Het mkb heeft vaak niet de middelen voor een speciaal cyberbeveiligingsteam, dus zijn ze afhankelijk van managed service providers (MSP’s) als eerste verdedigingslinie om op te treden tegen cyberaanvallen. Dat dit van groot belang is blijkt wel uit het feit dat maar liefst 69% van de mkb-eigenaren vreest dat een succesvolle hack hen volledig failliet kan maken.
Om de financiële stabiliteit en reputatie te beschermen, investeren steeds meer bedrijven in beveiligingsoplossingen. Ondanks de economische tegenwind geeft Canalys dan ook aan dat de verkoop van cyberbeveiliging in Q1 2023 met 12,5% gegroeid is. Als gevolg hiervan moeten MSP’s nu hun beveiligingsaanbod verbeteren om aan de behoeften van de markt te voldoen en met name om het mkb te helpen zich te beschermen tegen een steeds veranderend bedreigingslandschap.
MSP’s zijn vertrouwde adviseurs
Het mkb vertrouwt op MSP’s voor de broodnodige deskundige begeleiding en advies over IT- en beveiligingskwesties. Het is dus de verantwoordelijkheid van MSP’s om op de hoogte te blijven van de nieuwste beveiligingsrisico’s en ervoor te zorgen dat ze over de nodige oplossingen en diensten beschikken om hun klanten tegen deze bedreigingen te beschermen. Dit is essentieel voor het opbouwen en behouden van vertrouwen bij klanten. MSP’s spelen een cruciale rol in het helpen van bedrijven bij het navigeren door het voortdurend veranderende technologielandschap. Ze bieden een breed scala aan diensten die kunnen worden afgestemd op de specifieke behoeften van elk bedrijf en bieden proactieve ondersteuning om downtime bij klanten tot een minimum te beperken. Als een mkb’er bijvoorbeeld op afstand werkt, moet een MSP ervoor zorgen dat het bedrijf een solide VPN en 2 Factor Authenticatie heeft ingesteld op de bedrijfsnetwerken.
Een ander belangrijk aspect van een betrouwbare adviseur is transparant en eerlijk zijn tegenover klanten. Dit betekent dat je open bent over mogelijke problemen of risico’s en dat je regelmatig updates en voortgangsrapporten deelt. Zo kunnen MSP’s langdurige relaties op basis van vertrouwen opbouwen met hun klanten.
Een breder scala aan bedreigingen vereist een breder scala aan services
Tegenwoordig moeten MSP’s op de hoogte blijven van de nieuwste steeds geavanceerdere beveiligingsrisico’s en kwetsbaarheden om de netwerken en gegevens van hun klanten te beschermen. Als ze dit niet doen, kan dit leiden tot kostbare datalekken en reputatieschade.
De meest voorkomende soorten cyberaanvallen zijn phishing-aanvallen. Aanvallers gebruiken frauduleuze e-mails of websites om gevoelige informatie te stelen, ransomware-aanvallen waarbij hackers de gegevens van een slachtoffer versleutelen en losgeld eisen om de gegevens vrij te geven, en malware-aanvallen waarbij aanvallers kwaadaardige software gebruiken om ongeautoriseerde toegang te krijgen tot de systemen van een slachtoffer of gevoelige informatie te stelen.
Om opgewassen te zijn tegen deze aanvallen, moeten MSP’s een reeks diensten en oplossingen in hun portfolio hebben. Denk aan oplossingen voor e-mailbeveiliging phishing-aanvallen, oplossingen voor back-up en disaster recovery om gegevens te herstellen in het geval van een ransomware-aanval, oplossingen voor endpointbescherming om malware-aanvallen te voorkomen, netwerkbeveiligingsoplossingen om bescherming te bieden tegen DDoS-aanvallen. Maar ook beveiligingsbewustzijnstrainingen om werknemers te leren hoe ze cyberaanvallen kunnen herkennen en voorkomen.
Compliance en wettelijke vereisten
Door de toenemende cyberbedreigingen, neemt de druk van de regelgeving op het mkb om hun klantgegevens te beschermen toe. Overheden over de hele wereld implementeren strenge wetten en regels voor gegevensbescherming, zoals de General Data Protection Regulation (GDPR) in Europa en de California Consumer Privacy Act (CCPA) in de Verenigde Staten. Deze regelgeving legt de verantwoordelijkheid bij het mkb om alles te doen wat in hun macht ligt om hacks te voorkomen en gevoelige klantgegevens te beschermen. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot aanzienlijke boetes en reputatieschade. Nu men bewuster is van het belang van online beveiliging en regelgevende instanties het opkomende tij van online kwaadwillende actoren proberen tegen te gaan, is de rol van netwerkprofessionals bedrijfskritischer geworden. Daarom roepen mkb’ers steeds vaker de hulp in van MSP’s om hen te helpen aan deze wettelijke vereisten te voldoen en de beveiliging van hun klantgegevens te garanderen.
Peter van der Putten, Head of Channel bij Zyxel Benelux