Home Ondernemen & Business Bewonder de IT’er!

Bewonder de IT’er!

82

Iets meer dan 25 jaar geleden werkte ik als programmeur bij een Snackfabrikant in Maastricht en had er een prachtbaan. Tussen alle typemachines en calculators stonden enkele stand alone computers (van de merk en Kaypro en Tandy – voor wie behoefte heeft aan nostalgie) en de programmeur van dienst voelde zich niet te goed om met een floppy disk tussen productiehallen te lopen.

Daar hoefde die programmeur zich ook bepaald niet te goed voor te voelen, want (zeker in dit pre-CIO tijdperk) maakte je als jonge IT-boy beslist indruk op de meisjes van de loempia-inpaklijn of de bitterballenfrituurmachine.

En wat deed zo’n digitale specialist dan zoal? Een mooi programma componeren om vakantiedagen bij te houden. En stuk software schrijven om te berekenen hoeveel Argentijns (paarden)vlees de dag erna nodig zou zijn om de benodigde frikadellen te produceren, voor het eigen merk, voor het huismerk van Albert Heijn en voor de export naar Duitsland – een lastige opgave, want destijds mocht er geen vlees van het edele paard in Duitsland verwerk worden in iets banaals als een Frikadelle.

De IT’er stond, kortom, volledig in dienst van de business, zoals dat tegenwoordig heet. Inmiddels echter, heeft die ICT-prof niet alleen te maken met een business die mondiger en veeleisender is geworden; ook de individuele werknemers en vooral de eindgebruikers werden mondiger.

Zo besteedde het vakblad ICT/Magazine onlangs uitgebreid aandacht aan ‘social media management’, onder de noemer: klantcontact op het scherpst van de snede. En die titel is beslist terecht te noemen. De directe interactie tussen klant en leverancier is een van de verworvenheden van social media, en het is in ieder geval de marketing afdeling die er iets mee moet. In het slechtste geval reagerend, maar vaak anticiperend of juist sturend.

Tijdens een tweedaagse bijeenkomst georganiseerd door RSLT Digital Marketing School, gaat het over de veranderde werkelijkheid van de marketeer. Lees even met me mee: ‘het inzetten van mobiel en tablets, second screen en social commerce verdient de volle aandacht’ heet het in de annonce van het programma op 5 en 6 september, dat zich richt op de marketeer die steeds meer een ‘verandermanager is geworden’.

Ja, hallo, maar wel met behulp van ICT en dus met ondersteuning van de IT’er, die net bekomen is van de cloud-discussie en de bring-your-own-device-hype. Maar de marketeer heeft gelijk en daarom is het te prijzen dat een IT-vakuitgave als ICT/Magazine er ruim aandacht aan besteedt. IT ontwikkelde zich immers van onzichtbare techniek onder de motorkap tot het vernis op de billboard-uiting. Marketeers leren tijdens de workshops van RSLT wat er op digitaal en social gebied ingezet kan worden. En de IT’er? Hij maakt het mogelijk. Daarover doet BlogIT in september dan ook verslag.

En nu maar hopen dat die productiemanager, dat productiemeisje en de marketeer weer net zo bewonderend naar de ICT’er (m/v) kijken als 25 jaar geleden!

Mels Dees is eigenaar van social-house

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in