Home Data & Storage De werkvloer zelf aan de slag met BI

De werkvloer zelf aan de slag met BI

155

Self service is de norm. Dat geldt voor consumenten die hun bankzaken willen regelen, een vakantie boeken of hun huis verkopen. Maar ook op de werkvloer wordt self service langzamerhand gemeengoed. Dan doel ik niet op de werknemers die zelf online de koffie voor de zaak bestellen. In bedrijfsmatige processen krijgen medewerkers steeds vaker de tools en de toegang om analyses en rapportages te maken, zonder tussenkomst van hogerhand. Enter: selfservice Business Intelligence, of BI.

Uit onderzoek komt al jarenlang naar voren dat Business Intelligence topprioriteit is voor CIO’s, in naam in ieder geval. BI stond in de periode 2007-2012 bijna altijd met stip bovenaan in de top vijf. Het Gartner’s Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platforms 2014 staat voller dan ooit. Maar er is wel een verschuiving gaande van traditionele BI tools naar de selfservice-variant. En dat is begrijpelijk.

Ter plekke actuele cijfers en analyses
De traditionele (corporate) BI is vooral het instrument voor verantwoording van resultaten voor het hogere management. Het gaat dan vrijwel altijd om inzichten achteraf: hoe hebben we het gedaan? Operationele managers die willen weten hoe het nú gaat, hebben niet zo krankzinnig veel aan de BI-analyses en -rapporten die de CIO of de afdeling IT produceert. Zij willen ter plekke over actuele cijfers en analyses kunnen beschikken en zelf de parameters kunnen bepalen. Uit onderzoek blijkt dat Business Intelligence nog vooral wordt ingezet voor Finance & Control, maar dat organisaties ook op zoek zijn om BI in de operationele sturing te gebruiken en voor product- en dienstverbetering in te zetten. Juist op dat gebied is Selfservice BI een oplossing.

Simpel maar prachtig model
Om BI op een effectieve manier op de werkvloer te benutten, is het van belang dat de drempels voor gebruik zo laag mogelijk zijn. Business Intelligence moet meer zijn dan een tool en wat rapportages. Betty Collis van Universiteit Twente heeft ooit een simpel maar prachtig model ontwikkeld om te komen tot een werkbare en succesvolle BI-implementatie. Zij introduceert de 3G’s: gemak, genot en gewin. Gemak: de oplossing moet gemak opleveren. Dit betekent dat de toepassing zeer eenvoudig moet zijn om te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan BI op je mobiel of tablet. De interface moet consistent en gebruiksvriendelijk zijn. Genot: de oplossing moet plezierig zijn om mee te werken. Het moet een prettig gevoel opleveren. Denk aan een full colour 3D-overzicht, een Power Map op een landkaart. Gewin: de oplossing moet iets toevoegen, de gebruiker moet er iets mee winnen. De praktische toegevoegde waarde moet duidelijk zijn.

De waarde van BI voor de operatie
Managers in de operatie zijn graag bereid om zelf analyses en rapportages te ontwikkelen. Voor zichzelf, maar ook voor collega’s die hun beslissingen moeten nemen op basis van goede analyses. Maar dan moet de tooling intuïtief zijn en wel actuele en direct converteerbare inzichten opleveren. Selfservice BI (SSBI) verlaagt daarbij de drempel om data van verschillende bronnen te ontdekken, te verrijken en te delen met collega’s die met dezelfde vragen worstelen. Een CIO die de waarde van BI inziet, zou zich moeten kunnen voorstellen hoeveel waarde de selfservice-variant kan opleveren.

Marcel Lucker

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in