
In de afgelopen vijftien jaar zijn we getuige geweest van veel veranderingen. Deze zijn veroorzaakt door de opkomst van nieuwe technologieën, zowel binnen een bedrijf als over een gehele sector. Ongeacht de sector (toerisme, gezondheid, retail of catering), stellen een makkelijkere toegang tot technologie en de opkomst van digitale technologie nieuwe spelers in staat de bestaande regels permanent te wijzigen. Traditionele bedrijven met veel ervaring hebben nieuwe, kleinere en meer agile concurrenten zien opkomen. Deze laatsten, die focussen op het gebruik van data voor de klantervaring, wonnen al de harten van de eindklanten. Maar hoe moeten gevestigde bedrijven reageren en transformeren om deze nieuwe concurrenten het hoofd te kunnen bieden?
Transformeer, maar begin niet helemaal opnieuw
Bedrijven die succesvol digitaal transformeerden en zich aanpaste aan de nieuwe verwachtingen van hun klanten, moesten door de confrontatie met deze nieuwe spelers én een nieuwe strategie definiëren én twijfels zetten bij hun bedrijfscultuur en –proces. We hebben voor jou de belangrijkste lessen op een rijtje gezet van gevestigde bedrijven die succesvol zijn in het digitale tijdperk mede omdat zij durfden te transformeren:
- Ken jouw sterke punten. Traditionele bedrijven moeten niet koste wat het kost proberen om op dezelfde manier te opereren als deze nieuwe spelers. Het is veel effectiever om te analyseren wat populair is bij hun klanten dan om zichzelf op basis van de manier waarop ze opereren opnieuw uit te vinden. Maar om te kunnen innoveren, moet je nieuwe dingen kunnen proberen zonder dat er een financieel gat ontstaat. Om dit te doen, is de cloud de partner bij uitstek. Deze technologie stelt de traditionele bedrijven in staat te profiteren van dezelfde flexibiliteit als van deze startups, nieuwe projecten uit te proberen zonder massaal te investeren in tijd of infrastructuur. De kosten van falen worden daardoor verlaagd en creativiteit wordt gestimuleerd.
- Blijf trouw aan jouw doel. Alle bedrijven bestaan en zijn er op ingericht om in een onvervulde behoefte te voorzien; bedrijven mogen dit nooit uit het oog verliezen. Het is daarom belangrijk dat het bedrijf continue zijn missie blijft nastreven en zich niet alleen focust op de middelen die daarvoor zijn ingezet. Het doel van een medium is bijvoorbeeld om zijn lezers te informeren en te entertainen, niet om de inhoud digitaal te verspreiden. En dat geldt niet alleen voor een medium, maar voor allerlei soorten bedrijven. Voor een succesvolle transformatie moeten de aanstichters ervan in de eerste plaats nadenken over de voordelen voor de eindklant en in realtime kunnen reageren op veranderende behoeften.
- Daag oude gewoonten en vooroordelen uit. Verandering kan beangstigend zijn, maar we weten allemaal dat het nodig en nuttig is voor degenen die de stap durven te zetten. Om je van de rest te onderscheiden moet je in staat zijn om goede gewoonten en bepaalde vooroordelen van elkaar te scheiden. Een vrij algemeen geloof is bijvoorbeeld dat snelheid en grondigheid tegengesteld zijn. Toch combineren veel bedrijven de twee en gaan daarmee tegen dit vooroordeel in om snel en efficiënt te innoveren.
- Meet, corrigeer en weet hoe je op het juiste moment moet stoppen. Bedrijven die succesvol getransformeerd zijn, hebben één ding gemeen: ze beoordelen regelmatig hun voortgang door de resultaten van hun acties te meten. Er zijn een paar essentiële statistieken die moeten worden gevolgd, dit zijn degenen die een directe invloed hebben op de klantervaring. Voorbeelden hiervan zijn onder andere hoe vaak een applicatie wordt geïmplementeerd, hoe lang een webpagina wordt geladen, hoe lang het duurt om mogelijke bugs te corrigeren etc. Door regelmatig nauwkeurige indicatoren te monitoren, kunnen bedrijven in korte tijd corrigerende maatregelen nemen en zo de klanttevredenheid verbeteren. Het gaat ook om het durven nemen van de nodige beslissingen en te overwegen om een lopend project dat niet aan de vraag voldoet te stoppen,opnieuw te beginnen of misschien gewoon te focussen op andere projecten. Dit alles is alleen mogelijk met een gedetailleerde analyse van de beschikbare data en de technologische hulpmiddelen die hierop zijn aangepast.
- Creëer een divers team. In een digitale wereld is vaak een internationale klantenkring actief. Om aan de behoeften en verwachtingen van een multiculturele klantenkring te voldoen, is het dus essentieel om een team te hebben dat deze diversiteit weerspiegelt en dat een ervaring kan creëren die is aangepast aan elk publiek. Talrijke onderzoeken hebben aangetoond dat traditionele bedrijven waarin teams worden gegroepeerd op basis van gemeenschappelijke vaardigheden, minder innovatief zijn dan bedrijven die verschillende vaardigheden combineren. Verschillende levens- en professionele ervaringen kunnen daarom een ander niveau van innovatie bieden en vaak betere resultaten opleveren.
- Word meer agile. Wat we uiteindelijk hebben geleerd, is dat bedrijven maar één ding nodig hebben om te gedijen: agility. Met andere woorden, bedrijven moeten het vermogen hebben om veranderingen te detecteren waarop ze zullen moeten reageren om innovatieve antwoorden te vinden. Het betekent ook dat het bedrijf nieuwe projecten eenvoudig moet kunnen testen om het beste antwoord voor de markt te vinden zonder daarbij zwaar te moeten investeren. Als er één technologie is die flexibiliteit gemakkelijker maakt, is het de cloud. Met een breed scala aan on-demand services, zoals dat wat wordt aangeboden op de AWS Cloud. In slechts een paar weken kunnen organisaties vanuit een datacenter in de cloud een transformatie initiëren door complexe, schaalbare en flexibele applicaties te bouwen of ervoor te kiezen al hun data te migreren.
Investeer in de toekomst
Bedrijven die slagen in hun transformaties zijn agile bedrijven, die hun IT-afdeling zien als een centrum van innovatie en een kans om waarde te creëren. IT-teams toegang verlenen tot de beste technologie is daarom essentieel omdat nieuwe technologieën, zoals de cloud, bedrijven in staat stellen zich sneller aan te passen aan de eisen van hun klanten en hen dus beter van dienst kunnen zijn. Het is in ieders belang. Daarom is het essentieel dat bedrijven blijven transformeren en dat degenen die hier nog niet aan begonnen zijn dit snel oppakken. De tijd is gekomen voor transformatie, voor de herziening van verouderde computersystemen en technologieën uit een ander tijdperk. Het is de hoogste tijd om in de toekomst te investeren om meer agile te zijn en zo de komst van nieuwe spelers het hoofd te bieden. Door initiatief te nemen zullen bedrijven hun transformatie rustig kunnen benaderen en niet overhaast handelen in een cruciale situaties.
Stephan Hadinger, Head of Technology bij Amazon Web Services