Home Innovatie & Strategie Banking-as-a-Service: niet-financiële bedrijven willen financiële producten aanbieden aan hun klanten

Banking-as-a-Service: niet-financiële bedrijven willen financiële producten aanbieden aan hun klanten

186

In de afgelopen jaren is het gebruik van Banking-as-a-Service (BaaS) sterk toegenomen. Niet-financiële bedrijven willen rechtstreeks innovatieve financiële producten aanbieden aan hun klanten en hun inkomstenstromen diversifiëren, terwijl banken en andere financiële spelers BaaS gebruiken om nieuwe producten en diensten sneller op de markt te brengen. Banking-as-a-Service zal naar verwachting een echte game changer worden voor bedrijven in België, Europa en daarbuiten.

McKinsey verwacht dat de total addressable market (TAM) van BaaS-aanbieders in de Europese Economische Ruimte en het Verenigd Koninkrijk de komende vijf tot tien jaar aanzienlijk zal toenemen en tegen 2030 een geschatte waarde van 90 tot 105 miljard dollar zal bereiken. Ondanks financieringsdalingen in de fintech-arena groeit het aandeel van BaaS. Sommige rapporten suggereren dat de markt binnen nu en twee jaar klaar is voor mainstreaming.

Bedrijven waarderen banklicenties en expertise op het gebied van compliance meer dan ooit tevoren

Om meer inzicht te krijgen in de koers die BaaS in 2023 en de jaren daarna zal varen, hebben we een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren onder meer dan 1.000 Europese zakelijke besluitvormers in het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat embedded finance steeds meer ingang vindt en dat BaaS-aanbieders steeds scherper onder de loep worden genomen door regelgeving. Bedrijven vragen dan ook om meer deskundigheid op het gebied van regelgeving, naast de levering van BaaS-producten – 28% van de bedrijven die al BaaS-producten hebben geïmplementeerd, zei dat ze graag zouden zien dat hun leverancier eveneens toegang tot een banklicentie aan zou kunnen bieden. Van de respondenten noemde 27% compliance- en beveiligingsproblemen als belangrijkste belemmeringen voor de invoering van BaaS.

Met dit in het achterhoofd zal het beschikken over de noodzakelijke licentie en compliance-expertise een prominentere rol gaan spelen in de sector en een verschil gaan maken.

Verder bleek uit het onderzoek dat 64% van de besluitvormers denkt dat BaaS in de komende vijf jaar algemeen zijn intrede zal vinden. Volgens 56% van hen zullen de kosten van het levensonderhoud daarbij als katalysator fungeren.

Perfect geïntegreerde financiële diensten worden de sleutel tot succes

Slimme bedrijven begrijpen de waarde van embedded banking. Voor veel bedrijven en retailers is innovatie op het gebied van de kassa-ervaring het einddoel. Om een optimaal klantentraject te garanderen worden BaaS-producten dan ook naadloos geïntegreerd in hun bestaande ecosystemen.

Consumenten krijgen een probleemloze betaalervaring die volledig geïntegreerd is in de website. Bovendien is deze betaalervaring gepersonaliseerd op basis van gegevens en inzichten inzake koopgedrag in het verleden. Het geïntegreerde betalingsproces van Uber, het gebruik van het buy-now-pay-later-principe door e-commercebedrijven en de loyaliteitsapp van Starbucks zijn bekende actuele voorbeelden van merken die embedded banking gebruiken om een betere ervaring te creëren voor hun klanten.

Het onderzoek toonde aan dat bijna een kwart (24%) van de respondenten wil dat hun BaaS-leverancier hun klanttraject beter begrijpt. Dit ondersteunt de bevindingen van eerder onderzoek van Aion/Vodeno, waaruit bleek dat bedrijven die embedded financiële producten implementeerden, werden gemotiveerd door nieuwe inkomstenstromen (41%), een groei in het klantenbestand (40%) en trouwere klanten (40%). Op dit moment heeft 39% van de respondenten al BaaS-diensten en
-producten geïmplementeerd, terwijl nog eens 38% overweegt om in het nieuwe jaar BaaS te gaan gebruiken.

Het Amerikaanse zakenblad Forbes noemt vier belangrijke sectoren waarvoor BaaS steeds belangrijker zal worden: retail en e-commerce, reizen en entertainment, voedsel en drank, en transport en logistiek.

De relatie tussen bedrijf en bank zal vervagen

Nu het gebruik van BaaS in de detailhandelssector gestaag toeneemt, voorspelt 59% van de ondervraagden de opkomst van ‘platformbankieren’. Ze verwachten dat de grenzen tussen de manier waarop consumenten door BaaS mogelijk gemaakte e-commerce-platformen gebruiken en traditioneel bankieren zullen vervagen.

60% ging nog verder, en voorspelde een kleiner wordende rol van het traditionele bankkantoor – een gevoel dat wordt versterkt door de recente sluitingen van bankkantoren in België (link: Dagelijks verdwijnt meer dan één bankkantoor in België – Spaargids.be) nog versterkt. Bij het afhandelen van hun financiën beginnen mensen meer samen te werken met hun favoriete bedrijven dan met traditionele financiële instellingen.

Met het oog op de toekomst voorspelt bijna twee derde (65%) van de ondervraagden dat meer Big Tech-bedrijven financiële diensten zullen gaan aanbieden. Nog eens 59% denkt dat augmented en virtual reality (AR en VR) een groot deel van hun winkelervaring zullen uitmaken. Dit wordt mogelijk gemaakt door BaaS, wat betekent dat we consumenten in een metaverse-beleving kunnen zien stappen om hun favoriete bedrijven te bezoeken en te winkelen.

Kortom, nu klanttrajecten, gegevens en financiële diensten steeds belangrijker worden, zal BaaS uitermate belangrijk zijn voor de toekomstige groei van bedrijven in heel Europa. En niet pas vanaf nu, want het is al begonnen …

Kim Van Esbroeck is Country Head van Aion Bank Belgium

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in