Home Ondernemen & Business Belangrijke factoren voor een succesvolle business

Belangrijke factoren voor een succesvolle business

57

In mijn laatste artikel heb ik een aantal  belangrijke factoren  beschreven, waarvan organisaties verwachten dat ze helpen hun bedrijfsdoelstellingen te bereiken  – namelijk prestatie, beheer, beveiliging en naleving. Hieronder noem ik nog een aantal  belangrijke factoren.

Gedeeld risico en efficiëntie
Het belangrijkste doel om de technologische infrastructuur te stroomlijnen,  is deze efficiënter en effectiever te maken . Het schrappen  van overbodige en ‘redundante’ apparatuur is uiteraard  verstandig; waarbij de volgende stap is dat dit gedaan wordt om toekomstige groei mogelijk te maken. Daarom is de cloud meer en meer een fundamenteel element van IT-planning. Cloudcomputing biedt ondernemingen flexibele toegang tot een enorme rekencapaciteit, waarbij de capaciteit makkelijk aangepast kan worden aan de pieken en dalen die het bedrifsproces vraagt.

In de praktijk betekent dit dat IT veel beter kan reageren op de snelle ontwikkelingen van het bedrijf, waarbij technologie echt een strategische business enabler is. En natuurlijk, als bedrijven kiezen voor Cloud oplossingen van een externe leverancier zoals Verizon, dan zijn de investeringen in de technologie om de infrastructuur up-to-date te houden ook voor deze provider

Voor bedrijven betekent dit dat factoren als ‘agility’ en schaalbaarheid ‘on demand’ beschikbaar zijn door gebruik te maken van de Cloud. Maar het opent ook nieuwe mogelijkheden voor de business, omdat die in feite wordt uitgebreid naar een externe partij. Dit betekent een volledige focus van het bedrijf op wat het zelf nodig heeft – en de mogelijkheid voor de cloud provider om hieraan ook te voldoen. De Cloud betekent geenzins ‘one size fits all’!

Natuurlijk is de Cloud niet de enige optie. Selectief outsourcen wordt steeds vaker omarmd en veel bedrijven kiezen voor een ‘business ecosysteem’ waarbij zij steunen op de expertise van externe providers, op terreinen als secuity, hosting en netwerkmanagement. Maar dan wel met performance indicatoren die verankerd zijn in de overall business strategie.

Gemobiliseerde mogelijkheden
Om met de woorden uit een bekende song te spreken: ‘It ain’t what you do, it’s the way that you do it’. Dit is waar het gebruik van technologie een echte onderscheidende factor kan zijn ten opzichte van de concurrentie. Alles draait hierbij om het creëren van volledig mobiele werknemers en het omarmen van de ‘consumerization’ van technologie. Zodat werknemers overal en altijd toegang hebben tot alle informatie via verschillende (mobiele) apparuur en met behulp van video communicatie en social media deze informatie kunnen delen. Het management van mobiele apparatuur en content delivery systemen spelen een belangrijke rol in het kantoor van de toekomst. Dit transformeert het intranet naar een vertrouwde ‘social workspace’  die verder gaat dan het kantoor zelf om het hele ecosysteem van stakeholders de ruimte te geven om samen innovaties te realiseren waardoor nieuwe ideen sneller werkelijkheid kunnen worden. Een ‘disruptive’ ontwikkeling voor de gebruikelijke werkwijze bij bedrijven.

Het gaat om het observeren en analyseren van klantgedrag en het combineren van klantcontacten, om een brug te slaan tussen de waarde van je klanten en  zorgen dat je klanten zich gewaardeerd voelen. Ook  gaat het om het vlekkeloos en veilig mobiliseren van applicaties, niet alleen voor  de desktop maar ook  voor slimmere,  mobiele apparatuur, met behulp van de ‘thin –client’ concept , waarbij applicaties  vanuit de cloud worden geleverd. Het gaat om flexibiliteit, meer productiviteit en het benutten van zakelijke mogelijkheden.
Door met een frisse blik te kijken naar de investeringen in technologie, kunnen bedrijven hun business veranderen . Technologie heeft al de potentie om een drastische en positieve invloed te hebben op de business.

Kennis en innovatie
Het laatste stukje van de puzzel is innovatie en know –how. Innovatie kan zorgen voor belangrijke voordelen  – met name wanneer het een duidelijke plaats krijgt in de bedrijfsstrategie.
Eigenlijk gaat het  om het benutten van  bestaande kennis binnen een organisatie en het creëren van een omgeving waar innovatie sterk wordt gestimuleerd om de business te laten groeien.  Vaak wordt gezegd dat de mensen de belangrijkste ‘asset’  zijn voor een organisatie – helaas, veel te weinig organisaties gebruiken het intellectuele eigendom dat tot hun beschikking staat.

De Heilige Graal voor organisaties is het creëren van een cultuur waarin medewerkers weten dat hun ideeën worden gewaardeerd, hun meningen worden erkend en waarin ze een rol spelen in het succes van de organisatie.  Het meest cruciale element is het hanteren van een top –down bedrijfscultuur  – en nogmaals, technologie kan een sleutelrol spelen in dit proces. Social media  om samen te werken, Unified communication , tools om informatie te delen en interactieve dashboards faciliteren  allemaal  een effectieve dialoog. Uit deze dialogen ontstaan  ideeën, ideeën leiden tot oplossingen en nieuwe oplossingen zorgen voor nieuwe opportunities die  een bedrijf van A naar B bewegen met  een betrokken eigen team en zonder  externe inhuur . Zo is technologie  een integraal onderdeel van de ontwikkeling van  het eindproduct.
Dat is het dus. Ongeacht branche of locatie, dit zijn de belangrijkste factoren waarin bedrijven  geloven dat het  hun groei bevorderd. Nu is het vooral zaak om te bepalen hoe zij hiermee aan de slag gaan.

Pieter Holst, AVP Verizon Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in