn eerste gedachte was: niets nieuws onder de zon, zo’n bril is een mooiere en hippere vervanger van de handheld devices die je nu veel tegen komt (zeg maar, de phaser van Startrek).
Na er wat langer over te hebben nagedacht kom ik daar toch op terug: ik zie wel degelijk nieuwe mogelijkheden in de zakelijke context. We kunnen nu hands free gaan werken. Informatie die we nodig hebben kunnen we situationeel tot ons nemen, zonder dat we er iets voor hoeven te doen. Denk bijvoorbeeld aan een logistiek proces, waar pakketjes rood oplichten als ze te laat zijn, en een paarsige gloed krijgen als ze gevaarlijke stoffen bevatten. Voordeel voor de man op de werkvloer: je hoeft geen extra handeling te verrichten en kan gewoon door gaan met je werk, maar dan effectiever en veiliger.
De toepassingen zijn eindeloos. ik zie nu mensen met prachtige apparaten door musea struinen. Veelal zie je mensen gebogen over een apparaat dat uitleg geeft over wat je ziet. Diverse tijdschriften repten enkele jaren geleden al over TomTom-achtige systemen voor musea. Dat kan natuurlijk comfortabeler en vooral veel rijker: allemaal een brilletje op!
Kortom, ik heb goede hoop voor deze technologie, mits deze snel volwassen wordt.
Bas van Gils, blog.bizzdesign.com