Home Ondernemen & Business Ben ik nu zo slim of zijn jullie nu zo dom?

Ben ik nu zo slim of zijn jullie nu zo dom?

44

Over de uitholling van de printed IT-media hadden we het hier al eens gehad, o.a. dit voorjaar in http://www.blogit.be/voortaan-als-maandblad. Als vakschrijver-annex-fulltime-IT’er raakt me dat natuurlijk, en dus ben ik best wel eens bereid te praten als een blad c.q. een hele uitgeverij ‘sponsored’ content wil: niet de uitgever betaalt maar de vendor. Doch ik trek grenzen: de vendor mag inspraak over de af te dekken onderwerpen, en mag zoals altijd feitelijke onjuistheden laten rechtzetten, maar blijft te allen tijde van mijn meningen en conclusies af. Of met een beeldspraak: we spreken samen de spelregels van de wedstrijd af, en die mogen best wel enigszins in het voordeel van de vendor zijn, maar ze blijven vervolgens af van de scheidsrechtersrol! En of ik dit nu vanwege idealen over journalistieke integriteit (wat in 25 jaar opgebouwd is kan in één casus verdampen) of omdat ik van die fulltime baan leef en niet van het vakschrijven doet nu even niet ter zake.

In een discussie met een persbureau-namens-vendor kwam ik ook met die beeldspraak, en probeerde ik ook hen duidelijk te maken wat voor hen het voordeel is: een onafhankelijk verhaal met hun mogelijk niet geheel welgevallige oordelen is als een Bachelors Degree van Harvard, en een lovend advertorial als een Masters Degree van de University of East Nigeria. Op de arbeidsmarkt scoren die twee namelijk omgekeerd evenredig aan hun officiële zwaarte. Lijkt me toch dat de lezer het eerste beduidend meer zal waarderen, en dat zou  de vendor ook moeten meenemen.

Reactie van het persbureau, geparafraseerd, was echter: nee hoor, het gaat er om of het verhaal lekker toegankelijk en lovend is, niet of het onafhankelijk is. En prospects lezen ook die verhalen en reageren er niet ‘bewezen’ minder vaak op dan op de journalistieke kwaliteitsrecensies.

Mijn respons, in plaats van slecht zelf bedacht liever goed gejat van een voetbalcoach, waar ik me qua eigenwijsheid graag maar qua neiging-tot-arrogantie niet mee wil vergelijken: “Zijn vendoren en IT-gebruikers nu zo dom of is de vakjournalist zo slim? Het KAN toch niet zijn dat advertorial-broddelwerk even hoog aangeschreven wordt als onafhankelijk bloed-zweet-en-tranen testwerk?”

Voor de prospects oftewel de IT-gebruikers kan ik wel enigszins oordelen, want ik ben er zelf ook eentje (zo ongeveer praktijkexpert in het neutraal proberen te krijgen van Requests for Proposal aan vendoren :-). Het kan wel zo zijn dat wij ook reageren naar vendoren op advertorial-verhalen, maar het is niet zozeer dat we kwaliteitsrecensies overbodig vinden. Het is dat de nadruk ook bij ons op snelheid, Internetbronnen en daarmee ook ‘gratis’ helaas ertoe leidt, dat we helpen de vraag naar kwaliteitsbladen te ondermijnen.
En ja, dat betekent dat we de facto meewerken aan de neergang van die bladen; een zaak van “pennywise poundfoolish” want het kan een hoop extra werk, plus pakweg dure Gartner-rapporten, betekenen om al die vendor-blabla in juist perspectief te plaatsen en waar nodig door te prikken.

Of vendoren met hun beleid dom of slim zijn, dat oordeel laat ik graag aan anderen over. Ik vind het in ieder geval erg klinken als de Pravda-uitgevers, en die doen de reputatie van de media bepaald geen goed….

Erik de Ruijter

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here