Home Ondernemen & Business Betalings-ethiek en ‘Nederlanders het vertrouwen teruggeven…’

Betalings-ethiek en ‘Nederlanders het vertrouwen teruggeven…’

154

Toch jammer, hoe onder invloed van de crisis (denk ik dan maar) sommige grote organisaties hun leveranciers anders gaan behandelen. Geheel eenzijdig worden betalings-termijnen opgerekt van 30 dagen naar 60 dagen en van 60 dagen naar 90 dagen. En soms worden betalingstermijnen zelfs gewoon genegeerd. Ik moet er altijd aan denken als ik grote bedrijven naar buiten ziet treden met sterke verhalen over hoe goed het wel niet gaat, terwijl ik weet dat aan de achterkant leveranciers pijn lijden omdat facturen niet, of heel erg laat, betaald worden. Dit komt natuurlijk veel vaker voor dan we denken, maar doorgaans horen we er niets over, want ja een late betaling is beter dan geen betaling. En rechtszaken voeren tegen zulke grote partijen is ook niet altijd eenvoudig als je zelf klein bent.

Onlangs zag ik weer een persbericht voorbij komen waarvan ik dacht, tja…
Een promotie van iemand die in het persbericht zijn bedrijf “het best bewaarde geheim van Nederland” noemt. Nou, als dat zo is, dan is het een nog beter bewaard geheim dat het bedrijf niet al z’n rekeningen even goed betaalt. Ik weet van een kleine toeleverancier – en ik ben het overigens niet zelf – die al een jaar lang wacht op een – verder niet omstreden – factuur van enkele duizenden euri. Klein bier voor zo’n succesvol bedrijf, maar helaas wél substantieel voor zo’n leverancier.

Innovatieve betalings-ethiek

In de beginjaren van de IT was in veel opzichten ook sprake van een cowboymarkt en zowel op het gebied van (wan)betalingen als op het gebied van bijvoorbeeld licentieboekhoudingen werd flink ‘geïnnoveerd’. Maar inmiddels begint de schade van wanbetaling ook weer sterk toe te nemen. Atradius rapporteerde in 2012 dat meer dan helft van de ondernemers dat jaar te maken had gehad met wanbetaling.
Vandaag start een nieuwe grote nationale campagne van een groot aantal Nederlandse bedrijven om het vertrouwen in Nederland op te vijzelen. “Nederlanders het vertrouwen teruggeven in Nederland”, heet het. Prima initiatief, sneller en correcter betaalgedrag van grote bedrijven zou daarbij ook al veel helpen…

Ward van Beek is actief als zelfstandig communicatie-adviseur, vanuit zijn bedrijf GotContent? Daarvoor was hij meer dan tien jaar eigenaar en directeur van PR-bureau Whizpr

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in