Home Ondernemen & Business Het wordt tijd dat mobiele enterprise apps volwassen worden

Het wordt tijd dat mobiele enterprise apps volwassen worden

34
Kroes

Het aantal bedrijven dat één of meerdere enterprise apps of mobiele applicaties heeft, neemt elke dag toe. Als je de CIO’s en IT-managers van deze bedrijven vraagt waarom ze mobiele app-initiatieven starten, komen ze vaak niet verder dan wat algemeenheden als het genereren van nieuwe omzetstromen en de dienstverlening naar een hoger niveau brengen. En dat is eigenlijk gek. Want juist apps, of het nou om consumenten apps gaat of enterprise apps, hebben doorgaans een hele specifieke functionaliteit. Ik verdenk veel bedrijven er dan ook van dat zij enkel een app hebben ontwikkeld om de doodeenvoudige reden dat heel veel andere bedrijven dat tegenwoordig ook doen. Of zo’n app dan ook echt een concreet bedrijfsdoel dient, is vaak maar bijzaak. Is dit erg? Nee. Heeft het nu lang genoeg geduurd? Ja!

Bij enterprise apps is het nu feitelijk net als hoe het in de begindagen van het internet met websites was. Alles en iedereen wilde een website hebben en het liefst zo snel mogelijk. Het gevolg was een soort van rat race waarin bedrijven over elkaar heen tuimelden om maar eerder dan hun concurrenten een website in de lucht te hebben. Let wel, dit waren losstaande websites die eigenlijk puur als visitekaartje van het bedrijf dienden. Over integratie met de back-end systemen dacht in die tijd nog niemand na. Datzelfde zie je nu gebeuren met enterprise apps. Ieder bedrijf wil zijn eigen mobiele app, zonder dat ze verder heel diep nadenken over het hoe en waarom van de app. Zo’n leercurve hoort er ook bij. Het gezegde luidt immers niet voor niets dat je eerst moet leren kruipen, voordat je kunt rennen. Door maar ‘gewoon’ apps te gaan ontwikkelen, ervaren we aan den lijve de mogelijkheden en onmogelijkheden, de valkuilen en de risico’s van apps.

Door de haast waarmee bedrijven mobiele apps ontwikkelen, is het helaas wel zo dat ze maar weinig aandacht aan het beheeraspect besteden. En dat terwijl het beheer van mobiele devices behoorlijk complex is. Niet alleen door de grote verscheidenheid aan apparaten die op de markt zijn, maar ook door de diversiteit in de onderliggende technologie van apps. Ook als het gaat om mobile device management- en beheersoftware biedt de markt een gefragmenteerd beeld. Geen enkele softwarepartij is echt dominant. En dan is er uiteraard nog de strijd in de besturingssystemen. Bedrijven verschillen ten slotte in hun zienswijze of zij moeten inzetten op native applicaties of web applicaties. Webapplicaties kunnen eenvoudig worden geupdated en real-time bijgewerkt, terwijl native apps op hun beurt sterk zijn in specifieke toepassingen en goed alle functionaliteit van een toestel aan kunnen spreken. Laatstgenoemde apps zijn echter lastiger te distribueren. Het ontwikkelen van hybride apps, een webapp die is uitgerust met native plugins die de sensoren van de smartphone of tablet aanspreken, gebeurt hier in Nederland nog niet of nauwelijks.

Apps als onderdeel van IT-strategie

Feit is wel dat veel bedrijven inmiddels tientallen apps in hun portfolio hebben en dat de applicaties die in omloop zijn op een groot aantal aspecten van elkaar verschillen. De tijd van Spielerei is dan nu ook wel voorbij. Het wordt tijd dat bedrijven enterprise apps als volwaardig onderdeel van hun IT-strategie gaan beschouwen en zich realiseren dat apps ook in lifecycle management ingebracht moeten worden. Dat begint met een duidelijke visie over hoe zij mobiele technologie willen inzetten en wat ze ermee willen bereiken. Bij het opstellen van zo´n visie is het raadzaam de input van klanten te gebruiken. Waar ligt hun behoefte en hoe gebruiken zij apps? Als bedrijven mobiele technologie niet snel integraal onderdeel maken van hun IT-strategie, zal dit er onherroepelijk toe leiden dat apps de legacy van de toekomst worden.

Eric ten Harkel, COOLProfs

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here