Home Outsourcing Wat elke organisatie moet weten over het selecteren van slimme partners

Wat elke organisatie moet weten over het selecteren van slimme partners

72
dainamics

In de vorige twee artikelen ben ik ingegaan op het veranderende  karakter van ICT-uitbesteding en het feit dat er geen universeel geldig uitbestedingsmodel bestaat. Bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen dat de partners waarvoor ze kiezen hen de expertise en dienstverlening bieden waar de digitale transformatie om vraagt.
Veel organisaties vergeten dat de partners waaraan ze ICT-taken uitbesteden weliswaar toegevoegde waarde moeten bieden, maar dat het toezicht op dit proces nog altijd intern moet worden geregeld. Bedrijven hebben behoefte aan slimme digitale partners die in staat zijn tot het volgende:

  • Inzicht hebben in de manier waarop technologie kan worden ingezet om zakelijke kansen te identificeren.
  • Effectief samenwerken met andere partners binnen het ecosysteem in plaats van de hele uitbesteding in handen proberen te krijgen.
  • Aantonen dat zij over de mensen en middelen beschikken die nodig zijn om Total Cost of Ownership (TCO)-modellen te integreren en de voordelen daarvan te realiseren.
  • De overgangs- en transformatiestadia beheren die de onderneming helpen om mogelijkheden voor kostenbesparingen te benutten. Dit aan de hand van duidelijke ijkpunten.
  • Aangeven op welke wijze ze de dienstverlening voortdurend verbeteren om voor toegevoegde waarde te zorgen tijdens de volledige levenscyclus van het uitbestedingscontract.
  • Groot genoeg zijn om te voorzien in de wereldwijde behoeften op basis van een mix die onshoring, nearshoring en offshoring omvat.
  • Hun eigen producten en diensten rechtstreeks integreren met die van externe partijen om bedrijfsspecifieke oplossingen te ontwikkelen die direct relevant zijn voor de onderneming.
  • Hun technologische visie delen, zodat de onderneming kan vertrouwen op hun vermogen voortdurend te innoveren.

Technologische ontwikkelingen zoals Internet of Things, data analytics, mobiliteit, cloud computing en social media zorgen ervoor dat bedrijven nieuwe inzichten en concurrentievoordeel opdoen. Maar los van elkaar zullen deze technologieën weinig effect hebben. Voor een succesvolle digitale transformatie moeten bedrijven en hun partners niet alleen een strategische visie kunnen opstellen, maar die ook in de praktijk kunnen brengen. Dat komt het innovatievermogen van de onderneming ten goede.

Bedrijven kunnen het zich niet permitteren om nog langer alle mogelijke opties te verkennen en af te wachten hoe de markt zich zal ontwikkelen. Dat is tijdsverspilling.  Voor nieuwe concurrenten is het op dit moment namelijk wel erg makkelijk om de markt te betreden, terwijl gevestigde partijen digitale technologieën gebruiken om hun reikwijdte te vergroten en zich te onderscheiden van de concurrentie. Het is nu tijd voor actie.

Pieter Holst, AVP Verizon Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here