Home Innovatie & Strategie Bijna 40 procent IT-managers heeft onvoldoende zicht op kosten

Bijna 40 procent IT-managers heeft onvoldoende zicht op kosten

58

Voor de IT-manager wordt het steeds moeilijker om de kosten die bij het beheren van de infrastructuur komen kijken, inzichtelijk te houden. Dit blijkt uit recent onderzoek van RES Software onder 300 IT-managers in Nederland. Circa de helft van de respondenten zegt grip op de kosten te hebben. De rest noemt verschillende redenen waarom dat niet zo is. Bijvoorbeeld omdat de kosten over meerdere schijven lopen, of als een geheel worden opgenomen in de begroting. Ook wordt gemeld dat veel kosten niet verantwoord worden omdat ze persoonsgebonden zijn – bijvoorbeeld de ureninzet – of omdat er nog geen goed doorbelastingsmodel is.

Digitale brandweer
Gevraagd naar de grootste uitdagingen binnen de IT-sector zegt men dat kostenbeheersing op plaats drie staat in de lijst met uitdagingen. In lijn hiermee blijkt dat maar liefst 37 procent van de 300 ondervraagde IT-managers momenteel matig of onvoldoende zicht heeft op de kosten. Debet hieraan is het feit dat de IT-afdeling steeds vaker als ‘digitaal brandweercorps’ moet optreden omdat gebruikers met eigen apparatuur en software aan de slag gaan. Dat brengt uiteraard ook meer werk mee voor de beveiliging. In de traditionele situatie kon IT hard maken voor welke diensten of producten afdelingen of divisies moesten betalen. Nu is er vaker sprake van ad hoc activiteiten die niet zijn onder te brengen in een Service Level Agreement.

Consumerization levert veel werk op voor IT
Eindgebruikers verwachten dat ze met hun eigen apparatuur – bijvoorbeeld laptops, tablets en smartphones – toegang hebben tot de bedrijfssystemen. Dat brengt veel extra werk mee op het gebied van beheer en beveiliging. Vandaar dat Bring Your Own Device (BYOD) door het IT-management wordt beschouwd als ontwikkeling die de meeste invloed heeft op de werkzaamheden. IT Consumerization neemt hand over hand toe in zakelijke omgevingen: medewerkers omzeilen de IT- afdeling als die niet direct voor hen klaar staat. Ook de uitbreiding van het aantal flexplekken brengt extra werk met zich mee. Dit werk is niet altijd eenvoudig in kaart te brengen en zorgt voor verborgen kosten in de IT.

Innoveren is de oplossing
Om weer grip te krijgen op al die verborgen kosten is integrale innovatie nodig. Er kan veel winst worden behaald door de complexiteit van de systemen te reduceren, bijvoorbeeld door virtualisatie van de werkplek. Daarnaast kunnen IT-afdelingen tijd besparen door vaak terugkerende taken, zoals het installeren van nieuwe software, het uitbreiden van databases, het aanmaken van e-mail accounts en het toekennen van informatierechten, te automatiseren. IT moet dus meer worden aangeboden in vorm van selfservice. Eindgebruikers zijn vaak onvoldoende op de hoogte van het IT-aanbod en mogen maar weinig zaken zelf afhandelen. Om daarin verbetering te brengen is een portal nodig waar gebruikers de producten en diensten die zij nodig hebben op basis van hun functieprofiel, kunnen bekijken en bestellen. Dus niet alleen de applicaties. Hiervoor is een koppeling noodzakelijk met het HR-systeem en faciliteiten voor autorisatie, gebaseerd op bedrijfsvoorschriften rond provisioning, compliancy en security. Zo is vast te leggen wie in welke context welke producten en diensten mag afnemen. Laatste stap is de integratie met workflow faciliteiten. Denk aan accordering door managers, het plaatsen van bestellingen bij externe leveranciers en het triggeren van geautomatiseerde routines bij service calls. Weten IT-afdelingen dit goed te implementeren, dan zal dat ervoor zorgen dat de IT-afdeling veel efficiënter werkt, de tevredenheid van eindgebruikers stijgt en de IT-kosten transparant zijn.

Bob de Kousemaeker, VP Product Management bij RES Software

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in