Home Data & Storage Big Data: goud onder handbereik

Big Data: goud onder handbereik

53

Een goudmijn. Zo wordt big data vaak voorgesteld. Om de metafoor nog wat verder door te trekken: we zien goudaders, maar kennen het goudgehalte niet. Een zeer geschikt onderwerp voor verdere exploratie dus en dat hebben we dan ook gedaan1. Het resultaat laat zien dat dé grote uitdaging voor bedrijven nu is om strategische waarde – het goud – uit hun data te halen.

Hoewel de meeste bedrijven data verzamelen, opslaan en analyseren, geeft ons onderzoek aan dat er volop geworsteld wordt met zowel de zakelijke als de IT-uitdagingen van big data. Een voorbeeld dat deze worsteling direct zichtbaar maakt: bijna twee derde van de respondenten denkt dat big data helpt om de besluitvorming te verbeteren en het concurrentievermogen te vergroten. Maar krap een derde geeft aan op dit moment daadwerkelijk strategische waarde uit hun data te halen.

Met die worsteling is nog iets aan de hand: de verschillen tussen respondenten in de verschillende landen zijn enorm. In opkomende economieën zoals China, Mexico en India, is het vertrouwen in Big Data enorm: in die landen zegt tussen de 80% en 90% van de respondenten het vertrouwen te hebben, dat big data tot betere beslissingen en meer concurrentievermogen leidt. In Nederland denkt de helft van de respondenten dat big data de komende vijf jaar meer strategische prioriteit zal krijgen.

Obstakels
Die worsteling met big data heeft ook een praktisch component. Er zijn obstakels die het implementeren van big data-oplossingen in de weg staan, de belangrijkste daarvan is beveiliging, gevolgd door te weinig budget en gebrek aan de juiste expertise. Het enorme volume, de vele verschillende manieren om toegang te krijgen tot de data en te weinig budget voor beveiliging zijn de belangrijkste redenen waarom beveiliging van big data zo’n grote uitdaging is. Een op de vier respondenten heeft niet voldoende expertise in huis, zoals IT-medewerkers of medewerkers met big data-expertise, gevolgd door te weinig budget (16%). Maar met dat budget lijkt het wel goed te komen, want meer dan de helft van de respondenten denkt dat big data ook voor een big IT-budget zal zorgen.

Wie big data zegt, zegt cloud. Weinig verrassend, gezien de enorme verwerkings- en opslagcapaciteit die nodig is: vier van de vijf respondenten zeggen dat big data in meer of mindere mate de cloud nodig heeft. Dan de implicaties voor het netwerk, waar we natuurlijk bijzonder in zijn geïnteresseerd. Bijna de helft van de ondervraagde IT-managers denkt dat hun netwerkbelasting de komende twee jaar zal verdubbelen door het toegenomen dataverkeer. En dan toch een verrassing: twee op de vijf respondenten geven aan dat zij voorbereid zijn op toename van het netwerkverkeer, terwijl slechts een op de vijf verwacht meer bandbreedte nodig te hebben. Merkwaardige uitkomst, gezien het enorme datavolume waar we mee te maken gaan krijgen!

Nieuwe databronnen, nieuwe kansen
Dan hebben we nog gevraagd naar gegevens die afkomstig zijn van apparatuur, sensors en video. Kortom wat Internet of Things – in onze eigen term Internet of Everything – zal opleveren. Het netwerk kan de context aangeven van deze ‘data in beweging’, zoals de locatie van het apparaat, het soort en de beschikbaarheid. Op basis hiervan kunnen applicaties beslissingen nemen of acties ondernemen die direct relevant zijn. Drie van de vier respondenten zien perspectieven en zijn van plan data van digitale sensors, slimme meters, video en andere niet-traditionele ‘slimme apparatuur’ op te nemen in hun big data-plannen. Een derde heeft zelfs een al concreet plan voor het benutten deze nieuwe databronnen.

De techniek voorbij
Veel bedrijven komen er nu achter dat bij big data-projecten verschillende afdelingen betrokken moeten worden en er zijn speciale vaardigheden en creativiteit nodig om big data te ontginnen. Uit ruwe data moeten nieuwe verbanden en inzichten worden gehaald. Pas dan zal de impact op de business duidelijk zijn.

Een op de vier respondenten geeft aan dat big data eveneens een grote impact zal hebben op het IT-personeel, terwijl de helft aangeeft dat het tenminste enige impact zal hebben. Zijn die respondenten ook zelf in staat zijn om de big data-kansen te benutten? Een kwart denkt van niet, een derde denkt van wel en de rest denkt er wel klaar voor te zijn, maar dat technologieën en oplossingen vooralsnog ontbreken.

Big data kan zeker strategische inzichten opleveren, al is dat nog niet voor iedereen duidelijk. De IT-afdeling krijgt hiermee een uitgelezen kans om de eigen waarde te bewijzen uit te groeien tot een strategischer partner binnen de organisatie. Driekwart van de respondenten verwacht dat de IT-afdeling de big data strategie zal vormgeven. De meest genoemde organisatieonderdelen die daarbij betrokken worden zijn research & development en boekhouding.

Michel Schaalje (1970), Technisch Manager, Cisco

1)      Voor het Cisco Connected World Technology Report (CCWTR) is onderzoek gedaan onder IT-professionals in achttien landen, waaronder Nederland, naar de uitdagingen, de ‘IT readiness’, de technologiekloof en de strategische waarde van het implementeren van big data trajecten.

 

1 REACTIE

  1. Het is duidelijk dat Big Data een goudmijn is of wordt, maar het ‘delven’ van dat goud wordt nog een behoorlijke klus. Vooral de tools voor data analyse moeten geheel nieuw ontikkeld worden om de massa aan data aan te kunnen. Zie voor meer hierover: http://zerodistance.cio.nl/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in