Home Ondernemen & Business Beurs-bezoek: handelsdag of reünie?

Beurs-bezoek: handelsdag of reünie?

48

In de afgelopen weken bezocht ik twee IT-beurzen. De eerste was InfoSecurity in Utrecht, de tweede een vakbeurs in Keulen.

Waarom gaan we eigenlijk nog naar een beurs? In de tijd van de Efficiency Beurs gingen bezoekers er niet alleen heen om producten te zien. Ze gingen er zelfs heen om iets te kopen! Even voor de jongeren onder ons: de EB werd gehouden in de RAI, en was tot in de jaren ’80 de enige beurs die iets met ICT deed, en waar je als standhouder in 10 dagen, inclusief het weekend, naar het einde toe strompelde. Niet alleen de beurs was vermoeiend, maar nog meer de uitstapjes met de collega’s naar het nachtelijke Amsterdam. Heel wat collega’s hebben elkaar zo beter leren kennen, om het maar eens netjes te zeggen.

Van de EB kan ik me hilarische situaties herinneren op de stands van met name leveranciers van “photocopiers”, waarvan de verkopers met het orderblok in de aanslag iedere argeloze bezoeker attaqueerde, en wee zijn/haar gebeente als die arme argeloze bezoeker zonder order de stand verliet. Gelukkig is dat ver verleden tijd.

Ook voor productinformatie hoef je nauwelijks nog naar een beurs te gaan, want alles is al lang en breed bekend via internet en de sites van de leveranciers.

Mijn drijfveer om naar een beurs te gaan is Vitamine-R, oftewel mensen ontmoeten. En dat is gelukt. Het leek niet alleen voor mij, maar voor velen met mij, op één grote reünie. Oud collega’s, vage kennissen, goede relaties, potentiële relaties: werkelijk alles wat je kan verzinnen heb ik gesproken. En dat maakt zo’n beurs tegenwoordig veel aantrekkelijker dan vroeger. Je ziet ook nauwelijks nog stands met producten, alles is gericht op de ontvangst van de klant/relatie.

De tweede beurs die ik bezocht was een vakbeurs in Keulen. Hoewel deze beurs meer productgedreven was, kwam ik hier ook niet echt voor productgerichte informatie. Ook deze beurs had een hoog reünie gehalte, maar wel een reünie van mensen die nog volop in de branche een rol spelen. Met Duitsers is het heel goed zaken zoen, maar ze kijken wel even eerst de kat uit de boom. Dus als je door de ene Duitser wordt voorgesteld aan de andere Duitser (uitgaande van een positieve referentie…) sta je al met één been binnen. Zo gaat dat daar. Dus was ik blij ook deze beurs bezocht te hebben. 

Het was nuttig dat ik beide beurzen bezocht, waarbij ik wel wil aantekenen dat het voor mij vooral als branchegenoot aantrekkelijk was. Of dit ook voor eindgebruikers zo is durf ik niet te zeggen.

Ton Serné, Serné Channel Marketing

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in