Big Data is – volgens Wikipedia – de verzameling van data sets met een dusdanige omvang en complexiteit, dat het met de bestaande database management tools welhaast onmogelijk is om met deze data sets om te gaan. Big Data lijkt een trend die het gevolg is van het gebruiken van meerdere bronnen en bestanden om correlaties te vinden om bijvoorbeeld business trends te onderkennen, de kwaliteit van onderzoeksresultaten te toetsen, de uitbraak van epidemieën te signaleren, real-time verkeerscondities vast te stellen, etc.
Gegeven deze definitie lijkt de hype rond Big Data niet te verklaren. Toch staat de literatuur bol en wordt Big Data vooral als business trend gezien. Veelal wordt gewezen op het consumentengedrag op het web: op basis van klik en aankoopgedrag wordt de klant direct een aanbieding op maat gedaan, wanneer deze de website opnieuw bezoekt. Big Data is dus divers, pluriform, direct beschikbaar én wordt gebruikt met het doel om waarde te creëren. Big Data wordt dan ook door velen als het ERP van het komende decennium gezien.
Om hier inzicht in te geven brengt het Ngi enkele inleiders bijeen die ingaan op de problematiek van Big Data. Centraal staat de toegevoegde waarde van Big Data en de Ethiek van ICT. De inleiders zijn Harrie Vollaard (Innovatiemanager, Rabobank), Marco Gianotten (Publisist, Giarte Groep), Prof. dr ir Rik Maes (Universiteit van Amsterdam / Academy for Information & Management), Simone Dobbelaar (directie Logius) en Frank Buytendijk (Chief Marketing Officer, Be Informed).
Kijk voor meer informatie op: https://www.ngi.nl/Overige/Algemeen/Nieuws/Aankondiging-Ngi-Jaarcongres.html
Klaas Brongers, Voorzitter Ngi