Home Telecom Hallo…, spreek ik met de Cloud?

Hallo…, spreek ik met de Cloud?

23
GDPR

Volgens verschillende bronnen heeft de telecomaanbieder vandaag de dag definitief de macht over telefonie verloren. Telefonie is IP geworden en daarmee het domein van de IT-dienstverlener. Maar is dit wel juist en waarom breekt het bellen via de Cloud dan niet door? Immers een van de grote voordelen voor bedrijven is het ontbreken van voor-investeringen door over te stappen op IP-telefonie, waarbij men tevens op zoek kan gaan naar één aanspreekpunt voor alle ICT-diensten. Toch kunnen zij hiervoor momenteel zelden bij hun vertrouwde leverancier terecht. Er zijn immers nog veel IT’ers die geen telefonie aanbieden.

Bellen via de Cloud is technisch gezien allang mogelijk, maar waarom pakt niemand het op?
Hieronder een aantal voorbeelden die aantonen hoe telefoneren via de Cloud in zijn werk kan gaan:

  • U bezit een IP-telefoon op kantoor. Het externe nummer van dit apparaat is niet gekoppeld aan uw geografische plaats. Tijdens een zakenreis neemt u het toestel mee naar uw hotel en sluit het aan op een ethernetaansluiting. U kan nog steeds gratis intern bellen en volgens het nationaal tarief met uw klanten in België, terwijl u in het buitenland verblijft.
  • Het kan nog makkelijker. De meeste Cloud Telecom aanbieders hebben een eigen applicatie die u op uw smartphone installeert. Hierdoor is uw smartphone volledig geïntegreerd en operationeel in uw eigen systeem.
  • Met uw smartphone kan u extern bellen via uw persoonlijk gekozen nationaal of internationaal nummer. De persoon die u belt ervaart een gesprek dat afkomstig is van uw bedrijf, terwijl u van thuis uit werkt of zelfs in de wagen bevindt.
  • Met uw laptop of PC kan u dankzij de installatie van een programma bellen met behulp van de ingebouwde microfoon dankzij WiFi of rechtstreekse internetaansluiting.
  • Elke IP-telefoon, PC, laptop, smartphone of tablet kan worden doorgeschakeld naar verschillende gewenste toestellen, personen, waarbij de flexibiliteit de bestaande telefooncentrale kan overtreffen.
  • In de toekomst zullen toestellen kunnen worden geïntegreerd in een virtuele telefoon centrale. Net zoals een FAX-apparaat kan u dan ook parlofoons of specifieke audio-systemen laten installeren, waarbij u de output op uw PC, tablet of smartphone ontvangt. Deze vorm noemt men dan ook Unified Communication.

De Integratie met andere systemen kan voordeel zijn voor bedrijven
Deze Unified Communication-diensten op gebied van spraak-, video- en tekst zijn namelijk naadloos te integreren met andere Cloud-diensten. Maar het systeem kent ook vele mogelijkheden om gegevens uit te wisselen met bijvoorbeeld software van derden. Zo kan men gesprekken automatisch registreren en een medewerker kan met een klik op het scherm een nummer bellen via de Cloud. Echter de telecommarkt is traditioneel gezien een terughoudende markt. Telecomaanbieders verdienen namelijk hun geld met hun bestaande verbindingen (Koper, Coax of fiber) en dus is er weinig reden tot innovatie. Maar als de IT zich gaat verdiepen in telefonie, verandert misschien wel de markt. Het huidige verschil tussen de telecom en de IT-markt is zeer groot, want binnen de telecom is alles relatief ingewikkeld met veel legacy systemen en dit wil men graag zo behouden, zogezegd om de kwaliteit van hun diensten te vrijwaren. In de IT wereld daarentegen geldt juist dat men meer en meer wil standaardiseren zodat de waarde van het product of dienst kan groeien naargelang men de zaken beter op elkaar afstemt.

Wie durft het aan en neemt de handschoen op om als eerste een volwaardige Telefonie als een dienst (TaaS) oplossing aan te bieden via de Cloud?

Peter Witsenburg, Entrepreneur en Technology Visionary

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here