Home Ondernemen & Business Betrokken medewerkers met de Rockefeller-habits

Betrokken medewerkers met de Rockefeller-habits

344

De wereld van technologie en softwareontwikkeling is uiterst dynamisch. Razendsnelle ontwikkelingen en continue verandering zorgen ervoor dat bedrijven in hoog tempo komen en gaan. Zelf sta ik aan het hoofd van een relatief jonge organisatie, waarbij het soms best lastig is om al die dynamiek en groei in goede banen te leiden. Gelukkig zijn er methodes als de Rockefeller Habits die daarbij kunnen helpen.

Veel bedrijven die snel gegroeid zijn, zullen het herkennen: de interne communicatie verloopt niet goed, medewerkers verliezen voeling met de organisatie en frustraties over kleine dingen stapelen zich op. Vervolgens beginnen werknemers zich zelf te organiseren in groepjes om zaken te verbeteren, wat op zich goed bedoeld is, maar zeker niet altijd even effectief.
Vorig jaar zijn we daarom binnen ons bedrijf begonnen met het doorvoeren van de zogeheten Rockefeller Habits, vernoemd naar de legendarische Amerikaanse zakenman John D. Rockefeller.  In het boek  Mastering the Rockefeller Habits beschrijft Verne Harnish een methode die met name jonge en snelgroeiende ondernemingen handvatten geeft om op een resultaatgerichte manier zwaktes te elimineren en sterke punten beter te benutten.

Frustraties en verbeterpunten
Ik kwam in  aanraking met de Rockefeller Habits via enkele medeondernemers in Amsterdam, die de methode met succes gebruiken. Wat ons aansprak is dat deze methode de nadruk legt op veranderingen op het menselijke vlak. Iedereen moest aan het begin een vragenlijst invullen, waaruit een lange lijst van verbeterpunten en kleine frustraties voortkwam. Deze werden vervolgens vertaald naar een lijst thema’s. Sindsdien werken we met multidisciplinaire groepjes van circa vijf medewerkers, die zogeheten ‘rocks’ moeten definiëren, ofwel punten die ze in een periode van drie maanden gaan oplossen of verbeteren. We zijn inmiddels een jaar bezig en ik moet zeggen dat deze werkwijze een enorme bijdrage levert aan het wij-gevoel binnen ons bedrijf. Iedereen voelt zich veel meer betrokken en werkt samen aan het gemeenschappelijk belang van ons bedrijf, namelijk om onze bedrijfsvisie te realiseren. Dat is een doorlopend proces, waarbij we elk kwartaal nieuwe resultaten behalen.

Klantsucces en tevreden medewerkers
Ik vind het opvallend welke impact een methode als de Rockefeller Habits kan hebben op een organisatie. Veel voorbeelden uit de methode zijn erg Amerikaans, maar daar geef je als Nederlands bedrijf natuurlijk een eigen draai aan. De essentie is dat het je in staat stelt om al je medewerkers op een leuke manier betrokken te krijgen bij het verbeteren van de organisatie. Dit kunnen kleine frustraties zijn over het opnemen van de telefoons, maar ook kernwaardes als het centraal stellen van het succes van klanten. Deze methode draagt bij aan onze strategie en visie en zorgt voor meer samenhang. Binnen ons bedrijf is er nu meer focus en er wordt continu in terugkerende cycli gewerkt aan een gemeenschappelijk doel. Maar misschien nog wel het belangrijkste is dat we met deze methode voor ons personeel een werkplek creëren waar iedereen met veel plezier naar toe komt. Bij ons kom je niet terecht in een productiestraat voor software en apps. Je wordt onderdeel van een menselijke omgeving, waar je met afwisselend werk en veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling aan kunt bijdragen.

Erik Seveke is medeoprichter van GlobalOrange

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in