De trend is Big Data. Althans, Big Data is een hype op het moment. En als marktvorser juich ik dat toe. Want Big Data is onderwerp van marketingactiviteiten en dus van onderzoek en advies. Maar in de wildgroei rondom deze term valt me op dat er een aantal aannames wordt gemaakt, die wat mij betreft zo weer de prullenbak in kunnen.
Big Data is Big Money
Geenszins. Want het gaat hier niet alleen om lijvige projecten waar menig leverancier en specialist gouden omzetten mee kan maken. Big Data is veel meer de next phase van een fenomeen dat ons al jaren parten speelt: Information Overload. En dat komt dus overal voor. Nee, Big Data is veel meer de oplossing van dit fenomeen. Immers de techniek maakt het ons mogelijk om de grote hoeveelheid van gegevens die ons ter beschikking staat ook zinvol te maken. De nogal exclusieve en dure oplossingen verworden steeds meer tot standaard functionaliteiten in generieke ICT oplossingen.
Big Data speelt eigenlijk alleen in grote organisaties
Echt niet! Zowel als individu, kleine groep professionals, afdeling of als totale organisatie: we hebben allemaal met de uitdagingen in Big Data te maken. Hoe worden we weer meester over al die gegevens. En veel belangrijker nog: Hoe laten we de informatie voor ons werken.
Big Data oplossingen zijn nieuw
Dat is voor de derde keer een ontkennend antwoord. We hebben immers al jaren te maken met (te) veel gegevens en kunnen er niet weg mee. De evolutie van databases, datawarehouses en analytische oplossingen heeft echter een grote vaart genomen. En de ontwikkelingen gaan steeds sneller. Eigenlijk is Big Data daarmee een ander voorbeeld van oude wijn in nieuwe zakken.
Big Data is here to stay
Juist. Dat dus wel. De informatietechnologie heeft onze levens al ingrijpend veranderd en dit zal in de komende jaren alleen maar meer gaan gelden. Relatief nieuw daarin is, dat de informatie die beschikbaar en bruikbaar is het mogelijk maakt om het ons als individu naar de zin te maken. Eigenlijk is dus niet Big Data de revolutie, maar de individualisering die erdoor mogelijk gemaakt wordt.
Ruud Alaerds is directeur van Keala Consultancy