Home Cloud Business Customer Identity – de volgende fase in B2B-identiteitsmanagement

Business Customer Identity – de volgende fase in B2B-identiteitsmanagement

344

Het beheer van gebruikers identiteiten is essentieel voor alle applicaties. In de SaaS-wereld hebben zakelijke gebruikers behoefte aan veilig en gemakkelijk inloggen elke keer dat ze toegang willen tot de samenwerkingstool van hun bedrijf, het database monitoring platform of andere diensten. De leveranciers van deze applicaties hebben een eenvoudige, gemakkelijke en intuïtieve manier nodig om authenticatie te beheren voor meerdere zakelijke klanten.

Helaas worden zakelijke-gebruikers identiteiten grotendeels vergeten door de huidige identiteitsmanagement-markt. Ergens tussen workforce-identiteits oplossingen voor medewerkers en Customer Identity and Access Management (CIAM)  bevinden zich duizenden B2B SaaS-bedrijven die noodgedwongen gebruik maken van een combinatie van oplossingen om aan hun behoeften te voldoen.

Het beheer van zakelijke-gebruikers identiteiten is niet eenvoudig

Aanbieders van B2B-oplossingen configureren met regelmaat applicaties voor nieuwe gebruikers en voorzien in continu onderhoud. Er zijn aanpassingen en onderhoud nodig voor verschillende identiteits toegangs features, zoals Single Sign-On (SSO), toegangsrechten en branding. In het voldoen aan die eisen lopen leveranciers tegen drie belangrijke verantwoordelijkheden aan:

Onboarding – waarbij vaak features worden gecombineerd om toch te voldoen aan de behoeften van elke unieke use case.

In-life-beheer – van SSO, op rollen gebaseerde toegang, gebruikers workflows en andere identiteits- en toegangs features.

Inzicht – zonder één overzicht van het klantenbestand wordt er meer tijd en moeite gestoken in ongoing accountmanagement en het genereren van managementinformatie.

Het is geen geheim dat complexiteit binnen deze drie verantwoordelijkheden resulteert in hoge kosten op het vlak van configuratie en onderhoud en een langere marktintroductie tot gevolg heeft. Met name start-ups zijn zich maar al te goed bewust van hoe het verkeerd beheren van zakelijke-gebruikers identiteiten de go-to-market-strategieën kunnen hinderen die juist afhankelijk zijn van innovatie, snelheid en gebruikerservaring.

Een betere methode – Business Customer Identity

Nu de behoefte aan eenvoudige onboarding, authenticatie en beheer van zakelijke klanten toeneemt, zien we een volledig nieuwe categorie van identiteitsmanagement ontstaan: Business Customer Identity.

Business Customer Identity is een manier om complete organisaties te modelleren. In plaats van verschillende identiteits features te combineren, worden deze oplossingen specifiek ontworpen zodat bedrijven authenticatie kunnen beheren voor meerdere teams, zakelijke klanten, partnerbedrijven of andere gebruikersgroepen.

De specifieke markt is jong, maar veelbelovend. B2B SaaS-bedrijven die kunnen voldoen aan klantbehoeften op het gebied van branding, inloggen, workflows en andere features zonder lange en complexe implementaties, profiteren volop van de voordelen.

De implementatiekosten en terugkerende onderhoudskosten worden teruggedrongen, omdat engineering-resources zich niet meer bezig hoeven te houden met de complexiteiten van identity access management. Dit verlaagt de kosten van klant acquisitie en -behoud en resulteert in meer winstgevendheid. Als dit soort onderdelen onder de pannen zijn, zijn er meer resources beschikbaar om te focussen op het kernaanbod en om andere technische details op te lossen die van invloed zijn op de klantervaring.

Met minder complexe implementaties zullen ervaren development teams minder druk zijn en uiteindelijk meer tijd over hebben hebben om te werken aan de volgende productinnovatie. Dit is essentieel voor start-ups die voor willen blijven lopen op de marktbehoeften.

Business Customer Identity in de Benelux

In de Benelux zien we een forse toename van de vraag naar Business Customer Identity. Veel organisaties in onze markt begrijpen de zakelijke waarde. De sectoren waar we de vraag het sterkst zien groeien zijn de grotere B2B-bedrijven, industriële dienstverlening maar ook innoverende MKB-software/SaaS bedrijven. Dit komt mede door Covid-19 en de versnelde digitale transformatie evenals de behoefte van de nieuwe generatie gebruikers. Bovendien willen MKB-klanten steeds sneller live gaan en is Business Customer Identity een zeer belangrijk onderwerp, zeker onder de snel opkomende MKB-bedrijven in de Benelux.

Veelal gaat het nog steeds over B2B-integraties, maar B2B2C-integraties is een trend om in de gaten te houden. Hierin zien we een groeiende aantrekkingskracht vanuit de markt, en een groeiende vraag van zakelijke klanten.

Vincent van Boxtel, Strategic Account Executive, Auth0

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in