Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Autorijden zonder rijbewijs

Autorijden zonder rijbewijs

93

Wat denkt u dat werknemers het belangrijkste vinden aan hun werk? Salaris, toch? Mis. Steeds meer onderzoeken, zowel in Nederland als wereldwijd, geven aan dat mensen ontwikkel- en opleidingskansen in hun werk (en een goede werk-privébalans) belangrijker vinden dan hun maandelijkse salarisstrookje. Bovendien blijken organisaties die tijd en energie steken in het opleiden van hun mensen en daarbij concreet op resultaat sturen, succesvoller te zijn dan andere.

Je kunt het ook omdraaien: als je niet investeert in je mensen door middel van opleidingen of ze op andere manieren ontwikkelkansen biedt, zul je minder aantrekkelijk worden als werkgever. Je zult te maken krijgen met een groter personeelsverloop en de bijbehorende kosten van het werven van nieuwe mensen. In een tijd waarin goede IT-krachten schaars zijn en de ‘war on talent’ steeds heviger wordt, lijkt het een uitgemaakte zaak dat investeren in opleidingen voor je personeel loont.

Of toch niet? In vrijwel alle gesprekken die ik voer met klanten, blijkt dat de meningen over dit onderwerp verdeeld zijn. Sommige klanten geven aan dat als ze hun mensen opleiden voor certificeringen (want daar gaat het in onze branche natuurlijk vaak om), deze werknemers té interessant worden voor andere werkgevers. ‘Ik ga niet opleiden voor de buren’, is hun devies.

Gelukkig zijn er ook ondernemingen die zich realiseren dat het binnen de poorten houden van mensen omdat ze ergens anders niet aan de slag raken, ook niet echt een aantrekkelijke optie is. Wie wil nou dat je (vaak) bedrijfskritische IT afhankelijk is van ongeschoolde en slecht opgeleide werknemers? Zowel interne als externe klanten vertrouwen erop dat de afspraken met betrekking tot servicelevels zullen worden gehaald. Als dat in gevaar komt, loopt een onderneming grote financiële risico’s en raak je achter op de concurrentie. En laten we eerlijk zijn: je leent je auto toch ook niet uit aan iemand zonder rijbewijs?

Niets is zo veranderlijk als de IT-wereld en zowel werkgevers als werknemers hebben er veel baat bij dat IT’ers zichzelf continu blijven scholen, dat ze geboeid blijven door interessant en uitdagend werk en hun kennis up-to-date houden. Alleen dan zullen ze in staat zijn om snel en vakkundig oplossingen aan te dragen voor lastige kwesties en onverwachte uitdagingen.

Als werkgever krijg je daar meer voor terug dan je misschien denkt: geef je je mensen voldoende mogelijkheden om zich te ontplooien, dan zal hun motivatie verbeteren, wat tot een hogere productiviteit en meer omzet leidt.

Luuk Jansen, Accountmanager bij icttrainingen.nl

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in