Home Data & Storage Op weg naar Third Generation BI: naar een datagedreven transformatie

Op weg naar Third Generation BI: naar een datagedreven transformatie

119

De vierde industriële revolutie staat voor de deur. Deze voltrekt zich sneller dan ooit en gooit het volledige IT-landschap om. In de eerste drie revoluties stonden stoommachines, elektriciteit en ten slotte communicatie en computers centraal. De vierde revolutie is volledig gestoeld op het nieuwe goud: data. Ieder bedrijf dat concurrerend wil zijn heeft inzicht nodig: inzicht in klanten, leveranciers, producten, partners en markten. Inzichten die voortkomen uit de juiste data.

De zoektocht naar de juiste data en het optimaal inzetten daarvan heeft verschillende fases doorgemaakt. Het is op te delen in drie generaties. Inmiddels zijn we bij die derde generatie aanbeland. Die zorgt ervoor dat ieder bedrijf zich kan transformeren tot een datagedreven bedrijf. En daar profiteert iedereen in de organisatie van!

Data als basis

Om je een beeld te geven van het groeiende belang van data en analyse: in 2017 vonden er per persoon per dag zo’n 300 datatransacties plaats. Dat lijkt al een hele hoop. Als we echter naar voorspellingen kijken, ligt dat aantal in 2025 op zo’n 5000 transacties per persoon per dag. Data is de basis van onze nieuwe economie. Dat blijkt ook uit de recent gelanceerde Data Literacy Index van Qlik. Bedrijven die hun medewerkers actief stimuleren hun datavaardigheden te verbeteren, kunnen hun bedrijfswaarde tot wel 5% verhogen. Dat betekent dat data en BI-initiatieven organisatiebreed moeten worden ingezet. En dat is lang niet altijd zo geweest.

Voor de eerste BI-initiatieven lag de bal bij de IT-afdeling van de organisatie. Wanneer een business manager inzichten uit data op wilde doen, legde hij zijn vraag neer bij een data-analist. Deze stelde vervolgens een ingewikkelde zoekopdracht op, om later (soms zelfs weken later) terug te komen met een antwoord in de vorm van een statisch rapport. Het proces was langzaam, complex, en afhankelijk van analisten met een enorme skills set. En dat was niet het enige probleem. Uit ieder antwoord kwam namelijk een nieuwe vraag naar voren. Er ontstond een eindeloze cirkel. Stel je vraag, wacht op het antwoord, interpreteer het antwoord, stel een nieuwe vraag en begin opnieuw. Op dat moment werkte gemiddeld maximaal 25% van de medewerkers binnen een bedrijf met data.

Data als tool

Wanneer processen niet werken, wordt er vaak overgestapt op nieuwe methoden. Dat was ook hier het geval. Zo ontstond een tweede generatie in BI, waarbij de aanpak gedecentraliseerd werd. Data was niet langer alleen inzichtelijk voor analisten, maar werd een tool voor een grotere groep gebruikers binnen een organisatie. De technologie groeide mee met het ontwikkelende systeem. Meer en meer typen data werden inzichtelijk gemaakt, van Excel-sheets tot ongestructureerde data en social gegevens.

Deze groeiende, onoverzichtelijke datapoel vroeg om een nieuwe rol binnen het bedrijf: de business analist. Deze specialisten stroomlijnden het proces, ontwikkelden nieuwe, gebruiksvriendelijke tools en stelden dashboards op die het voor anderen makkelijk maakten om met data te werken. Data werd steeds bereikbaarder voor andere medewerkers. Na deze fase werkte gemiddeld zo’n 25-50% van de medewerkers met BI.

Democratisering

Veel bedrijven bevinden zich op dit moment in fase 2. Dat betekent dat nog steeds zo’n 50 tot 75% van de medewerkers geen gebruik maakt van data om waardevolle inzichten te vergaren. En dat is zonde! In fase 3 draait alles om de democratisering van data. Democratiseer gegevens en analyses en laat je héle team werken aan het optimale resultaat. Om deze ‘Third Generation BI’ te bereiken, moet een bedrijf drie ontwikkelingen doormaken:

  1. Democratisering van data: alle data, in alle combinaties, is beschikbaar voor alle gebruikers in een overzichtelijke, veilige, bedrijfsbrede informatiecatalogus.
  2. Associatieve indexering x Augmented Intelligence = AI2
  3. Geïntegreerde analyse, van de werkvloer tot de C-suite

Inzichtelijk

Allereerst de democratisering van data. Wanneer je een complex probleem probeert op te lossen, kan het nuttig zijn verschillende gegevens uit diverse bronnen naast elkaar te leggen en naar verbanden te zoeken. Om dat te kunnen doen, moeten gebruikers de beschikking hebben over data uit verschillende bronnen en afdelingen binnen het bedrijf. Dat betekent niet dat een bedrijf een enorme poel met data aan moet leggen waar alle gegevens worden opgeslagen. Het betekent dat alle data, ongeacht waar deze zich bevindt, of dat nu on premise of in de cloud is, inzichtelijk moet zijn. Bedrijven moeten hun data niet centraliseren, maar één centrale locatie opzetten waarvandaan data ingezien kan worden.

Voordat iedere werknemer comfortabel aan de slag kan met data, is het van belang een basisniveau aan datavaardigheden voor de organisatie te garanderen. De juiste BI-tool kan medewerkers daarbij helpen, door hun intelligentie te versterken (Augmented Intelligence). Door vaardigheden van mensen te combineren met de rekenkracht van machines (Associatieve Indexering), ontstaat AI2. Dit AI2 leidt tot snellere inzichten en vereenvoudigt complexe vraagstukken. Op deze manier wordt werken met data voor iedere medewerker toegankelijk gemaakt en halen bedrijven het maximale uit hun data.

Mindset

Tot slot vraagt Third Generation BI om een andere mindset. BI en data-analyse moeten geen op zichzelf staande strategie zijn, maar onderdeel uitmaken van een groter plan voor een datagedreven transformatie van het bedrijf. Data en data-inzichten zouden een cruciaal onderdeel moeten zijn van ieder besluitvormingsproces, op ieder niveau, en geïntegreerd moeten zijn in de gehele organisatie. Op die manier versterkt analyse het bedrijf dag in dag uit en worden analyses omgezet in inzichten die vervolgens worden vertaald naar concrete acties om het bedrijf te transformeren en bedrijfssucces te stimuleren.

Data is zoals eerder gezegd het nieuwe goud. Om dit goud te delven, moet een bedrijf diverse transformaties doormaken. De eerste twee stappen zijn door veel bedrijven al gezet, maar het is nu tijd om de derde stap te maken. Alleen zo zullen bedrijven concurrerend blijven en zich klaar kunnen maken voor de vierde industriële revolutie.

Emmanuel Vanderhaegen, Sales Director Benelux, Qlik

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in