Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Bijscholing vormt de sleutel tot het overbruggen van tekorten aan vaardigheden in...

Bijscholing vormt de sleutel tot het overbruggen van tekorten aan vaardigheden in de IT-sector

Lepaya -
43

Een tekort aan de juiste vaardigheden vergroot de uitdagingen in de IT-sector aanzienlijk. Dit blijkt uit een recent onderzoek onder 1400 leidinggevenden en IT-professionals. Vooral op het gebied van cyberbeveiliging en cloudtechnologie bestaan grote vaardigheidstekorten. Deze tekorten leiden in veel gevallen tot toenemende werkdruk en het schrappen van projecten. Het is daarom cruciaal dat IT-bedrijven meer prioriteit geven aan het bijscholen van hun teams om verdere vertraging van projecten en burnouts te voorkomen.

De hoge werkdruk wordt voor een groot deel veroorzaakt door de hoge vraag naar IT-oplossingen. Het moderniseren en verbeteren van de technologie-infrastructuur staat hoog op de agenda van bedrijfsleiders in alle sectoren en IT-bedrijven voelen de druk om opkomende technologieën te implementeren bij hun klanten.

Nu de complexiteit van technologieprojecten toeneemt en veranderingen steeds sneller gaan, zijn soft skills, naast technische vaardigheden ook steeds belangrijker voor tech-professionals. Vaardigheden als aanpassingsvermogen en veerkracht, kritisch denken, probleemoplossing en effectieve communicatie zorgen ervoor dat tech-talent zich beter zich kunnen aanpassen aan de voortdurende veranderingen waarmee de sector wordt geconfronteerd.  

Volgens dit onderzoek, uitgevoerd onder 1400 leidinggevenden en IT-professionals, zijn er naast soft skills ook grote tekorten op het gebied van cyberbeveiliging en cloud. Om deze gaten te dichten, moeten IT-bedrijven hun personeels- en opleidingsstrategie herzien.

Bijscholen als alternatief

Vertrouwen op werving om de tekorten aan deze de juistevaardigheden aan te pakken, is daarbij niet altijd de beste oplossing. Veel IT-bedrijvern hebben het budget niet om steeds nieuw personeel aan te nemen, en in tijden van hoge personeelstekorten is het onzeker of je het personeel met de benodigde vaardigheden überhaupt zult vinden.  

Bijscholing kan een veel aantrekkelijkere strategie zijn om gewaardeerde collega’s te behouden en een aanpak die ook tijd en geld kan besparen. De gemiddelde kosten voor het inhuren van nieuw talent bedragen ruim 21.000 euro, terwijl de gemiddelde kosten voor het bijscholen van een IT-medewerker rond de 14.000 euro liggen. Bovendien kan bijscholing met name in AI-skills juist IT-personeel aanzienlijk ondersteunen bij het veel sneller en efficiënter uitvoeren van hun dagelijkse taken. 

De eerste stap voor IT-bedrijven die kiezen voor bijscholing is het verkrijgen van meer inzicht in de huidige vaardigheden en in de toekomst noodzakelijke vaardigheden.

Tools zoals een skills gap calculator kunnen helpen deze ‘skills gaps’ te identificeren en geven inzicht in de cruciale vaardigheden die de teams missen. Dit inzicht vereenvoudigt strategische personeelsplanning en maakt gerichtere training mogelijk op de ontbrekende vaardigheden. Volgens McKinsey kan betere afstemming op de vaardigheidsbehoeften de betrokkenheid van personeel met 50 procent verhogen, de opleidingskosten met 50 procent verlagen en de productiviteit zelfs met 40 procent verhogen.

Spoor tekorten in de juistevaardigheden tijdig op

Door tekorten aan vaardigheden binnen je IT-bedrijf vroegtijdig op te sporen en te investeren in opleiding en ontwikkeling, zorg je ervoor dat je personeel over de juiste vaardigheden beschikt, waardoor projecten op tijd en binnen budget worden opgeleverd en te hoge werkdruk wordt voorkomen. Bovendien vermindert het de kans op uitval van personeel en verzeker je je van zakelijk succes op de lange termijn. Het actief aanpakken van tekorten in vaardigheden en het stimuleren van continue professionele ontwikkeling is dan ook onmisbaar voor een toekomstbestendig personeelsbestand en duurzame bedrijfsvoering van een IT-bedrijf. 

René Janssen, CEO van Lepaya 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in