Home Data & Storage Big data is een handig hulpmiddel; het is niet zaligmakend

Big data is een handig hulpmiddel; het is niet zaligmakend

66

Tijdens het Gartner evenement begin november 2013 in Barcelona betoogde analist Frank Buytendijk dat big data beslist geen hype is. Er is grote behoefte binnen organisaties om zinvolle analyses te kunnen maken van gestructureerde en ongestructureerde data binnen en buiten de onderneming. Door de veelheid aan gegevens kan dit soort analyses nieuwe inzichten opleveren die meerwaarde bieden voor de organisatie.

Maar je moet dan wel goed weten hoe je met die informatie moet omgaan. Daarom is er dringend behoefte aan ‘data scientists’: een nieuwe functie op het IT-carrièrepad waar een groot tekort aan gaat ontstaan. “Wie nu al als statisticus of wiskundige werkt met big data en de gegevens analyseert, doet er goed aan ‘data scientist’ op zijn visitekaartje te zetten. Dan verdien je meteen drie keer zo veel”, grapte Buytendijk. Maar hij heeft natuurlijk wel een punt: je moet weten wat je wel en niet kan verwachten van big data en hoe je er zinvolle informatie aan weet te ontlenen. Uiteindelijk is big data een handig hulpmiddel om de bedrijfsvoering te optimaliseren. Niets meer, maar zeker ook niet minder.

League of Legends
Dat big data niet zaligmakend is, leren we als we een uitstapje maken naar de online gaming industrie. En laten we dan maar meteen naar de grote getallen gaan: League of Legends (LoL). Dit is het online spel dat volgens de makers (Riot Games) het meest wordt gespeeld, met wereldwijd dagelijks twaalf miljoen actieve spelers. Ter vergelijking: het dagelijkse gemiddelde voor Instagram blijft steken op 7,5 miljoen en dat voor Call of Duty op 3,3 miljoen.

Dat we met een serieus fenomeen te maken hebben, mag wel blijken uit het feit dat de Amerikaanse overheid LoL heeft erkend als een professionele sport. Dit betekent dat spelers die niet in de VS wonen een visum mogen aanvragen om er als LoL-speler te mogen werken! Het spel wordt al jaren in competitieverband gespeeld via toernooien. De winnaar van de wereldkampioenschappen gaat niet alleen met een beker naar huis, maar ook met maar liefst één miljoen dollar.

Buikgevoel
Het is dan ook niet zo vreemd dat spelers er veel aan gelegen is om steeds beter te worden. Riot Games verzamelt daartoe ontelbare gegevens over de prestaties en acties van de spelers. Het spel vindt online plaats, dus alles is (en wordt) gemeten. Toch lijkt er een bovengrens te bestaan. Zo is het analyseren van andere spelers en van spelpatronen voor de LoL-spelers een uitermate interessant hulpmiddel om te ‘groeien’. Maar de topspelers laten zich niet dicteren door de uitkomsten van deze analyses. Zij gaan meer af op het buikgevoel. Wel erkennen zij dat de statistieken hebben geholpen om tot de hoogste niveau te komen. Maar eenmaal daar aangeland, spelen zij op het gevoel en in reactie op de handelingen van de tegenstander(s).

Boven de gemiddelden
Al die analyses van de miljarden gegevens die Riot Games verzamelt, zijn gebaseerd op gemiddelden. Dat is de verklaring waarom professionele spelers die boven het gemiddelde willen uitstijgen, minder geïnteresseerd zijn in die analytische informatie. “Analyses van grote hoeveelheden data zijn zinvoller voor nieuwe spelers dan voor de elite”, zo vertelt Bill Grosso, werkzaam bij Osolog, een adviesbureau dat softwarebedrijven in de gaming-industrie helpt na te denken over het gebruik van data en de uitkomsten om te zetten in toekomstplannen.

Daarmee wordt big data zeker niet naar het ICT-rariteitenkabinet verwezen. Integendeel: de uitkomsten van de onderzoeken die Osolog en Riot Games doen, wijzen erop dat de analyses veel spelers helpen om beter te worden. Tot op een zeker niveau. Want dan moeten er andere zaken bij komen om de hoofdprijs in de wacht te slepen. “Big data speelt een belangrijke rol bij het uitzoeken hoe je een nieuwe speler moet coachen. Ga na wat de succesvolle spelers doen, analyseer dit en gebruik de uitkomsten om aspiranten verder te helpen”, aldus Grosso.

De koppeling tussen sport en bedrijfsleven is snel gelegd, want ook voor het bedrijfsleven blijken sports analytics een interessante en relevante discipline. Ze kijken het ‘spel’ af van degenen die succes hebben en proberen hun tactieken te verbeteren. Niets nieuws onder de zon. Behalve dan dat we nu kunnen beschikken over een schat aan informatie. En aangezien er heel wat minder profs zijn dan amateurs, kan big data voorlopig een hoofdrol opeisen.

Anne Mieke Driessen, Business Development Manager Industry bij Intel Nederland

1 REACTIE

  1. Kijk, een mooi verhaal over een originele toepassing van Big Data – en de conclusie dat het niet zaligmakend is. Terecht. Wel blijkt ook hier duidelijk dat het om data management en business intelligence gaat. Lees er meer over op http://zerodistance.cio.nl/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in